Skip to main content

Ενιαία φορολογική κλίμακα για όλα τα εισοδήματα προτείνει το ΕΒΕΘ

Τις προτάσεις του για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος κατέθεσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομικών, Γιώργο Παπακωνσταντίνου.
Αφορολόγητο όριο 13.500 ευρώ και ανώτατο φορολογικό συντελεστή 45%, για τα εισοδήματα άνω των 90.000 ευρώ, καθώς και μια ενιαία φορολογική κλίμακα για όλα τα εισοδήματα προτείνει μεταξύ άλλων το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομικών, Γιώργο Παπακωνσταντίνου.

Οι προτάσεις αφορούν τέσσερα θεματικά πεδία για την αναμόρφωση της φορολογικής νομοθεσίας, που έχουν ως στόχο την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και αύξησης των εσόδων του Δημοσίου, ένα φορολογικό σύστημα που να υποστηρίζει τις προσπάθειες των επιχειρήσεων για ανάπτυξη και επενδύσεις, ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα χωρίς καταστρατηγήσεις από πλευράς των ελεγκτικών οργάνων και μια δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών.

Ειδικότερα, για τη φορολογία εισοδήματος προτείνεται προοδευτική κλίμακα η οποία θα τιμαριθμοποιείται (με την κατάθεση του προϋπολογισμού, λαμβάνοντας υπ’ όψη την πορεία των δημοσίων εσόδων και δαπανών του προηγουμένου έτους αλλά και τους στόχους της επόμενης χρονιάς) και θα διαθέτει περισσότερα κλιμάκια, με σκοπό να ελαφρυνθούν τα χαμηλά εισοδήματα.

Προτείνεται αφορολόγητο όριο 13.500 ευρώ και ανώτατος φορολογικός συντελεστής 45% για τα εισοδήματα άνω των 90.000 ευρώ. Το ΕΒΕΘ εκτιμά ότι πρέπει όλα τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων να υπόκεινται σε φορολόγηση με την ίδια φορολογική κλίμακα, ανεξάρτητα από την πηγή εισοδήματός τους και το είδος εργασίας.

Επίσης, προτείνει να διαμορφωθούν αντικειμενικά κριτήρια για τη φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών (στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνονται οι έμποροι) και να καθοριστεί ελάχιστο ποσό φορολογητέου εισοδήματος, ανάλογα με την επαγγελματική κατάσταση, το απασχολούμενο προσωπικό, την οικογενειακή κατάσταση, τα έτη προϋπηρεσίας στο επάγγελμα, τη γεωγραφική περιοχή κ.λπ.

Ακόμη, σύμφωνα με το ΕΒΕΘ, οι εκπτώσεις δαπανών από το φορολογητέο εισόδημα θα πρέπει να προέρχονται κυρίως από αποδείξεις δαπανών που εκδίδουν επαγγελματικές ομάδες για τις οποίες τεκμαίρεται - βάσει στατιστικών στοιχείων - ότι φοροαποφεύγουν και οι δηλωθείσες δαπάνες να λειτουργούν σε περίπτωση υπερβολής ή διόγκωσης, ως τεκμήριο σε σχέση με το πραγματικό εισόδημα.

Τεκμήρια αγοράς - διαβίωσης και πόθεν έσχες

Το ΕΒΕΘ, με την επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομικών, ζητά να δημιουργηθεί ένα αξιόπιστο, αντικειμενικό, δίκαιο και αποτελεσματικό μοντέλο λειτουργίας των υπηρεσιών, που είναι αρμόδιες για τον καταλογισμό φόρων.

«Σε αυτό το πλαίσιο, τα τεκμήρια διαβίωσης θα μπορούσαν να δράσουν συμπληρωματικά, προκειμένου να αντιμετωπιστούν κραυγαλέες περιπτώσεις φοροαποφυγής ή φοροδιαφυγής. Για να υπάρξει ένα σημείο εκκίνησης, θα πρέπει να γίνει μια δήλωση πόθεν έσχες με όλα τα περιουσιακά στοιχεία (ακίνητα, ΙΧΕ, σκάφη, έργα τέχνης, καταθέσεις τραπεζικών λογαριασμών, μετοχές κ.λπ.) όπως ακριβώς ήδη ισχύει για ορισμένες ομάδες (βουλευτές, προέδρους οργανισμών, δικαστικούς, δημοσιογράφους κ.λπ) και στη συνέχεια να παρακολουθούνται οι μεταβολές τους σε συνάρτηση με τα εισοδήματα που δηλώνει το κάθε πρόσωπο», αναφέρεται στην επιστολή.

