Skip to main content

Βαλτώνουν οι επεκτάσεις των δήμων της Θεσσαλονίκης

Η σύνθετη και συνεχώς μεταβαλλόμενη νομοθεσία προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των επεκτάσεων σχεδίου πόλης, αφήνοντας ανεκμετάλλευτο έναν βασικό μοχλό ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη εν μέ
του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr


Έντονη καθυστέρηση παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στις επεκτάσεις σχεδίου πόλης των δήμων της Θεσσαλονίκης, με περισσότερα από 89.000 στρέμματα να βρίσκονται εν αναμονή έγκρισης του χωροταξικού σχεδιασμού. Η διαδικασία ένταξης σε πολλούς δήμους βρίσκεται εγκλωβισμένη στα «γρανάζια» της γραφειοκρατίας, γεγονός που λειτουργεί σαν τροχοπέδη στην εκπόνηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΓΠΣ) και αφήνει ανεκμετάλλευτο έναν βασικό μοχλό ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη εν μέσω της κρίσης.

Για ελλιπές πλαίσιο σε εθνικό επίπεδο κάνει λόγο ο συντονιστής πολεοδομικών και περιβαλλοντικών μελετών της Γαία ΑΕ και λέκτορας του ΑΠΘ, Ευστάθιος Οικονόμου, αποδίδοντας τη μεγάλη καθυστέρηση στη σύνθετη νομοθεσία που διέπει τις επεκτάσεις, η οποία όπως υπογραμμίζει «αλλάζει κάθε 2-3 χρόνια».

Παράλληλα, κωλυσιεργία υπάρχει και στη διαδικασία εκπόνησης των μελετών, καθώς προκειμένου να ολοκληρωθεί η πολεοδομική μελέτη για την ένταξη περιοχής στο σχέδιο πόλης, θα πρέπει ταυτόχρονα να υπάρξουν και υποστηρικτικές μελέτες. «Η νομοθεσία προβλέπει την εκπόνηση μελέτης για τον καθορισμό του χώρου του ρέματος που διέπει την περιοχή, καθώς και ανάλογη μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας, η οποία εγκρίνεται αποκλειστικά από το υπουργείο Υποδομών, γεγονός που οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις», δηλώνει ο κ. Οικονόμου.

Επιπλέον, όπως υπογραμμίζει, υπάρχει ποικιλία στην ερμηνεία των νομοθετικών άρθρων από την πληθώρα αρμοδίων, ενώ «αγκάθι» στην άμεση διευθέτηση των εργασιών του ΓΠΣ αποτελεί ακόμα και η τοποθεσία των κοιμητηρίων! Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τα κοιμητήρια πρέπει να βρίσκονται σε απόσταση 250 μέτρων από το όριο του οικισμού, κάτι που δεν συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις. «Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γεωλόγοι, οι οποίοι συνεργάζονται με το υπουργείο Υποδομών, αρνούνται να προχωρήσουν τις μελέτες, εάν δεν απομακρυνθούν τα κοιμητήρια», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου.

Οι επεκτάσεις ανά δήμο

Μία από τις μεγαλύτερες χωροταξικές επεκτάσεις της χώρας προχωρά στο δήμο Μίκρας,καθώς 16.000 στρέμματα βρίσκονται στο στάδιο της μελέτης, προκειμένου ναενταχθούν στο πολεοδομικό συγκρότημα του δήμου, με μεγάλη ωστόσοκαθυστέρηση, αφού τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα σε πέντετουλάχιστον χρόνια. Σε πέντε χρόνια αναμένεται να ολοκληρωθεί και ηεπέκταση του γειτονικού δήμου Θερμαϊκού, όπου στο πρώτο στάδιο του ΓΠΣ βρίσκονται 8.000 στρέμματα. Σημαντική η καθυστέρηση και στον δήμο Βασιλικών, καθώς τα υπό μελέτη  4.100 στρέμματα θα ενταχθούν στο σχέδιο πόλης το 2015.

Περίπου 4.450 στρέμματα έχουν ενταχθεί ήδη στο δήμο Θέρμης,ενώ υπό εκπόνηση βρίσκονται 500 στρέμματα στην περιοχή του Νέου Ρύσιου,η είσοδος των οποίων στο σχέδιο πόλης αναμένεται να ολοκληρωθεί σεδιάστημα τριών ετών.

Μικρότερη καθυστέρηση φαίνεται να παρουσιάζει ο δήμος Μηχανιώνας, όπου το νωρίτερο το 2011 προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες, για να επεκταθεί κατά 2.000 στρέμματα.

