Skip to main content

Επενδύουν στο park & ride για να βελτιώσουν το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης

Πρώτη εφαρμογή στο Μέγαρο Μουσικής. Ακολουθεί η Νέα Ελβετία με την έναρξη λειτουργίας του μετρό. Πού αλλού αναμένονται σταθμοί με ποδήλατα και πατίνια

Στη μέθοδο park & ride επενδύουν οι αρμόδιοι για να μειώσουν μεσομακροπρόθεσμα τον αριθμό των κυκλοφορούντων ΙΧ στο στενό πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό όμως με την έναρξη λειτουργίας του μετρό και των περιφερειακών πάρκινγκ, τα οποία ακόμη δεν έχουν κατασκευαστεί.

Η μέθοδος αυτή δίνει τη δυνατότητα στους οδηγούς ΙΧ να σταθμεύουν περιφερειακά του κέντρου, χωρίς να επιβαρύνουν την κυκλοφορία και να μετακινούνται προς και από το κέντρο με πατίνια ή ποδήλατα και βέβαια με τα μέσα μαζικής μεταφοράς (αστικό λεωφορείο, μετρό κτλ), που δεν αφορούν στο park & ride, αλλά επίσης χρησιμοποιούνται για να μην επιβαρύνεται η πόλη από το αυτοκίνητο.

Μια πρώτη πρόβα της μεθόδου θα γίνει στην περίπτωση του διαμορφωμένου υπαίθριου δωρεάν πάρκινγκ στην περιοχή του Ποσειδωνίου, καθώς η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης έχει υιοθετήσει τη συγκεκριμένη μέθοδο και φέρεται αποφασισμένη να την εφαρμόσει στήνοντας έναν σταθμό φόρτισης ποδηλάτων και πατινιών δίπλα στο Μέγαρο Μουσικής, ώστε να εξυπηρετούν όσους σταθμεύουν τα οχήματά τους στον συγκεκριμένο χώρο, τόσο στο διαμορφωμένο κομμάτι, όσο και στο υπό διαμόρφωση.

Ο χώρος έχει επιλεγεί και θα υπάρχουν περίπου 200 – 300 ποδήλατα και πατίνια, ενώ θα έχει και φύλαξη.

Πρόθεση του δήμου είναι να εφαρμόσει και σε άλλα περιφερειακά πάρκινγκ την ίδια μέθοδο, ενώ ανάλογη παρέμβαση έχει προγραμματιστεί, όπως είπε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, και για την οδό Ψελλού, στη Νέα Ελβετία, όπου θα λειτουργήσει ο σταθμός του μετρό (πολυτροπικός σταθμός μετεπιβίβασης) και θα γίνει η μεγάλη ανάπλαση του χώρου. Σχετικές ανακοινώσεις είχαν γίνει κατά την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης τον προηγούμενο Μάιο.

Η μέθοδος park & ride δεν είναι καινούργια. Ούτε καν για τη Θεσσαλονίκη, σε επίπεδο συζήτησης όμως και όχι πράξης...

Άρχισε να συζητείται ως μια συμπληρωματική λύση στη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Θεσσαλονίκης πριν από πολλά χρόνια, στη βάση της βιώσιμης κινητικότητας και της ανάγκης περιορισμού του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού των μετακινήσεων με ΙΧ αυτοκίνητο, ειδικά στο κέντρο και ειδικά μετά τη ραγδαία αύξηση του δείκτη ιδιοκτησίας ΙΧ αυτοκινήτου.

Στο πλαίσιο της πολιτικής διαχείρισης της ζήτησης μετακινήσεων, με την προώθηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς (ένα υπήρχε, ένα υπάρχει ακόμη στη Θεσσαλονίκη) εξετάστηκε και η προώθηση των συνδυασμένων μετακινήσεων, μέσα από μια ολοκληρωμένη πολιτική για τη στάθμευση των ΙΧ αυτοκινήτων και τη συνέχιση των μετακινήσεων με άλλα μέσα, λιγότερο επιβαρυντικά για την κυκλοφορία. Σε πρώτη φάση, απουσία του μετρό, εξετάστηκε η δυνατότητα για ένα bus-based park & ride. Δηλαδή για τη δυνατότητα μετεπιβίβασης από το ΙΧ αυτοκίνητο (μετά τη στάθμευση) στο αστικό λεωφορείο για τη μετάβαση των πολιτών στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Διαπιστώθηκε ότι τα περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά οφέλη θα ήταν σημαντικά, μόνο που η θεωρία από την πράξη απείχε πολύ, λόγω των ζητημάτων που αντιμετωπίζει όλα αυτά τα χρόνια ο ΟΑΣΘ. Οι... ασκήσεις αυτές έγιναν το μακρινό 2004 και μάλιστα εξετάστηκαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα σε έξι πάρκινγκ (ΧΑΝΘ, Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, δυο πάρκινγκ του λιμανιού, Κουντουριώτου και Πλατεία Ελευθερίας).

Στην εργασία με τίτλο «Διερεύνηση δυνατότητας υλοποίησης συστήματος Park & Ride στην κεντρική περιοχή Θεσσαλονίκης» (των Π. Παπαδόπουλου, Δ. Χατζηδρόσου, Σ. Μπάσμπα και Ι. Πολίτη) προτείνεται ως κατάλληλος χώρος για έναν μεγάλο σταθμό park & ride το πάρκινγκ στο Θέατρο Γης.

Πλέον, με το μετρό να απέχει περίπου ένα χρόνο για να μπει στην καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης, το πρώτο που εξετάζεται από τους αρμόδιους είναι η κατασκευή των πάρκινγκ, ειδικά στους τερματικούς (Νέα Ελβετία, Ν. Σ. Σταθμός, Μίκρα) και ακολούθως η δημιουργία σταθμών park & ride εκεί, ώστε να έχει ευρεία εφαρμογή η μέθοδος και να έχουμε και μια εικόνα τόσο της χρήσης της όσο και της αποτελεσματικότητάς της.

ZENITH