Skip to main content

Αντίο στην καλοπέραση λένε οι Θεσσαλονικείς

Φρένο στη διασκέδαση και στην πολυτέλεια βάζουν οι Θεσσαλονικείς, ακόμα και σε πράγματα τα οποία μέχρι πρότινος θεωρούνταν δεδομένα, όπως η έξοδος σε ταβέρνες, οι συγκεντρώσεις σε σπίτια φίλων για κρ
της Χριστίνας Καραμανίδου
karamanidou@voria.gr


Φρένο στη διασκέδαση και στην πολυτέλεια βάζουν οι Θεσσαλονικείς, προσπαθώντας να περιορίσουν τα προσωπικά τους έξοδα, ακόμα και σε τομείς που μέχρι πρότινος θεωρούνταν δεδομένοι. Στην εποχή που το ΔΝΤ έχει εισβάλει για τα καλά μέσα στη ζωή μας, το παλιό ρητό -που κάποτε όλοι Έλληνες, και ειδικά οι κάτοικοι της συμπρωτεύουσας, χρησιμοποιούσαν στην έξοδό τους- «η φτώχεια θέλει καλοπέραση» αντικαθίσταται από το ρητό «φροντίζουμε για να έχουμε». Οι Θεσσαλονικείς έχουν κόψει τις εξόδους σε ταβέρνες, τις συγκεντρώσεις σε σπίτια φίλων για κρασί, τα παραγεμισμένα καρότσια στις λαϊκές, αλλά και τις αγορές από τα εμπορικά καταστήματα.

Έτσι, στην εποχή της τρόικας οι ταβέρνες είναι είτε άδειες είτε με «Ευρωπαίους» πελάτες, όπως χαρακτηρίζει ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Παπαδόπουλος, τους Έλληνες καταναλωτές. «Ο κλάδος μας, που τα τελευταία χρόνια άκμαζε, τώρα δέχεται ισχυρό πλήγμα. Οι ελάχιστοι πελάτες, που επιλέγουν τις ταβέρνες για να διασκεδάσουν, έχουν αλλάξει τις συνήθειές τους και έχουν μετατραπεί σε Ευρωπαίοι. Οι Έλληνες, που κάποτε γέμιζαν τα τραπέζια τους, τώρα περιορίζονται σε 2-3 πιάτα και σαλάτα, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που για κυρίως πιάτο επιλέγουν κάποιο ορεκτικό. Καταστάσεις τις οποίες βλέπαμε μόνο σε τουρίστες», αναφέρει στη Voria.gr ο κ. Παπαδόπουλος και προσθέτει ότι η αλλαγή συνηθειών από τους Θεσσαλονικείς έχουν σοβαρή επίπτωση στον τζίρο των εστιατορίων, ο οποίος, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο, είναι μειωμένος κατά 25%.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος, οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης έχουν πάψει να πίνουν ακριβά κρασιά και έχουν στραφεί στις φθηνότερες επιλογές, όπως είναι το «χύμα» και η μπύρα.

Την εκτίμηση του κ. Παπαδόπουλου επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος της Ένωσης Διακινητών Εμπόρων Οίνων-Ποτών Θεσσαλονίκης κ. Σταύρος Μακρίδης, καθώς, όπως ανέφερε στη Voria.gr, το ύψος των παραγγελιών από τα καταστήματα έχει ελαττωθεί αισθητά. Μάλιστα, ο ίδιος παρατηρεί ότι οι κάτοικοι της συμπρωτεύουσας έχουν κόψει το αλκοόλ, αφού η ζήτησή του έχει σημειώσει μείωση έως και 80%. «Η κατάσταση όσο πάει και χειροτερεύει, με αποτέλεσμα το ένα μαγαζί μετά το άλλο να βάζει λουκέτο», αναφέρει ο κ. Μακρίδης και συμπληρώνει: «Οι Θεσσαλονικείς δεν αγοράζουν πλέον ούτε νερό». Η περιορισμένη κατανάλωση αλκοόλ έχει ως αποτέλεσμα την πτώση του τζίρου στον κλάδο έως και 50%.

Ευρωπαϊκές καταναλωτικές συνήθειες διαπιστώνει και ο Πρόεδρος του Σωματείου Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Θεσσαλονίκης «Πρόοδος», Γιώργος Λαβιδάς, ο οποίος εξομολογείται στη Voria.gr ότι η κατάσταση είναι άνευ προηγουμένου. «Ο κόσμος ψωνίζει τα απολύτως απαραίτητα και ίσα-ίσα για να βγάλει την ημέρα. Δεν ζητάνε άλλο προϊόντα ανά κιλό αλλά ανά τεμάχιο, π.χ. 2 πιπεριές, 3 ντομάτες 1 κρεμμυδάκι, κάτι που παλιά το ακούγαμε μόνο από τους ξένους», σημειώνει ο κ. Λαβιδάς. «Αυτό που μας ανησυχεί περισσότερο είναι το γεγονός ότι οι πελάτες έχουν υιοθετήσει  τη συγκεκριμένη πρακτική και σε άλλα προϊόντα όπως το λάχανο και το μαϊντανό, όπου μας ζητούν το μισό», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Σωματείου. Η μείωση του τζίρου στις Λαϊκές Αγορές φτάνει στο 30%.

Στο βωμό του ΔΝΤ θυσιάζουν οι Θεσσαλονικείς και τις καταναλωτικές τους συνήθειες με αποτέλεσμα ο τζίρος στα εμπορικά καταστήματα να καταγράφει απώλειες κατά μέσο όρο 12-14%, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Κώστας Χαντζαρίδης. Η λιτότητα στα ψώνια των πολιτών της συμπρωτεύουσας ωθεί όλο και περισσότερα καταστήματα σε προσφορές, με αποτέλεσμα- σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης- από τις αρχές Ιουνίου να προχωρήσουν σε προσφορές συνολικά 500 καταστήματα, όταν την αντίστοιχη περσινή περίοδο ο αριθμός ήταν μόλις 109. Μάλιστα, αυτό που προκαλεί εντύπωση στον κ. Χαντζαρίδη είναι το γεγονός ότι φέτος είναι η πρώτη χρονιά που καταστήματα με σχετικά οικονομικά προϊόντα επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα προσφορών. «Αλυσίδες λιανικής πώλησης, που για χρόνια προσέλκυαν καταναλωτές εξαιτίας των χαμηλών τιμών, φέτος βρίσκονται σε τραγική κατάσταση με αποτέλεσμα είτε να κλείνουν, αφήνοντας στο δρόμο χιλιάδες εργαζομένους είτε να κάνουν γενναιόδωρες εκπτώσεις», αναφέρει ο κ. Χαντζαρίδης.

ZENITH