Skip to main content

Δρομολογείται η κατασκευή του Ε61 με νέα χάραξη

Νέες αναπτυξιακές προοπτικές δίνει στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας ο Οδικός Άξονας Ε61, ο οποίος θα ενώσει σε ορίζοντα δεκαετίας τους νομούς Σερρών, Δράμας και Καβάλας.
Σε καινούργια χάραξη του Οδικού Άξονα Ε61 προχώρησε το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με στόχο οι νομοί Σερρών, Δράμας και Καβάλας να αποκτήσουν ένα σύγχρονο, ενιαίο συγκοινωνιακό δίκτυο, που θα καλύπτει τις ανάγκες τους για τα επόμενα 50 χρόνια και θα τους προσδώσει νέες αναπτυξιακές προοπτικές. Ο νέος δρόμος θα επιτρέπει τη διάνυση της διαδρομής Σερρών – Καβάλας, μέσω Δράμας, σε χρόνο λιγότερο της μιας ώρας και με απόλυτη ασφάλεια.

Σε ημερίδα που διοργανώθηκε στη Δράμα από το υπουργείο παρουσία του αρμόδιου υφυπουργού, Γιάννη Μαγκριώτη, σε συνεργασία με τις νομαρχίες Σερρών, Καβάλας και Δράμας, με θέμα την κατασκευή του Ε61, αναφέρθηκε ότι ο συγκεκριμένος Οδικός Άξονας θα παραδοθεί προς χρήση σε περίπου 10 - 12 χρόνια, με συνολικό κόστος που θα φτάσει τα 600 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των απαλλοτριώσεων που θα απαιτηθούν).

Ύστερα από ενδοτοπικές διαμάχες χρόνων, οι νομάρχες Σερρών, Δράμας και Καβάλας –υπό τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων- φάνηκε σήμερα πως συγκλίνουν πλέον στην κατασκευή ενός άξονα, με γνώμονα το μακροπρόθεσμο κοινό συμφέρον των περιοχών τους, κι έκαναν το πρώτο σημαντικό βήμα αποδεχόμενοι τη νέα χάραξη του δρόμου.

Σε καλό δρόμο
«Είμαστε σε καλό δρόμο γι’ αυτόν τον τόσο ζωτικό άξονα για ολόκληρη την περιοχή της Ανατ. Μακεδονίας. Αυτό το έργο (Ε61) είναι αξίας πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, αλλά πραγματικά αξίζει τον κόπο», τόνισε στην εισηγητική ομιλία του στην ημερίδα ο υφυπουργός Γιάννης Μαγκριώτης -που είχε και την πρωτοβουλία για την οργάνωση της εκδήλωσης.

Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει τη σύνδεση Προμαχώνα – Σερρών με το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας (Ν. Καρβάλη) και το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, μέσω Δράμας. Με τη νέα χάραξη ο νομός Δράμας βγαίνει ουσιαστικά από την απομόνωσή του και αποκαθιστά τη ζωτική του σχέση με τους όμορους νομούς του, Καβάλας και Σερρών, μέσω ενός σύγχρονου τετράιχνου και ασφαλούς κλειστού αυτοκινητοδρόμου για την εξυπηρέτηση τόσο του επιβατικού κοινού, όσο και της εμπορικής κίνησης της ευρύτερης περιοχής.

Εφόσον δεν σημειωθούν ουσιαστικές τροποποιήσεις στον σχεδιασμό και οι τρεις νομοί κινηθούν συντονισμένα για τη διεκδίκηση των πόρων που απαιτούνται, τότε τα πρώτα τμήματα του Ε61 αναμένεται –όπως επεσήμανε ο κ. Μαγκριώτης κλείνοντας τις εργασίες της ημερίδας- να παραδοθούν στην κυκλοφορία έως το 2015. Κατά τις πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις, πάντως, ο Ε61 δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν το 2020-22.

Η κατασκευή του Ε61 συναρτάται άμεσα και με την κατασκευή της Περιφερειακής Σερρών (παράκαμψη Λευκώνα), μήκους 15,5 χλμ και προεκτιμούμενου κόστους 90 εκ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), με τον συνδυασμένο οδικό άξονα Σερρών - Αμφίπολης – Δράμας, συνολικού μήκους περίπου 68 χλμ και κόστους άνω των 320 εκατ. ευρώ, με τον άξονα Δράμας – Καβάλας (σε μήκος περίπου 28 χλμ), με εκτιμώμενο κόστος πάνω από 130 εκατ. ευρώ και με τη βελτίωση του κάθετου άξονα Δράμας -  Τελωνείου Εξοχής - Βουλγαρίας

Επίσης, όπως τόνισε ο υφυπουργός, ο Ε61 θα επικαλύπτει τους υφιστάμενους και τους σχεδιαζόμενους οδικούς άξονες της περιοχής, για να εξυπηρετείται τόσο ο νομός Δράμας, όσο και η νότια περιοχή του ν. Σερρών. Ακόμα, για χάρη του νέου μεγάλου οδικού άξονα θα επιταχυνθεί και η ολοκλήρωση του εμπορικού λιμανιού της Καβάλας (Νέα Καρβάλη), ενώ στο πλαίσιο του νέου σχεδιασμού του ΟΣΕ θα εξεταστεί η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με τον σταθμό Τοξοτών Ξάνθης.

