Skip to main content

Εconomist: Βότκα και συμπάθεια, αλλά ...δώρα μηδέν

Η επίσκεψη στη Μόσχα, όπως ισχυρίζεται ο Economist πραγματοποιήθηκε κυρίως για να ικανοποιηθεί η αριστερότερη πλευρά του αριστερού κυβερνώντος κόμματος.
 Αναθέρμανση σχέσεων και καλές προθέσεις, ήταν το αποτέλεσμα της επίσκεψης Τσίπρα στη Μόσχα, καθώς το διήμερο της ελληνο- ρωσικής προσέγγισης δεν απέφερε συγκεκριμένα οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα, που έχει στραγγίσει από ρευστό και αντιμετωπίζει για μία ακόμη φορά το φάσμα της χρεοκοπίας. 
 
Όπως επισημαίνεται σε άρθρο του Economist, η επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στη ρωσική πρωτεύουσα, είχε περισσότερο ... ενεργειακό περιεχόμενο, καθώς αφορούσε τη διέλευση από τη βόρειο Ελλάδα του σχεδιαζόμενου αγωγού φυσικού αερίου «Turkish Stream».
 
Η επίσκεψη στη Μόσχα, όπως ισχυρίζεται ο Economist,  πραγματοποιήθηκε κυρίως για να ικανοποιηθεί η αριστερότερη πλευρά του αριστερού κυβερνώντος κόμματος, ενώ ελπίδες ανάκαμψης οικονομικής έφεραν και οι ειδήσεις για συμμετοχή της Ελλάδας στο νέο project, του αγωγού φυσικού αερίου «Turkish Stream». 
«Έχουν περάσει πέντε χρόνια από τότε που Έλληνας πρωθυπουργός επισκέφθηκε τη Μόσχα αναζητώντας χέρι βοηθείας. Σε εκείνη την περίπτωση ο Ντμίτρι Μεντβέντεφ, ο τότε πρόεδρος της Ρωσίας, είχε πει χωρίς περιστροφές στον Γιώργο Παπανδρέου να πάει στο ΔΝΤ για βοήθεια.
 
Πριν αναχωρήσει από την Αθήνα στις 8 Απριλίου, ο Αλέξης Τσίπρας είχε τονίσει ότι δεν επρόκειτο να ζητήσει χρήματα από τον Βλαντιμίρ Πούτιν, παρά το γεγονός ότι τα οικονομικά της χώρας είναι σε πολύ χειρότερη κατάσταση από ότι το 2010. Στο τέλος, η συνάντηση των δύο ηγετών απέφερε λίγα αποτελέσματα, πέραν της θερμής ατμόσφαιρας και δεσμεύσεων για επανεκκίνηση και αναζωογόνηση των σχέσεων.
 
Ο κ. Τσίπρας καλωσόρισε την πρόταση να διασχίσει ρωσικός αγωγός φυσικού αερίου την ελληνική επικράτεια, ενώ επέκρινε την Ε.Ε. για τις κυρώσεις εναντίον της Μόσχας, όπως είχε κάνει και προηγουμένως.  Ο Ρώσος πρόεδρος δεσμεύτηκε (όχι εντελώς αξιόπιστα όπως επισημαίνεται) να μην χρησιμοποιήσει τις σχέσεις της χώρας του με την Ελλάδα προκειμένου να διαιρέσει την Ε.Ε.
 
Σύμφωνα με παρατηρητές στην Αθήνα, το ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα στη Μόσχα ήταν το πιο «χτυπητό παράδειγμα» μέχρι σήμερα πολιτικής χειρονομίας που η ελληνική κυβέρνηση, με επικεφαλής το αριστερό κόμμα ΣΥΡΙΖΑ, έχει χρησιμοποιήσει προκειμένου να διατηρήσει τα ποσοστά αποδοχής της υψηλά, καθώς η ανεργία παραμένει σε υψηλά επίπεδα, οι τράπεζες παγώνουν τον δανεισμό και η Ελλάδα γλιστρά πίσω στην ύφεση.
 
