Skip to main content

Η μεσαία τάση στη βιομηχανία και η αιώνια σχέση Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης

Η Ελλάδα 49 χρόνια μετά την εξέγερση του Πολυτεχνείου, το ενεργειακό κόστος για τη μεσαία τάση στη βιομηχανία και η αιώνια Βασιλεύουσα

Καλημέρα σας!

Εδώ Πολυτεχνείο! Εδώ Πολυτεχνείο! Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία. Φράσεις και συνθήματα που σημάδεψαν την Ελλάδα των τελευταίων 50 χρόνων. Σήμερα τιμούμε την 49η επέτειο της εξέγερσης των φοιτητών στο Πολυτεχνείο –στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Η αρχή του τέλους της στρατιωτικής δικτατορίας που επιβλήθηκε στη χώρα τον Απρίλιο του 1967. Η νέα γενιά του 1973 αποκαθήλωσε τη χούντα, ανοίγοντας τον δρόμο στην ελληνική κοινωνία για μια νέα εποχή. Τη μεταπολίτευση που στην ουσία γεννήθηκε σαν σήμερα πριν από 49 χρόνια και αποτελεί ακόμη σημείο αναφοράς. Πολλά έγιναν μέσα σε αυτές τις πέντε δεκαετίες. Συνήθως στεκόμαστε στα αρνητικά, αλλά η αλήθεια είναι πως τα τελευταία 50 χρόνια η Ελλάδα πήγε καλά. Κατέγραψε επιτυχίες στο πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό πεδίο. Ενίοτε οι νεοέλληνες -όλοι εμείς- δεν γνωρίζουμε πως να διαχειριστούμε αυτές τις επιτυχίες. Συχνά τις αδικούμε, τις ευτελίζουμε και τελικά τις μετατρέπουμε σε αποτυχίες. Αλλά είναι επιτυχίες. Η σημερινή Ελλάδα -13 χρόνια μετά την ουσιαστική χρεοκοπία της χώρας- παραμένει στο επίκεντρο των διεθνών εξελίξεων, ως μέλος της Ευρωζώνης και των Ευρωατλαντικών Θεσμών. Μια ματιά στη γειτονιά μας φτάνει για να καταλάβουμε πού βρισκόμαστε και τι έχουμε επιτύχει. Ορθώς επισημαίνουμε τις αδυναμίες του τόπου, διότι μόνο έτσι θα βελτιωθούν τα πράγματα. Αλλά πού και πού –η 17η Νοέμβρη είναι μια από αυτές τις ημέρες- δικαιούμαστε να σκεφτόμαστε όσα πέτυχε η Ελλάδα στα 200 χρόνια του ελεύθερου βίου της.  

Η μεσαία τάση στη βιομηχανία  

Το θέμα του ενεργειακού κόστους απασχολεί έντονα όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τις μεταποιητικές, που είναι πιο ενεργοβόρες. Αλλά και στη βιομηχανία της χώρας η εικόνα δεν είναι ενιαία. Υπάρχουν οι καταναλωτές υψηλής τάσης, αυτό που λέμε η πολύ βαριά βιομηχανία, που έχουν δυσκολίες, αλλά λόγω μεγέθους μπορούν να διαπραγματευτούν καλύτερα και το θέμα τους έχει μπει σε μία σειρά, τουλάχιστον ως προς έναν στοιχειώδη προγραμματισμό λίγων μηνών, που γνωρίζουν τις τιμές. Αντίθετα υπάρχουν οι πολλές -μικρότερες, αλλά όχι απαραίτητα μικρές- βιομηχανίες που λειτουργούν με ρεύμα μεσαίας τάσης, οι οποίες ενημερώνονται για τα κοστολογικά βάρη μήνα-μήνα, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να προγραμματίσουν αξιόπιστα τη δραστηριότητά τους. Το θέμα είναι σοβαρό, απασχολεί τους ανθρώπους της βιομηχανίας -πολλοί εκ των οποίων βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα-, οι οποίοι προβληματίζονται και ετοιμάζουν παρεμβάσεις μέσω των συλλογικών τους οργάνων. Αναφέρονται, μάλιστα, σε περιπτώσεις άλλων ευρωπαϊκών κρατών, με πιο χαρακτηριστικές τη Γερμανία και τη Βουλγαρία, στα οποία στις ανάλογες περιπτώσεις υπάρχει προγραμματισμός τριμήνου. Είναι θέμα μεθόδου, καθώς στη χώρα μας στη διαμόρφωση των τιμών παρεμβαίνει και το Χρηματιστήριο Ενέργειας. Φαίνεται, όμως, ότι δεν είναι όλα τα θέματα αμιγώς οικονομικά, αν και τελικά καταλήγουν στο ταμείο. Υπάρχουν ζητήματα μεθόδου. Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο, που έλεγε παλαιότερα κάποια διαφήμιση.   

Η αιώνια Βασιλεύουσα  

Η έκρηξη στον πεζόδρομο της Ιστικλάλ, στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης, που είχε τραγικά αποτελέσματα και ήταν η αιτία για τον τραυματισμό μιας Θεσσαλονικιάς που νοσηλεύεται στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου, ήρθε να μας υπενθυμίσει ότι η πρωτεύουσα της χιλιόχρονης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας είναι πάντα αγαπημένος προορισμός για τους Έλληνες εκδρομείς. Ιδίως για τους Θεσσαλονικείς, που έχουν μια σχετικά εύκολη και οικονομική οδική πρόσβαση. Φυσικά η σχέση Θεσσαλονίκης – Κωνσταντινούπολης στον τουρισμό διερράγη στα δύο χρόνια της πανδημίας, αλλά, πλέον, έχει αποκατασταθεί. Περί τα 120 ελληνικά λεωφορεία, τα περισσότερα από τη Θεσσαλονίκη, βρέθηκαν στην Πόλη τις πρόσφατες αργίες της 28ης Οκτωβρίου και του Αγίου Δημητρίου. Πολύ περισσότερο που η κατάρρευση της τουρκικής λίρας έχει κάνει τον συγκεκριμένο προορισμό πιο προσιτό οικονομικά. Με μία διαφορά. Σύμφωνα με παράγοντες της Κωνσταντινούπολης, οι οποίοι δουλεύουν με Έλληνες επισκέπτες, μετά την πανδημία έχουν αυξηθεί όσοι προσεγγίζουν την Πόλη όχι μόνο με οργανωμένες εκδρομές των 50 ατόμων, αλλά σε μικρότερα φιλικά ή οικογενειακά σχήματα των 5 – 10 ατόμων, ώστε να αισθάνονται υγειονομικά ασφαλείς. Από εκεί και πέρα η Αγιά Σοφιά εξακολουθεί να είναι το δημοφιλέστερο σημείο επίσκεψης των Ελλήνων, άσχετα εάν ως τζαμί, πλέον, έχει ιδιαίτερους κανόνες στην είσοδο (χωρίς παπούτσια όλοι και με μαντήλα στο κεφάλι οι γυναίκες), ενώ ποικίλει και ο χρόνος εισόδου από δέκα λεπτά έως δύο ώρες!     


ZENITH