Skip to main content

Αναδιάρθρωση της Παιδείας στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020»

Η νέα Στρατηγική «Ευρώπη 2020», η θέσπιση των εθνικών στόχων για την Έρευνα και την Ανάπτυξη και η προετοιμασία της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. στις 17 Ιουνίου ήταν τα βασικά θέματα του Συμβουλίου Ανταγω
Η νέα Στρατηγική «Ευρώπη 2020», η θέσπιση των εθνικών στόχων για την Έρευνα και την Ανάπτυξη και η προετοιμασία της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. στις 17 Ιουνίου ήταν τα βασικά θέματα του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ε.Ε. που πραγματοποιήθηκε σήμερα στις Βρυξέλλες. Τις ελληνικές θέσεις υποστήριξε η υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννα Διαμαντοπούλου.

Το Συμβούλιο υιοθέτησε συμπεράσματα για την Ενισχυμένη Διακυβέρνηση του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας (ΕΧΕ), την απλοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων, την κοινωνική διάσταση του ΕΧΕ και άλλων σημαντικών θεμάτων για την ανάπτυξη του ενιαίου χώρου έρευνας.

Στην παρέμβασή της για το θέμα της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής του 2020, η Άννα Διαμαντοπούλου επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι ο στόχος της Ελλάδας για την Έρευνα και την Ανάπτυξη μέχρι το 2020 είναι όχι απλά φιλόδοξος αλλά ανατρεπτικός, «γιατί στόχος 2% για το 2020 στη σημερινή κατάσταση φαίνεται να είναι ανέφικτος».

Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει μόνο βαθιά δημοσιονομική κρίση αλλά μείωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας η οποία αντανακλάται στο τεράστιο έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, επενδύσεων και μείωση των ιδιωτικών επενδύσεων στην Έρευνα και την Τεχνολογία.

Όπως είπε, η ελληνική κυβέρνηση προχωρά, σε διάστημα μηνών, σε διαρθρωτικές αλλαγές που κάτω από φυσιολογικές συνθήκες απαιτούν χρόνια. Η εκ θεμελίων λοιπόν αναδιάρθρωση του μοντέλου θέτει ως προτεραιότητα την Παιδεία - Έρευνα - Τεχνολογία και την προσέλκυση επενδύσεων σε αυτούς τους τομείς, ανέφερε η Άννα Διαμαντοπούλου, η οποία τόνισε ακόμη πως η ελληνική κυβέρνηση λειτουργεί σήμερα σε «συνθήκες πολέμου» και η επένδυση και μεταρρύθμιση στο χώρο της Έρευνας και Τεχνολογίας είναι από τα πλέον αναγκαία όπλα.

Υποστήριξε, παράλληλα, ότι η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το 2020 πρέπει να λάβει υπόψη γιατί απέτυχε «η Στρατηγική της Λισσαβόνας», καθώς δεν πέτυχε κανένα ποσοτικό στόχο. Σε αυτό η Επιτροπή πρέπει να δώσει απαντήσεις, τόνισε.

Η υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι φιλόδοξα κείμενα χωρίς δεσμευτικό χαρακτήρα και χωρίς δημοσιοποιούμενους δείκτες, εξελίσσονται τις περισσότερες φορές σε κάρτες ευχών μεταξύ της Επιτροπής και των υπουργών. Η βαθιά κρίση του μοντέλου Διακυβέρνησης της Ευρώπης πρέπει να τεθεί επί τάπητος, σημείωσε η υπουργός Παιδείας, η οποία ανέφερε ότι η Επιτροπή πρέπει να παρουσιάσει έναν οδικό χάρτη που θα συνδέει τα Προγράμματα και τις Υποδομές του «Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας» (ΕΧΕ), με τους αναπτυξιακούς και κοινωνικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο οδικός αυτός χάρτης θα συνοδεύει και θα δίνει ουσία στον ποσοτικό στόχο του 3%, υπογράμμισε η Άννα Διαμαντοπούλου.

ZENITH