Skip to main content

Διαμάχη για τον ποδηλατόδρομο

Διαμάχη έχει ξεσπάσει στους δρόμους της Θεσσαλονίκης μεταξύ των ποδηλατιστών και των οδηγών, με αφορμή τους πρώτους μήνες λειτουργίας του δικτύου ποδηλατοδρόμων της πόλης και τα σταθμευμένα αυτοκίνητα
του Φώτη Λώλα
lolas@voria.gr


Διαμάχη
έχει ξεσπάσει στους δρόμους της Θεσσαλονίκης μεταξύ των ποδηλατιστών και τον οδηγών, με αφορμή τους πρώτους μήνες λειτουργίας του δικτύου ποδηλατοδρόμων της πόλης. Με δηλώσεις τους στη Voria.gr, οι ποδηλάτες έχοντας το δήμο στο πλευρό τους καταγγέλλουν καταπάτηση του δικτύου από σταθμευμένα αυτοκίνητα, ενώ οι κάτοχοι ΙΧ διαμαρτύρονται για χαμένες θέσεις στάθμευσης, αλλά και για μειωμένη χρήση των ποδηλατοδρόμων.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, νωρίς το πρωί σήμερα, Τρίτη, η πρωτοβουλία πολιτών Σφήνακατέλαβε το αριστερό ρεύμα της οδού Τσιμισκή, εκφράζοντας με αυτό τοντρόπο την αγανάκτηση των ποδηλατιστών για τους οδηγούς που σταθμεύουν στουςποδηλατοδρόμους.

Από την πλευρά τους αρκετοί οδηγοί εκφράζουν τη δυσφορία τους για τις χαμένες θέσεις στάθμευσης, υποστηρίζοντας ότι αντί να αντικατασταθούν από ποδηλατοδρόμους, θα μπορούσαν να νομιμοποιηθούν δίνοντας ανάσα στους κατοίκους του κέντρου, τη στιγμή μάλιστα που μόλις μιαπολύ μικρή μειοψηφία των κατοίκων της περιοχής, όπως λένε, χρησιμοποιεί το δίκτυο.

Επιπλέον, σημειώνουν ότι το δίκτυο δεν θα καταφέρει να αποσυμφορήσει την  κίνηση στοκέντρο, καθώς δεν ταιριάζει στη μορφολογία της Θεσσαλονίκης (μεγάλεςανηφόρες στην περιοχή του κέντρου), ενώ επιφυλάξεις εκφράζονται και για το ύψος του προϋπολογισμού του έργου.

Απαντώντας στα παράπονα τωνοδηγών, ο αντιδήμαρχος Δημοτικών Έργων και Κυκλοφορίας, Ευάγγελος Δημητρίου, εκφράζει την εκτίμησή του ότι μόνο οι οδηγοί πουσυνήθιζαν να σταθμεύουν παράνομα αντιδρούν στη δημιουργία τωνποδηλατοδρόμων, ενώ τα μηνύματα των πολιτών είναι στην πλειοψηφία τουςθετικά.

Ακόμα, σημειώνει ότι με τις προδιαγραφές πουκατασκευάστηκε ο ποδηλατόδρομος, δεν καταργήθηκε καμία νόμιμη θέσηστάθμευσης, αλλά μόνο παράνομες, και δεν μειώθηκε το πλάτος καμίαςλωρίδας κυκλοφορίας. Επίσης, προσθέτει ότι το σύνολο των συγκοινωνιολόγων τάσσεται υπέρ των ποδηλατοδρόμων στο κέντρο για την αποσυμφόρησή του.

Από μέρους του, το ενεργό μέλος και εκ των ιδρυτών της πρωτοβουλίας πολιτών για το ποδήλατο στη Θεσσαλονίκη Bikerespect (που αριθμεί σχεδόν 2.200 μέλη), Κώστας Σιμελίδης, υπογραμμίζει ότι το ποσοστό των οδηγών που ενοχλείται είναι πολύ μικρό και εκτιμά ότιστις αντιδράσεις τους κρύβονται οικονομικά κυρίως συμφέροντα (π.χ.καταστηματάρχες που θέλουν οι πελάτες τους να μπορούν να διπλοπαρκάρουνμπροστά από το μαγαζί τους), καθώς οι θέσεις πάρκινγκ που χάθηκαν ήτανστην πλειοψηφία τους παράνομες. Επίσης, αναφέρει ότι ο λόγος που παρατηρείται μειωμένη κίνηση στο δίκτυο είναι οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν αυτή την εποχή.

Σημειώνει, δε, ότι η πλειοψηφία των οδηγών, με τους οποίους τα μέλη τουBikerespect έρχονται σε επαφή, επικροτεί τη δημιουργία του δικτύου,αντιμετωπίζοντας το ως ελπίδα για τη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης και τη μείωση των εκπομπών ρύπων, που καθιστούν την ατμόσφαιρα στο κέντρο της πόλης επιβλαβή.

