Skip to main content

Αν η Cosco πάρει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μπορεί να το… καταργήσει

Τα ζητήματα για τους μεγάλους ελληνικούς λιμένες που έθεσε κατά την ομιλία του στη Θεσσαλονίκη ο διευθυντής λιμενικής πολιτικής της Κομισιόν, Δημήτρης Θεολογίτης.

Από τεχνοκρατική άποψη και θεωρητικά μιλώντας με βάση τη δυναμικότητα και τις χιλιομετρικές αποστάσεις εάν η Cosco αποκτήσει τον έλεγχο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να το ακυρώσει προκειμένου να ενισχύσει τον Πειραιά, όπου κάνει τις μεγάλες της επενδύσεις.

Το σενάριο αυτό δεν απέκλεισε ο κ. Δημήτρης Θεολογίτης,  διευθυντής λιμενικής πολιτικής της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Κομισιόν, ο οποίος μίλησε νωρίτερα, στη  Θεσσαλονίκη, σε εκδήλωση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος. Όπως είπε ο κ. Θεολογίτης ανάλογες πρακτικές απόκτησης του ελέγχου δύο κοντινών λιμανιών από μία μεγάλη εταιρία, η οποία ακύρωσε το ένα υπέρ του άλλου έχουν καταγραφεί στην Ευρώπη, στην Ολλανδία και αλλού.

Στην ομιλία του ενώπιον φοιτητών, αλλά και παραγόντων της οικονομίας και χρηστών του λιμανιού ο κ. Θεολογίτης σημείωσε ότι τα ανοιχτά θέματα στην ελληνική λιμενική νομοθεσία είναι τόσα πολλά, που από τεχνοκρατική άποψη η παραχώρηση λιμενικών χρήσεων ή η πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών στα λιμάνια της χώρας θα αντιμετωπίσει στο μέλλον πολλά και σοβαρά προβλήματα, καθώς θα πρέπει να ρυθμιστούν σημαντικές εκκρεμότητες, που αφορούν την οικονομική και κοινωνική λειτουργία των λιμανιών.

Όπως διευκρίνισε εκφράζει την άποψη του ως τεχνοκράτης, καθώς οι θέσεις του δεν έχουν σχέση ούτε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ούτε πολύ περισσότερο- με πολιτικές επιλογές. Βέβαια το να εκφράζονται οι ευρωπαίοι με τέτοιο τρόπο είναι συνηθισμένο, όταν επιθυμούν να κάνουν κάποια παρέμβαση. Εν προκειμένω είναι βέβαιο ότι όλα αυτά έχουν συζητηθεί στην Κομισιόν, τουλάχιστον στο επίπεδο του κ. Θεολογίτη, δηλαδή λίγο κάτω από τον αρμόδιο Επίτροπο.

Όπως σημείωσε ο κ. Θεολογίτης η ελληνική πολιτεία, παρά την παρότρυνση και την υπόδειξη των κοινοτικών τα τελευταία χρόνια, δεν έχει προχωρήσει σε χαρτογράφηση των δραστηριοτήτων στα λιμάνια, ούτε –βέβαια- στον ορισμό και το διαχωρισμό ανάμεσα στο δημόσιο και τους ιδιώτες που θα αναλαμβάνουν αυτές τις δραστηριότητες. Έργο που τώρα πια θα πρέπει να αναλάβει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμλένων.

Ειδικότερα, για τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης, ο κ. Θεολογίτης  κωδικοποίησε ως ακολούθως τα βασικά ζητήματα που θα πρέπει να ρυθμιστούν:

Πρώτον, ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων σε δημόσιες και ιδιωτικές.

Δεύτερον, οι χρήσεις γης, που έχουν καθοριστεί εδώ και δεκαετίες και ενδεχομένως θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν, καθώς τα συμφέροντα είναι μεγάλα.

Τρίτον, η ευθύνη της ακτογραμμής, που και στις δύο περιπτώσεις είναι αρκετά χιλιόμετρα και το 2001, όταν ψηφίστηκε ο νόμος με τον οποίο δημιουργήθηκαν εταιρίες των λιμανιών, παραχωρήθηκαν στις ΑΕ χωρίς πολλή επεξεργασία, επειδή οι εταιρίες αυτές ήταν τότε 100% δημόσιες.

Τέταρτον, η τιμολογιακή πολιτική και ποιος θα την καθορίζει. Μέχρι τώρα οι δημόσιες ΟΛΠ και ΟΛΘ προτείνουν και το υπουργείο τυπικά εγκρίνει.

Πέμπτον, τι θα γίνει μετά το 2051, όταν λήγει η παραχώρηση της χρήσης της ακτογραμμής -30 μέτρα από τη θάλασσα- από το δημόσιο στις δημόσιες ΑΕ;

Έκτον, τι θα γίνει με τα φορολογικά προνόμια, που το κράτος έχει παραχωρήσει στις ΑΕ των λιμένων, που σήμερα ελέγχει κατά πλειοψηφία;

«Αν όλα αυτά και άλλα μικρότερα ρυθμιστούν τότε το μοντέλο παραχώρηση χρήσεων –που κυριαρχεί στην Ευρώπη- ή πώληση των ΑΕ των λιμανιών θα έχει νόημα μόνο ως προς το βέλτιστο οικονομικό αποτέλεσμα για το κράτος» σημείωσε ο κ. Θεολογίτης.

Τον υψηλόβαθμο Έλληνα αξιωματούχο της Κομισιόν προλόγισε ο καθηγητής του Πολυτεχνείου, πρόεδρο στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και στην Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος Λευτέρης Ιακώβου, ο οποίος σημείωσε ότι στο θέμα των λιμανιών το ΤΑΙΠΕΔ απέτυχε, αφού θέλει να πουλήσει τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά μόνο με βάση την καλύτερη οικονομική προσφορά ανά μετοχή, αγνοώντας την προστιθέμενη αξία που δίνει στα δύο λιμάνια η δυναμική τους. 

ZENITH