Μέχρι το 2013 αναμένεται να επεκταθούν οι δήμοι Ωραιοκάστρου και Χορτιάτη.Σύμφωνα με στοιχεία, στο στάδιο της εκπόνησης του ΓΠΣ βρίσκονται 4.200και 5.000 στρέμματα αντίστοιχα. Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί πως έχει ήδηεγκριθεί στο παρελθόν η επέκταση κατά 1.000 στρέμματα στην περιοχή της Εξοχής.

Η οικολογική ευαισθησία της λεκάνης Μυγδονίας λειτουργεί ανασταλτικάστις επεκτάσεις τεσσάρων δήμων του νομού Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, οιδήμοι Εγνατίας (800 στρέμματα υπό εκπόνηση), Αρέθουσας (900 στρέμματα), Απολλωνίας (650 στρέμματα) και Κορώνειας (930 στρέμματα) βρίσκονται στον «αέρα», καθώς έχει παγώσει ο χωροταξικός σχεδιασμός λόγω των έντονων ενστάσεων από οικολόγους.

Τη μεγαλύτερη καθυστέρηση παρουσιάζει ο δήμος Αγίου Αθανασίου,όπου έχει ήδη εγκριθεί η επέκταση κατά 6.051 στρέμματα, ωστόσοπροβλέπεται να ξεκινήσει μελέτη για την ένταξη στο σχέδιο πόλης 6.729στρεμμάτων με χρονοδιάγραμμα επτά ετών. Αξίζει να σημειωθεί πως πρόσφατα παρουσιάστηκε εμπλοκή στην υλοποίηση του νέου ΓΠΣ στο δήμο, λόγω έντονων αντιδράσεων των κατοίκων του οικισμού Ξηροχωρίου, οι οποίοι διαμαρτύρονται για τη μη ένταξη στο σχεδιασμό κεντρικής έκτασης της περιοχής. Το θέμα συζητήθηκε στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, το οποίο αποφάσισε να αναβάλει τη λήψη απόφασης, μέχρις ότου η αρμόδια νομαρχιακή επιτροπή να επανεξετάσει όλα τα επιμέρους νομικά ζητήματα που αφορούν στο θέμα.

Παρόμοια εικόνα παρουσιάζεται καιστους δήμους Επανομής και Εχεδώρου.Ειδικότερα, στο δήμο Επανομής έχουν ενταχθεί 4.000 στρέμματα, ενώ θαξεκινήσει μελέτη για ένταξη 17.800 στρεμμάτων, χωρίς ωστόσο να έχειπροβλεφθεί η ημερομηνία ολοκλήρωσης. Ο δήμος Εχεδώρου έχει επεκταθείκατά 6.243 στρέμματα και πρόκειται να ξεκινήσει ΓΠΣ για 3.662.

Στον δήμο Αγίου Γεωργίου έχουν ενταχθεί 9.091 στρέμματα και προβλέπεται η ένταξη 1.225 επιπλέον, ενώ ο δήμος Βερτίσκου επεκτάθηκε κατά 3.839 στρέμματα και προβλέπεται η ένταξη 2.085 ακόμη. Ο δήμος Λαχανά έχειεντάξει στο σχέδιο πόλης 2.8436 στρέμματα και αναμένεται η μελέτη γιατην ένταξη 511 επιπλέον. Από 2.000 στρέμματα προβλέπεται να ενταχθούνστους δήμους Πυλαίας και Κουφαλίων, οι οποίοι έχουν ήδη εντάξει στο ΓΠΣ 2.917 και 4.337 στρέμματα αντίστοιχα. Ο δήμος Ρεντίνας έχει επεκταθεί κατά 3.152 στρέμματα και προβλέπεται μελέτη για 2.070 ακόμη. Ο δήμος Καλλιθέας προβλέπεται να επεκταθεί κατά 7.861 στρέμματα, ενώ έχει ήδη εντάξει στο σχέδιο πόλης 2.781.

Τέλος, δεν σχεδιάζονται ή δεν προβλέπονται επεκτάσεις στους δήμους:Ευκαρπίας, Ευόσμου, Καλαμαριάς, Καλλινδοίων, Νεάπολης, Πεύκων,Πανοράματος, Πολίχνης, Σοχού, Σταυρούπολης, Συκεών, Χαλάστρας καιΧαλκηδόνας.

Αναγκαία η απλοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας

Προκειμένου να βελτιωθεί η υφιστάμενη κατάσταση και να μειωθούν οι καθυστερήσεις, ο κ. Οικονόμου προτείνει την άμεση απλοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας, η οποία όπως υπογραμμίζει «επηρεάζει ολόκληρη τη διαδικασία».

Επιπλέον, απλοποίηση θα πρέπει να υπάρξει και στη διαδικασία ανάθεσης των μελετών, καθώς όπως υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου «είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο και χρονοβόρο για ένα δήμο να χρειάζεται δύο χρόνια, για να καταθέσει την μελέτη στην αρμόδια υπηρεσία και να μπουν οι υπογραφές, κυρίως λόγω των ενστάσεων των πολιτών που εκδικάζονται από το ΣτΕ».

