Skip to main content

Οι κατασκευαστικές προκλήσεις της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά

Η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM παρέδωσε την επέκταση του μετρό προς Πειραιά, ένα μεγάλο έργο που αναβαθμίζει την καθημερινότητα των πολιτών.

Σε λιγότερο από μία ώρα γίνεται πλέον η διαδρομή από το λιμάνι του Πειραιά προς το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Η επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας τέθηκε στη διάθεση του επιβατικού κοινού, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών από την κοινοπραξία του Ομίλου ΑΒΑΞ που για άλλη μια φορά ολοκλήρωσε ένα σημαντικό έργο υποδομής στη χώρα.

Τρεις νέοι σταθμοί, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», βοηθούν στην αποσυμφόρηση του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος από τις γειτονιές του Πειραιά μέχρι το κέντρο της Αθήνας και εκτιμάται ότι ακόμη 132.000 πολίτες κάθε μέρα θα χρησιμοποιούν το δίκτυο του μετρό.

Αλλά και η ίδια η πόλη του Πειραιά αναβαθμίζεται συγκοινωνιακά, καθώς ο σταθμός «Πειραιάς», γίνεται κόμβος ιδιαίτερης αξίας συνενώνοντας λειτουργικά τις Γραμμές 1 και 3 του μετρό με το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και την επέκταση του τραμ προς τον Πειραιά, εξυπηρετώντας έτσι και όλα τα άλλα μέσα μεταφοράς.

Ένα μωσαϊκό προκλήσεων

Η επέκταση της Γραμμής 3 είναι μήκους περίπου 7,2 χλμ.- με τους έξι νέους σταθμούς -«Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλό» «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιά» «Δημοτικό θέατρο»- να έχουν κατασκευαστεί σε κεντρικά σημεία των περιοχών που διασχίζει το νέο τμήμα της Γραμμής.

Οι προκλήσεις ήταν πολλές και διαφορετικές σε όλο το μήκος της επέκτασης και αντιμετωπίστηκαν με επιτυχία από το δυναμικό των μηχανικών της ΑΒΑΞ, που εισήγαγαν καινοτόμες μεθόδους και πρακτικές, προσθέτοντάς τες στο πλούσιο ιστορικό του Ομίλου.

Σταθμός Μετρό «Πειραιάς»

Η καινοτομία του σταθμού «Πειραιάς», που βρίσκεται επί της Ακτής Καλλιμασιώτη δίπλα ακριβώς στο λιμάνι, είναι ο πρώτος υποθαλάσσιος σταθμός στη χώρα μας. Αποτελεί ένα κατασκευαστικό επίτευγμα, το οποίο μένει ως παρακαταθήκη για την εταιρία αλλά και για τους Έλληνες μηχανικούς γενικότερα. Αν και βρίσκεται στη στεριά, κατασκευάστηκε κυριολεκτικά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και για το λόγο αυτό, έπρεπε ταυτόχρονα να αποτραπεί η εισροή των υπόγειων υδάτων στο σκάμμα, αλλά και να αντιμετωπιστεί η άνωση που ασκούσαν τα νερά στον πυθμένα του.

Μετρό Γραμμή 3 Σταθμός Πειραιάς

 

 

Μια συστηματική πενταετής μελέτης έλυσε ζητήματα σχετικά με τη γειτνίαση του εργοταξίου του σταθμού με το διατηρητέο κτίριο του ΗΣΑΠ που κατασκευάστηκε τη διετία 1928-1929 και χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες επιβάτες, αλλά και προβλήματα που σχετίζονταν με τη διέλευση μέσα από το έργο του κεντρικού αγωγού αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ο σταθμός χρειάστηκε να «μετακινηθεί» κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική χωροθέτησή του, εξαιτίας του υπόγειου ποταμού που βρίσκεται κάτω από την οδό Κόνωνος. Ο σταθμός «Πειραιάς» πλέον βρίσκεται σχεδόν κάτω από τον σημερινό σταθμό της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) και θα συντελέσει στο να γίνει το σημείο αυτό, ο μεγαλύτερος συγκοινωνιακός σταθμός της Αττικής, αποτελούμενος από 2 σταθμούς μετρό και εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε προαστιακό, λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ.

Σταθμός Μετρό «Δημοτικό Θέατρο»

Ο τερματικός σταθμός της Γραμμής 3 είναι αυτός που βρίσκεται απέναντι από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, εξού και φέρει το όνομά του και δίπλα στο Δημαρχείο της πόλης, ενώ αναμένεται να συνδέεται με το τραμ και έναν σημαντικό αριθμό από γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ.