Όπως τονίστηκε στη διάρκεια της ημερίδας, στη Δράμα, προς το παρόν, δεν υπάρχουν διαθέσιμες ώριμες μελέτες για τον Ε61, με αποτέλεσμα να απαιτούνται τουλάχιστον δύο χρόνια έως τη στιγμή της δημοπράτησης των πρώτων τμημάτων του.

Οι πόροι
Παρότι ο Ε61 είχε σχεδιαστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο από το 2004 –σε συνάρτηση με άλλους μεγάλους οδικούς άξονες σύνδεσης πόλεων της Κεντρικής Ευρώπης με πόλεις της Βαλκανικής- εν τούτοις …ξέμεινε, λόγω έλλειψης πόρων, καθώς οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν τον είχαν εντάξει σε κανένα συγκεκριμένο πρόγραμμα χρηματοδότησης.

Ακόμα και σήμερα, οι ελλείψεις σε μελέτες και συγκεκριμένες πηγές εξασφάλισης πόρων δεν επιτρέπουν να τεθούν σαφή χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του Ε61 –παρά το θετικό κλίμα και την αποφασιστικότητα που εκδηλώθηκε απ’ όλες τις πλευρές σήμερα στη Δράμα για την κατασκευή του. Όπως ανέφερε ο κ. Μαγκριώτης, θα καταβληθεί προσπάθεια να χρηματοδοτηθεί το έργο από αναπροσαρμογή του Δ΄ ΚΠΣ, από αναπορρόφητους πόρους του ΕΣΠΑ κι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ακόμα, κάποια τμήματα του συνολικού πλέγματος του έργου (παράλληλοι και κάθετοι οδικοί άξονες, που θα συνδέονται ή θα επικαλύπτουν τον Ε61) θα επιδιωχθεί να ενταχθούν στο πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας, που έχει συγκροτήσει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τα επόμενα χρόνια.

Η Εγνατία Οδός
Παρών στην ημερίδα ήταν και ο πρόεδρος της Εγνατία Οδός ΑΕ, Τάσος Μουρατίδης (μαζί με τον αντιπρόεδρο της εταιρείας, Γιάννη Τσακλίδη), που επεσήμανε ότι είναι ανάγκη να ενοποιηθούν οι υφιστάμενες μελέτες και οι σχεδιασμοί των τριών νομαρχιών, προτού προχωρήσει το έργο στο στάδιο της υλοποίησης. Ο κ. Μουρατίδης ανταποκρίθηκε θετικά στην προοπτική ανάληψης συγκεκριμένων δράσεων (εκπόνηση μελετών κ.α.) εκ μέρους της Εγνατίας Οδού, όπως ζητήθηκε ομόφωνα από τους εμπλεκόμενους φορείς για την κατασκευή του Ε61.

Οραματικό έργο
Οραματικό και αναπτυξιακό έργο πνοής χαρακτήρισαν την κατασκευή του Οδικού Άξονα Ε61 οι νομάρχες Σερρών, Στέφανος Φωτιάδης, Καβάλας, Θεόδωρος Καλλιοντζής, και Δράμας, Κωνσταντίνος Ευμοιρίδης, στις τοποθετήσεις τους στη διάρκεια της ημερίδας.

Την άμεση αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου επεσήμαναν και οι επτά βουλευτές που παρέστησαν στην ημερίδα: Χρ. Αηδόνης – Χαρά Κεφαλίδου (ΠΑΣΟΚ), Μαργ. Τζίμας (ΝΔ) από το ν. Δράμας, Μιχ. Τιμοσίδης – Σάβ. Εμινίδης – Δημ. Παπουτσής (ΠΑΣΟΚ) από το ν. Καβάλας και Μιχ. Τζελέπης (ΠΑΣΟΚ) από το ν. Σερρών.

Την αισιοδοξία της ότι θα εξευρεθούν, τελικά, οι πόροι για την κατασκευή
του έργου –αρκεί να διεκδικηθούν συντονισμένα και χωρίς υπαναχωρήσεις από τις τρεις νομαρχίες- εξέφρασε η γγ της περιφέρειας Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης, Θεοδώρα Κόκλα, που παραβρέθηκε στην ημερίδα μαζί και με εκπρόσωπο της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Στην εκδήλωση έδωσαν επίσης το  «παρών» πολλοί δήμαρχοι από τους νομούς Δράμας και Καβάλας, καθώς και εκπρόσωποι του επιχειρηματικού, του τεχνικού και του κατασκευαστικού δυναμικού της περιοχής.

ZENITH