Skip to main content

Βαρέλι δίχως πάτο το λιανεμπόριο

Τελειωμό δεν έχουν τα βάσανα για τους εμπόρους σε όλη την επικράτεια, καθώς η καθίζηση των πωλήσεων συνεχίστηκε και το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων.
Τελειωμό δεν έχουν τα βάσανα για τους εμπόρους σε όλη την επικράτεια, καθώς η καθίζηση των πωλήσεων συνεχίστηκε και το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων, ενώ η χρήση των πιστωτικών καρτών είναι δραστικά μειωμένη, καταδεικνύοντας  ότι τόσο το εισόδημα, όσο και η πιστοληπτική δυνατότητα των καταναλωτών, έχει περιοριστεί σημαντικά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, η πλειονότητα των εμπόρων σε όλη την Ελλάδα, είναι και φέτος δυσαρεστημένοι με τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, καθώς η μείωση του τζίρου τις πρώτες δεκαπέντε ημέρες κυμαίνεται κατά μέσο όρο στο 10%-12%, μετά και την περσινή πτώση, η οποία ξεπερνούσε το 20%. Σημειώνεται, δε, ότι το δίμηνο προ των εκπτώσεων καταγράφηκε πτώση των λιανικών πωλήσεων μεγαλύτερη του 23%.

Όπως επισημαίνεται, όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις το τελευταίο διάστημα έχουν επηρεαστεί καθοριστικά από την καθίζηση της εγχώριας ζήτησης, λόγω της κακής διάθεσης των καταναλωτών που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην μείωση των εισοδημάτων τους, στην αύξηση της φορολογίας και στην εντεινόμενη αβεβαιότητα.

Παράλληλα, οι προσφορές που προηγήθηκαν των εκπτώσεων φαίνεται να επιβεβαιώνουν την άποψη ότι δεν βοήθησαν στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, ούτε στην τόνωση της αγοράς. Το γεγονός αυτό, καθιστά ξεκάθαρο ότι η πλειονότητα των εμπόρων είναι αντίθετοι με τη διενέργεια προσφορών από πριν την περίοδο των εκπτώσεων

Αναλυτικά, το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων στην ένδυση – υπόδηση τα πρώτα στοιχεία δείχνουν μια μείωση τζίρου -12%, στον οικιακό εξοπλισμό, λευκά είδη και έπιπλα -11%, στα παιδικά βρεφικά και παιχνίδια -6%, στα καλλυντικά –φαρμακευτικά -8%, στα ηλεκτρικά - ηλεκτρολογικά -20%, στα βιβλία – χαρτικά – δώρα και εποχιακά -6%. Τα πολυκαταστήματα, επίσης, παρουσιάζουν μια σημαντική μείωση των πωλήσεών τους στα επίπεδα του -14%, ο κλάδος των αυτοκινήτων συνεχίζει με πτώση που ξεπερνά το -25%, ενώ τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων επίσης εμφανίζουν μείωση κατά – 4%.

Τα συμπεράσματα της ΕΣΕΕ:

α) Η σύγκριση της κίνησης των δυο πρώτων εβδομάδων της φετινής χρονιάς  με την αντίστοιχη περσινή καταδεικνύει, τη συνέχιση του αρνητικού   κλίματος της αγοράς και της περιορισμένης εμπορικής κίνησης ακόμα και κατά  την περίοδο των θερινών εκπτώσεων.

β) Ο αριθμός των εμπόρων  που δηλώνουν δυσαρεστημένοι από την αγοραστική κίνηση στις θερινές εκπτώσεις, όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά διπλασιάστηκε.

γ) Η χρήση των πιστωτικών καρτών το καλοκαίρι του 2010 περιορίστηκε εντυπωσιακά σε σύγκριση με το 2009, ενώ οι αγορές αποκλειστικά με μετρητά αυξήθηκαν. Επιβεβαιώνεται με αυτό τον τρόπο, ότι τόσο το εισόδημα, όσο και η πιστοληπτική δυνατότητα των καταναλωτών, έχει περιοριστεί δραστικά κατά το τελευταίο διάστημα και έτσι ελέγχουν τα οικονομικά τους καλύτερα.

δ) Παρά τα εντυπωσιακά ποσοστά από το ξεκίνημα των θερινών εκπτώσεων και τις χαμηλότερες περίπου κατά 7% τελικές εκπτωτικές τιμές δεν αποφύγαμε και φέτος το καλοκαίρι την πτώση των πωλήσεων και φαίνεται, όπως ήταν αναμενόμενο, ότι η οικονομική κρίση δεν ξεχωρίζει ούτε την περίοδο των  εκπτώσεων.

ε) Η συμπεριφορά του καταναλωτή ήταν διστακτική λόγω έλλειψης ρευστότητας και φόβου, από τα νέα φορολογικά μέτρα που εκτίναξαν τον πληθωρισμό κοντά στο 6%.

στ) Τα κεντρικά καταστήματα είχαν αρχικά μεγαλύτερη επισκεψιμότητα αλλά λιγότερες πωλήσεις.

ζ) Είναι ξεκάθαρο, ότι το «μείγμα» προσφορών και εκπτώσεων, δεν βοήθησε καθόλου. Αντίθετα, μπέρδεψε την αγορά και έκανε τον καταναλωτή καχύποπτο.

η) Η περιρρέουσα οικονομική κατάσταση επηρέασε όλη την αγορά λιανεμπορίου και δεν έκανε διάκριση ούτε σε κλάδους, ούτε σε μικρά και μεγάλα καταστήματα, καθώς η κρίση έχει συρρικνώσει όλα τα επίπεδα της ιδιωτικής κατανάλωσης.

θ) Η εικόνα των πρώτων εβδομάδων των φετινών εκπτώσεων δημιουργεί μια έντονη ανησυχία για τη συνέχεια και προβληματισμό για το τι μέλει γενέσθαι στην αγορά το επόμενο τρίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου – Νοεμβρίου, αφού δεν αναμένεται να αλλάξει προς το καλύτερο η ασθενική ζήτηση και η καταναλωτική εμπιστοσύνη το επόμενο διάστημα.

ι) Τα μόνα ίσως θετικά συμπεράσματα είναι οι φθηνότερες τελικές τιμές, καθώς και η μικρότερη πτώση των λιανικών πωλήσεων τόσο από την περυσινή αντίστοιχη περίοδο όσο και από το διάστημα πριν την έναρξη των εκπτώσεων.

ZENITH