Για τις επιχειρήσεις

Όσον αφορά στη φορολογία εισοδήματος επιχειρήσεων, το ΕΒΕΘ προτείνει, μεταξύ άλλων, ενιαίο  φορολογικό συντελεστή για όλες τις επιχειρήσεις (ΟΕ – ΕΕ – ΕΠΕ – ΑΕ), με ποσοστό φόρου 20% επί των καθαρών κερδών, ώστε το φορολογικό σύστημα να είναι ανταγωνιστικό με τις όμορες άλλα και τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Με ποσοστό φόρου 20% επί των καθαρών κερδών των επιχειρήσεων να εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση της επιχείρησης. Τα διανεμόμενα στους εταίρους ή μετόχους των επιχειρήσεων υπόλοιπα καθαρών κερδών να φορολογούνται αυτοτελώς, με ποσοστό 15%, χωρίς να υπάρχει άλλη φορολογική υποχρέωση. Τα διανεμόμενα κέρδη να μην είναι μικρότερα του 30% των καθαρών κερδών, μετά την αφαίρεση του φόρου των επιχειρήσεων και του τακτικού αποθεματικού.

Επιπλέον, εφόσον επιτρέπεται από το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, να προβλεφθεί ειδικό αποθεματικό επενδύσεων από τα αδιανέμητα κέρδη, το οποίο θα αποσκοπεί στην επένδυση των αδιανέμητων κερδών σε κάθε είδους βελτίωση των επιχειρήσεων, εντός πενταετίας από τον σχηματισμό του αποθεματικού. Το ΕΒΕΘ προτείνει να μην υπάρχει φορολόγηση κατά τον σχηματισμό του αποθεματικού, αλλά, στο τέλος της πενταετίας και εφ’ όσον δεν πραγματοποιήθηκαν οι επενδύσεις, να φορολογείται η διαφορά των μη εκτελεσθέντων με συντελεστή 40% πλέον των προσαυξήσεων που θα λογίζονται.

Η προκαταβολή φόρου

Το ΕΒΕΘ προτείνει ακόμη μείωση της προκαταβολής φόρου, με στόχο την ενδυνάμωση της ρευστότητας των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, καθώς και θεσμοθέτηση κανόνων στην ελεγκτική διαδικασία, ώστε να αποδοθεί φορολογική δικαιοσύνη και να δημιουργηθεί κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ ελεγκτών και ελεγχόμενων. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η πλήρης κατάργηση πολλών αναχρονιστικών άρθρων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, αλλά και ο επαναπροσδιορισμός των διατάξεων περί εικονικών και πλαστών τιμολογίων, προκειμένου να υπάρχει σαφήνεια και να μη γίνεται διασταλτική ερμηνεία.

Σημαντικό εργαλείο για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής αλλά και της φοροδιαφυγής μπορεί να αποτελέσει, σύμφωνα με το ΕΒΕΘ, η υποχρεωτική καταβολή της μισθοδοσίας μέσω τραπεζικού λογαριασμού.

Ακόμη, στο υπόμνημά του προς τον υπουργό Οικονομικών, το ΕΒΕΘ, καταθέτει τις προτάσεις του για την ακίνητη περιουσία (με ατομικό αφορολόγητο όριο 300.000 ευρώ και οικογενειακό 600.000 ευρώ και προοδευτικό συντελεστή φορολόγησης έως 0,6%), για τους έμμεσους φόρους (ζητείται να μην αυξηθούν περαιτέρω οι συντελεστές, αλλά να επεκταθεί ο ΦΠΑ σε όλες τις δραστηριότητες της οικονομίας και σε όλα τα επαγγέλματα), καθώς και για τον έλεγχο και τη φορολόγηση των off-shore εταιριών.

Μάλιστα, για την είσπραξη του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας προτείνεται από το ΕΒΕΘ η ανάληψη του έργου αυτού από τους δήμους, ενώ όσον αφορά τους λοιπούς φόρους των δήμων (δημοτικοί κ.λπ), τονίζεται ότι «πρέπει να γίνει εξαρχής διαπραγμάτευση προς διευκόλυνση των επιχειρήσεων, η οποία θα έχει άμεση σχέση με την νέα κατάσταση που θα δημιουργηθεί, αλλά και τους προϋπολογισμούς και απολογισμούς που θα καταρτίζουν οι δήμοι. Βέβαια, όλα αυτά προϋποθέτουν χρηστή διοίκηση, πλήρη μηχανογραφική και λογιστική οργάνωση στα επίπεδα των ιδιωτικών επιχειρήσεων, ελεγκτικές διαδικασίες, προκειμένου να μην παρατηρούνται κρούσματα ατασθαλιών και καταχρήσεων».

ZENITH