Skip to main content

Άμεσες ενέργειες για την πάταξη της φοροδιαφυγής ζητεί το ΔΝΤ

Προτάσεις για τη βελτίωση της παρακολούθησης των δαπανών του προϋπολογισμού σε μηναία βάση, καθώς και την εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων για την πάταξη της φοροδιαφυγής, περιλαμβάνει η έκθεση
Τη βελτίωση της παρακολούθησης των δαπανών του προϋπολογισμού σε μηναία βάση, καθώς και την εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων για την πάταξη της φοροδιαφυγής με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα προτείνει το πόρισμα, που κατέθεσε το πρώτο κλιμάκιο του ΔΝΤ στον υπουργό Οικονομικών, Γιώργο Παπακωνσταντίνου.

Σύμφωνα με το πόρισμα, οιπροκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά η κυβέρνηση στοπλαίσιο μιας βιώσιμης δημοσιονομικής προσαρμογής είναι οι εξής:

-Αδύναμοι θεσμοί στη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών
-Αδυναμία του φορολογικού συστήματος να εξασφαλίσει ένα αποδεκτό επίπεδο συμμόρφωσης
Συνεπώςυπάρχει άμεση ανάγκη για διαρθρωτικές αλλαγές και μέτρα - άμεσα καιμεσοπρόθεσμα - που θα βοηθήσουν στην ανάκτηση της αξιοπιστίας και τηνεπίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.

Δημοσιονομική Διαχείριση - Προϋπολογισμός
Ηπροσπάθεια δημοσιονομικής προσαρμογής επικεντρώνεται κατά κύριο λόγοστον κρατικό προϋπολογισμό, όμως οι μεγάλες υπερβάσεις δαπανών αφορούνκυρίως τη γενική κυβέρνηση (υγεία και ασφαλιστικό σύστημα).

Οι άμεσες ενέργειες για την ανάκτηση του ελέγχου των δημοσίων οικονομικών πρέπει να περιλαμβάνουν:
-Δημοσιονομικό έλεγχο και κοινοποίηση των στοιχείων σε μηνιαία καιτριμηνιαία βάση περιλαμβάνοντας και τα στοιχεία της γενικής κυβέρνησης(άμεσα).
-Έλεγχο των δαπανών με παρακολούθηση των δεσμεύσεων καιτων υποχρεώσεων που αναλαμβάνονται από τους φορείς του δημοσίου (άμεσα).
-Βελτίωση της διαδικασίας κατάρτισης και παρακολούθησης, με τηνπαρουσίαση στο Κοινοβούλιο μιας δημοσιονομικής στρατηγικής μεσυγκεκριμένους δημοσιονομικούς στόχους για το Κράτος, τα ΑσφαλιστικάΤαμεία και τους ΟΤΑ (τον Ιούνιο) και με εναρμόνιση της διαδικασίαςκατάρτισης του προϋπολογισμού στο Κράτος, στους ΟΚΑ και στους ΟΤΑ.
-Μετάφραση του προϋπολογισμού και των δημοσιονομικών στόχων σε ανώτατα όρια πιστώσεων ανά Υπουργείο για το 2011 (Ιούνιος).
-Προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου με αναθεώρηση του Νόμου του 1995, ώστενα μπορούν να εφαρμοστούν οι παραπάνω αλλαγές (Ιούνιος).

Η μεσοπρόθεσμη στρατηγική για τη βελτίωση της δημοσιονομικής διαχείρισης πρέπει να περιλαμβάνει:
-Υιοθέτηση ενός μεσοπρόθεσμου προγράμματος αλλαγών, ώστε να είναι σαφέςπρος όλες τις κατευθύνσεις ο τελικός στόχος και η κατεύθυνση:
-Το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να είναι υπεύθυνο και υπόλογο για τοσχεδιασμό και την εφαρμογή της δημοσιονομικής πολιτικής της γενικήςκυβέρνησης.
-Το ΓΛΚ πρέπει να λειτουργεί και προληπτικά(δημοσιονομικός έλεγχος) και προγραμματικά (δημοσιονομική πολιτική,κατάρτιση προϋπολογισμού και παρακολούθηση).
-Τα υπουργεία πρέπεινα έχουν περισσότερο έλεγχο επί του προϋπολογισμού τους, ασκώντας τηνκαθημερινή δημοσιονομική διαχείριση (αύξηση της αποδοτικότητας).
-Το Κοινοβούλιο πρέπει να έχει ενισχυμένη εποπτεία και έλεγχο επί του προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης.
-Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τον προϋπολογισμό πρέπει να θωρακίζει θεσμικά τις νέες αρμοδιότητες και διαδικασίες.