Όλα αυτά έγιναν καθώς Έλληνες και Ρώσοι γιορτάζουν την Μεγάλη Εβδομάδα και το Ορθόδοξο Πάσχα, σε μια στιγμή που οι θρησκευτικές και πολιτιστικές συνάφειες έχουν απήχηση. Όλα αυτά θα ενισχυθούν και επισήμως το 2016 με ένα ετήσιο μακρύ κύκλο εορταστικών εκδηλώσεων που προωθούνται από ρωσικές και ελληνικές πολιτιστικές οργανώσεις. 
 
Για τον Βλαντιμίρ Πούτιν, η επαναπροσέγγιση με την Ελλάδα αφορά κυρίως το φυσικό αέριο. «Τίποτα δεν έχει αλλάξει πραγματικά από τα μέση της δεκαετίας του 2000», σημειώνει Έλληνας πρώην υπουργός Ενέργειας, αναφέροντας τις δεσμεύσεις Ρώσων ηγετών να μετατρέψουν την Ελλάδα σε κόμβο φυσικού αερίου αν υπέγραφε το σχέδιο του αγωγού South Stream, που ανήκει στον ενεργειακό κολοσσό Gazprom. 
 
Ο αγωγός αυτός θα μετέφερε φυσικό αέριο από τη Μαύρη Θάλασσα και διαμέσου των Βαλκανίων στην κεντρική Ευρώπη, όμως το σχέδιο εγκαταλείφθηκε πέρυσι, μετά τις πιέσεις της Ε.Ε. προς τη Βουλγαρία.
 
Τώρα, η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να συμμετέχει στον αγωγό Turkish Stream, τον διάδοχο του South Stream, που θα διατρέξει τη δυτική Τουρκία πριν περάσει από Ελλάδα, ΠΓΔΜ, Σερβία και Ουγγαρία.
 
Οι κρατικές ρωσικές εταιρείες μεταφορών θέλουν να αποκτήσουν τους κρατικούς ελληνικούς σιδηροδρόμους και το βόρειο λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε μια συμφωνία πακέτο. Ωστόσο, η πρότασή τους απορρίφθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, το ταμείο για την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας και συγκεκριμένα από την προηγούμενη διοίκηση του Ταμείου. Κινεζικές εταιρείες, επίσης, έχουν επιδείξει ενδιαφέρον. Η Cosco, ένας κινεζικός κολοσσός, ήδη ελέγχει τον τερματικό σταθμό στο λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της χώρας, μεταφέροντας προϊόντα από εκεί μέσω ειδικής σιδηροδρομικής γραμμής στην κεντρική Ευρώπη.
 
Το ταξίδι του κ. Τσίπρα μπορεί να απαλύνει τη σκληρή αριστερή πτέρυγα του κόμματός του, που περιλαμβάνει πρώην μέλη του Κομουνιστικού Κόμματος τα οποία ασκούν κριτική στις συζητήσεις που διεξάγονται σχετικά με το πρόγραμμα διάσωσης της χώρας με τη Ε.Ε. και το ΔΝΤ. Όμως, προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να έρθει σε συμφωνία με τους πιστωτές της προκειμένου να ξεκλειδώσει την τελευταία δόση, ύψους 7,2 δισ. ευρώ, του τρέχοντος προγράμματος διάσωσης και να αποφύγει τη χρεοκοπία.
 
Η Ελλάδα, κατάφερε να συγκεντρώσει τα 458 εκατ. ευρώ για να αποπληρώσει το ΔΝΤ την 9η Απριλίου, όμως 950 εκατ. ευρώ πρέπει να καταβληθούν εντός του Μαΐου. 
Για δεύτερο συνεχή μήνα, το υπουργείο Οικονομικών παλεύει να βρει χρήματα για να πληρώσει μισθούς και συντάξεις, κάνοντας… επιδρομές σε αδιάθετα κεφάλαια από την Ε.Ε., προς απογοήτευση των ελληνικών εταιρειών που εργάζονται σε έργα αυτοκινητοδρόμων, τα οποία φοβούνται ότι θα σταματήσουν σύντομα. Εν μέσω αυτής της κρίσης χρηματοδότησης, τα όνειρα του κ. Τσίπρα για ρωσικές επενδύσεις γρήγορα θα ξεθωριάσουν. 
 

ZENITH