«Τεράστιες προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης»

«Η χωροταξική επέκταση δημιουργεί τεράστιες προοπτικές σε ένα δήμο, καθώς είναι άμεσα συσχετισμένη με την οικονομική του ανάπτυξη», δηλώνει ο κ. Οικονόμου συμπληρώνοντας: «Η οικιστική ανάπτυξη ενός δήμου οδηγεί στην προσέλκυση περισσότερου κόσμου με αποτέλεσμα να αναπτυχθούν οικονομικές δραστηριότητες».

Με τους ΓΠΣ που εκπονούνται μετά το 1997 ορίζονται συγκεκριμένες ζώνες χρήσεως γης σε όλη την υπό εκπόνηση έκταση. Αυτό σημαίνει ότι ορίζονται συγκεκριμένα τμήματα στην υπό ένταξη περιοχή τα οποία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για βιομηχανική και βιοτεχνική χρήση (βιοτεχνικά και βιομηχανικά πάρκα). Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται η οικονομική δραστηριότητα, η οποία είναι δυνατόν να επιφέρει τεράστια οφέλη στον δήμο.

Οι επεκτάσεις θα μειώσουν τις τιμές των ακινήτων

Η ένταξη νέων εκτάσεων στο σχέδιο πόλης μέσα στα επόμενα χρόνια θα βοηθήσει στην αποκλιμάκωση του έντονου ανταγωνισμού και στη  διατήρηση τηςομαλότητας στην αγορά των οικοπέδων, γεγονός που θα οδηγήσει σε καλύτεραποσοστά στις αντιπαροχές και συνεπώς σε καλύτερες τιμές στα ακίνητα, δηλώνει στη Voria.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Οικοδομικών Επιχειρήσεων Βορείου Ελλάδος (Σ.Ο.Ε.Β.Ε) Γιάννης Παγώνης.
 
Ποια η διαδικασία ένταξης περιοχών στο σχέδιο πόλης


Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις χωροταξικές επεκτάσεις των δήμων είναι το ακόλουθο:

1. Εκπονείται το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο κάθε Δήμου. Με αυτόκαθορίζονται οι περιοχές που θα ενταχθούν στο σχέδιο πόλης κάθεοικισμού, ενώ ταυτόχρονα ρυθμίζονται οι χρήσεις γης σε όλη την περιοχήτου Δήμου (στην περιοχή εκτός των σχεδίων πόλης), δηλαδή οργανώνονταισε ζώνες, σε κάθε μία από τις οποίες επιτρέπονται συγκεκριμένες χρήσειςκαι δραστηριότητες, με ενδεχομένως συγκεκριμένους όρους δόμησης καιπροϋποθέσεις. Στις ζώνες αυτές εντάσσονται και προστατεύονται οιδασικές εκτάσεις, οι αρχαιολογικοί χώροι κ.λπ.

2. Εκπονείται πολεοδομική μελέτη επέκτασης του σχεδίου πόλης κάθε οικισμού για τις
περιοχές που έχουν καθοριστεί από το εγκεκριμένο Γενικό ΠολεοδομικόΣχέδιο του Δήμου. Η μελέτη αφορά σε τοπογραφική αποτύπωση,κτηματογράφηση (δηλαδή καταγραφή στο τοπογραφικό διάγραμμα όλων τωνιδιοκτησιών), πολεοδόμηση (σχεδιασμός ρυμοτομίας και καθορισμόςκοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, δηλαδή, χώρων πρασίνου, σχολείωνκ.λπ.), πράξη εφαρμογής για την τακτοποίηση των νέων οικοπέδων εντόςτων ορίων των νέων οικοδομικών τετραγώνων που έχουν προκύψει από τηρυμοτομία.

Το ρυμοτομικό σχέδιο πραγματοποιείται σε 2 στάδια. Το πρώτοπεριλαμβάνει την αρχική πρόταση. Το δεύτερο περιλαμβάνει το αναλυτικόδιάγραμμα ρυμοτομίας, το οποίο αναρτάται τουλάχιστον 2 φορές στο Δήμο,προκειμένου να λάβουν γνώση οι ιδιοκτήτες και να υποβάλουν ενστάσεις.Για τις ενστάσεις γνωμοδοτούν ο μελετητής, ο δήμος, η ΔιευθύνουσαΥπηρεσία, η νομαρχία, η Περιφέρεια και το υπουργείο Υποδομών. Τέλος, η εκπόνησηκαι έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου προϋποθέτει υδραυλική μελέτη γιατον καθορισμό των ρεμάτων, μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας,γνωμοδότησηαπό αρχαιολογική υπηρεσία και πράξη χαρακτηρισμού από Δασαρχείο.

ZENITH