Φορολογική Διοίκηση
Οι κύριες προκλήσεις για το φορολογικό σύστημα στην Ελλάδα είναι:
-Η υψηλή φοροδιαφυγή και διαφθορά.
-Οι διαρθρωτικές αδυναμίες στη διαχείριση της φορολογικής συμμόρφωσηςπου επιτείνει τα χρόνια προβλήματα και καθιστά άμεση την ανάγκηανάκτησης του ελέγχου του συστήματος από τη διοίκηση.
-Οιπροσπάθειες της κυβέρνησης για τη βελτίωση της συλλογής πρέπει ναυποστηριχθούν από την αναμόρφωση της φορολογικής διοίκησης και τηναποκατάσταση της συμμόρφωσης.
-Χρειάζεται να γίνει δημόσια γνωστή ηστρατηγική για την καταπολέμηση της μόνιμης φοροδιαφυγής και τηνενίσχυση της συμμόρφωσης.
-Χρειάζεται να υπάρξουν νέες δομές διαχείρισης του έργου της μετάβασης σε ένα αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα όπως:
-Η δημιουργία ομάδας δράσης για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής στο υπουργείο Οικονομικών, διοικούμενη και υποστηριζόμενη σε υψηλό επίπεδο.
-Η δημιουργία μιας επιτελικής ομάδας με τη συμμετοχή των συναρμόδιων Γενικών Γραμματέων.

Οι άμεσες προτεραιότητες για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής να διαλυθεί η άκρατη φοροδιαφυγή πρέπει να περιλαμβάνουν:
-Πρόγραμμα ελέγχων, που να περιλαμβάνει αυστηρές ποινές και διώξεις γιατις βαριές μορφές παραβάσεων: π.χ., το 75% των ελεύθερων επαγγελματιών(π.χ. γιατροί, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, δικηγόροι) δηλώνουν ετήσιοεισόδημα κάτω από το αφορολόγητο όριο.
-Πρόγραμμα για την διασφάλιση των εισπράξεων εσόδων από τους φορολογούμενους με τα μεγαλύτερα εισοδήματα.
-Πρόγραμμα ενίσχυσης των μηχανισμών είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών από τους μεγαλύτερους οφειλέτες.
-Πρόγραμμα για την ενίσχυση της συμμόρφωσης μέσα από τη δήλωση και τηνπληρωμή φόρων: π.χ. το 30% των οφειλετών ΦΠΑ δεν έχουν καταθέσει δήλωση.
-Αυστηρό πρόγραμμα για την εφαρμογή των νέων κυβερνητικών πρωτοβουλιώνστη φορολογία: λεπτομερή σχέδια εφαρμογής, αποτελεσματική παρακολούθησητης προόδου και επανεξέταση των αποτελεσμάτων για τη διασφάλιση τωνπολιτικών στόχων.

Οι διαρθρωτικές αλλαγές για να επιτευχθεί ο στόχος της βιώσιμης συμμόρφωσης πρέπει να περιλαμβάνουν:
-Ενίσχυση της ικανότητας στρατηγικής διοίκησης και σχεδιασμού της Γενικής Γραμματείας Φορολογίας και Τελωνείων.
-Ανάπτυξη και διατήρηση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου διαχείρισης κινδύνουφορολογικής συμμόρφωσης: (i) δημιουργία Διεύθυνσης ΔιαχείρισηςΚινδύνων, (ii) δημιουργία Συμβουλίου Συμμόρφωσης υπό το υπουργείοΟικονομικών, (iii) ανάπτυξη μιας στρατηγικής βάσει του κινδύνουσυμμόρφωσης και (iv) ανάπτυξη επιχειρησιακών σχεδίων για την υλοποίησητης στρατηγικής συμμόρφωσης.
-Ουσιαστική βελτίωση της διαχείρισηςτων ελέγχων για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της φοροδιαφυγήςκαι την αποτροπή φορολογικών παραβάσεων μέσα από ελέγχους με βάσηκριτήρια κινδύνου.
-Ανάπτυξη και διατήρηση αποτελεσματικώνυπηρεσιών προς τους φορολογούμενους με τη δημιουργία ειδικής Διεύθυνσηςκαι με την ανάπτυξη στρατηγικής για τις φορολογικές υπηρεσίες.
-Ουσιαστική ενίσχυση της ικανότητας της Γενικής Γραμματείας Φορολογίαςκαι Τελωνείων στη διαχείριση των κεντρικών φορολογικών λειτουργιών καιενίσχυση του ρόλου της κεντρικής υπηρεσίας σε επίπεδο σχεδιασμού,ελέγχου και εποπτείας.

ZENITH