Μετρό Γραμμή 3 Σταθμός Δημοτικό Θέατρο

 

 

Οι εργασίες για τον σταθμό «Δημοτικό Θέατρο Πειραιά» γινόταν ταυτόχρονα με τις αρχαιολογικές έρευνες σε παλιά πηγάδια, σήραγγες και δεξαμενές που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη παράλληλα με τμήματα των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης του Ιπποδάμειου ρυμοτομικού συστήματος. Στο εσωτερικό του σταθμού υπάρχει μόνιμη θεματική έκθεση όπου έχουν βρει τη θέση τους τα σπουδαία αυτά αρχαιολογικά ευρήματα.

Στη διάρκεια της κατασκευής του σταθμού, η ιστορική πλατεία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά αναμορφώθηκε, καθώς τα μαρμάρινα στοιχεία της αποκολλήθηκαν και μετά την ολοκλήρωση του έργου επανατοποθετήθηκαν, σε πλήρη αρμονία με τα νέα υλικά και η πλατεία έχει πλέον μια νέα, σύγχρονη μορφή.


Σταθμός Μετρό «Μανιάτικα»

Μια ιστορική και ιδιαίτερα πολυπληθής γειτονιά του Πειραιά, τα Μανιάτικα, βόρεια του λιμανιού και σε απόσταση αναπνοής από το Κερατσίνι, απέκτησαν έναν σταθμό του μετρό που συμβάλλει στη διευκόλυνση των μετακινήσεων και τη συνολικότερη αναβάθμιση της περιοχής, ενώ στον εξωτερικό χώρο δεσπόζει το άγαλμα της ηρωίδας Μανιάτισσας.

Μετρό Γραμμή 3 Σταθμός Μανιάτικα

 

 

Οι εργασίες για τον συγκεκριμένο σταθμό ήταν ιδιαίτερα απαιτητικές και το εργοτάξιο διαχειρίστηκε ένα εξαιρετικά βραχώδες υπέδαφος για τη διάνοιξη του ορύγματος. Ο σταθμός αυτός μαζί με εκείνον της Κατεχάκη είναι οι δύο σταθμοί που έχουν μία είσοδο/έξοδο για το κοινό.

Η επέκταση του μετρό στον Πειραιά ήταν διαχρονικό αίτημα των κατοίκων και αδήριτη ανάγκη για την αποσυμφόρηση στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, όπου καθημερινά διέρχονται από και προς αυτό μεγάλος αριθμός οχημάτων, όλων των μεγεθών.

Αστάθμητοι Παράγοντες

Η ολοκλήρωση του έργου επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά συνάντησε μεγάλα, αλλά όχι ανυπέρβλητα εμπόδια. Η αύξηση στις τιμές των κατασκευαστικών υλικών, η δυσκολία για την εξεύρεση πρώτων υλών, η πορεία της πανδημίας με τις συνεχείς απαγορεύσεις, επέκτειναν τον χρονικό ορίζοντα αποπεράτωσης του έργου, αλλά αυτό παραδόθηκε με όλα τα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας σε πλήρη εφαρμογή.

Μέσα σε περίπου 2 χρόνια από τη θεμελίωση, οι εργασίες ολοκληρώθηκαν, ξεπερνώντας τις όποιες προκλήσεις επηρέασαν την εύρυθμη πορεία των εργασιών, με τον Όμιλο να επιτυγχάνει τη διατήρηση της επιχειρησιακής συνέχειας και το απαιτούμενο επίπεδο λειτουργίας των έργων.

Η μακροχρόνια τεχνογνωσία της ΑΒΑΞ, εξασφάλισε την ομαλή ολοκλήρωσή του παρά τις όποιες αντιξοότητες. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η δήλωση του Πρωθυπουργού της χώρας κατά την τελετή εγκαινίων, ο οποίος αναφερόμενος στην ανάδοχο κοινοπραξία δήλωσε «κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την τεχνική ευρηματικότητα προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες».

Σκυτάλη παίρνει η Γραμμή 4 του Μετρό

Με πυλώνες την ανθεκτικότητα, την ανάπτυξη, τη συνέπεια και σημείο αναφοράς την κατασκευή εμβληματικών έργων, ο Όμιλος ΑΒΑΞ ολοκλήρωσε αυτό το πολύ σημαντικό project, που συμβάλλει στην εύρυθμη μετακίνηση των πολιτών της πρωτεύουσας και των περιχώρων.

Παράλληλα, ο Όμιλος συνεχίζει να διατηρεί θέση πρωτοπόρου στα έργα σταθερής τροχιάς, αφού κατασκευάζει τη νέα Γραμμή 4 του Μετρό, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Έχοντας πάντα σκοπό το συνδυασμό εμπρόθεσμης και ποιοτικής εκτέλεσης των εργασιών με τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών, ο Όμιλος ΆΒΑΞ εργάζεται με την ίδια πετυχημένη ομάδα με στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση και αυτού του έργου, του μεγαλύτερου αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.

 Η επέκταση της Γραμμής 3 σε αριθμούς

Η επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά σε αριθμούς

 

 

 

ZENITH