Τέλος, ο διοργανωτής της World Naked Bike Ride στη Θεσσαλονίκη, Κώστας Τερζόπουλος, επισημαίνει ότι είναι λογικό κάποιοι να διαμαρτύρονται, καθώς ηκατασκευή του δικτύου χωρίς κολονάκια τούς δίνει το δικαίωμα τηςαμφισβήτησης, λόγω της νοοτροπίας τους, ενώ δεν εξασφαλίζει την ομαλήτου λειτουργία χωρίς αστυνόμευση. Εκφράζει, δε, και το δικό τουπαράπονο, καθώς, όπως σημειώνει, κατά τις νυχτερινές ώρες που δενυπάρχει αστυνόμευση, τους ποδηλατοδρόμους του κέντρου καταλαμβάνουνσταθμευμένα αυτοκίνητα.

Απαραίτητη η επέκταση και η βελτίωση του δικτύου

Ως θετική κρίνεται η καταρχήν λειτουργία των ποδηλατοδρόμων της Θεσσαλονίκης, τόσο από τους ποδηλάτες όσο και από το δήμο, σύμφωνα με δηλώσεις των εμπλεκομένων μερών, ωστόσο επιτακτική κρίνουν την επέκταση και τη βελτίωση του υπάρχοντος δικτύου.

Το δίκτυο καλύπτει  12 χλμ και προσφέρει 100 θέσεις στάθμευσης γιαποδήλατα, αλλά ο δήμος προχωρά στην εκπόνηση μελέτης γιαεπέκταση του δικτύου, τονίζει ο κ. Δημητρίου. Η προέκταση προβλέπει την ένωση των ποδηλατοδρόμων και τηναξιοποίηση των μεγάλων κάθετων οδών (25ης Μαρτίου, Μπότσαρη κοκ), τηνοποία ο δήμος στοχεύει να χρηματοδοτήσει και πάλι από το Γ’ ΚΠΣ, συμπληρώνει.

Σύμφωνα με τον κ. Δημητρίου, η αστυνόμευση του δικτύου κρίνεται επαρκής, επισημαίνοντας ότι επιβάλλονταιπρόστιμα σε όλους, κατά το δυνατόν, τους παραβάτες.

Όπως τονίζει ο κ. Σιμελίδης, το δίκτυο έχει ελλείψεις και ατέλειες, ενώ χρειάζεται επέκταση, αλλά είναι η αφετηρίαευαισθητοποίησης των πολιτών που δεν χρησιμοποιούν ποδήλατο και είναιτο πρώτο σημαντικό βήμα για την καθιέρωση του ποδηλάτου στη συνείδησήτους.

Αναφέρει, ακόμα, ότι η πρωτοβουλία σε συνεργασία με τον αντιπρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Πέτρο Κρητικό,έχει προτείνει για το δήμο Θεσσαλονίκης την επέκταση του δικτύου από ταπανεπιστήμια στο Σιδηροδρομικό Σταθμό, προς τα ανατολικά, και στηνΤούμπα, προς τα Δυτικά.

Από μέρους του, ο κ. Τερζόπουλος σημειώνει ότι το δίκτυο προωθεί την ιδέα του ποδηλάτου σαν μέσομετακίνησης, αλλά έχει κατασκευαστεί αποσπασματικά και πρόχειρα, ενώδεν αποτελεί ολοκληρωμένη διαδρομή και εξυπηρετεί μόνο ένα μέρος τηςπόλης.

Επιπλέον, ο κ. Τερζόπουλος εκφράζει και τη δυσπιστία τουαπέναντι στο δήμο, αναφέροντας πως με τον προϋπολογισμό του 1,5 εκατ.ευρώ που κατασκευάστηκε ο ποδηλατοδρόμος, θα έπρεπε να εξασφαλίζει τηνασφάλεια των χρηστών του. Κρίνει την κατασκευή του ως ανεπαρκή,καθώς μόνο σε τρία κομμάτια του έχει στρωμένο ταρτάν.

Όσον αφορά στην πρότασή του για την επέκταση του δικτύου, σημειώνει ότι ασπάζεται την άποψη του συγκοινωνιολόγου Θάνου Βλαστού γιανομιμοποίηση του πάρκινγκ στους μεγάλους δρόμους της πόλης, με τηνπαράλληλη κατασκευή ποδηλατοδρόμου στο κέντρο τους. Τονίζει, ακόμα, ότιπαραδείγματα βιώσιμων λύσεων υπάρχουν πολλά ανά τον κόσμο.

ZENITH