Skip to main content

Ενισχύεται σημαντικά ο ρόλος του ΥΠΟΙΚ

Ενισχυμένο ρόλο αποκτά ο εκάστοτε υπουργός Οικονομικών, όσον αφορά στο σχεδιασμό και την εκτέλεση των δαπανών του προϋπολογισμού, σύμφωνα με το νομοσχέδιο Δημοσιονομικής Ευθύνης, τα βασικά σημεία του
Ενισχυμένο ρόλο αποκτά ο εκάστοτε υπουργός Οικονομικών, όσον αφορά στο σχεδιασμό και την εκτέλεση των δαπανών του προϋπολογισμού, σύμφωνα με το νομοσχέδιο Δημοσιονομικής Ευθύνης, τα βασικά σημεία του οποίου κατατέθηκαν στη Βουλή, υπό τη μορφή ενημερωτικού σημειώματος, από το υπουργείο Οικονομικών.

Παράλληλα, όλοι οι φορείς διαχείρισης δημοσίου χρήματος (υπουργεία, υπηρεσίες, οργανισμοί κ.ά.) καθίστανται συνυπεύθυνοι για την ορθότητα των πραγματοποιούμενων δαπανών, ενώ σε κάθε υπουργείο δημιουργείται θέση δημοσιονομικού διευθυντή και η Βουλή αποκτά καθοριστικό ρόλο στον έλεγχο της εφαρμοζόμενης δημοσιονομικής πολιτικής, καθώς στο Κοινοβούλιο θα δημιουργηθεί γραφείο προϋπολογισμού.

Το νομοσχέδιο αποτελεί το ενδιάμεσο στάδιο της μεταρρύθμισης του Δημοσιονομικού Συστήματος, που θα ολοκληρωθεί έως το 2013 με την καθιέρωση του προϋπολογισμού προγραμμάτων.

Όπως προβλέπει το νομοσχέδιο, οι αρμοδιότητες του υπουργού Οικονομικών «εμπλουτίζονται» με:

-την εποπτεία της κατάρτισης και εκτέλεσης των προϋπολογισμών και των δημοσιονομικών εκθέσεων και απολογισμών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

-την υποβολή κάθε έτος στη Βουλή του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου Στρατηγικής.

-την ενοποίηση των προτάσεων του ετήσιου κρατικού προϋπολογισμού και των ετήσιων προϋπολογισμών της Γενικής Κυβέρνησης, στη Βουλή, μαζί με το επικαιροποιημένο

Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο Στρατηγικής.

Μεταξύ των νέων αρμοδιοτήτων του υπουργού Οικονομικών είναι επίσης:

-Οι μεταφορές μεταξύ μειζόνων κατηγοριών δαπανών εντός των υπουργείων.

-Οι εκ νέου πιστώσεις μεταξύ των υπουργείων μέχρι ενός καθορισμένου ανώτατου ύψους (π.χ 5%) του εγκριθέντος από τη Βουλή.

-Η οποιαδήποτε μεταφορά πίστωσης μεταξύ μειζόνων κατηγοριών δαπανών υπερβαίνει ενός καθορισμένου ορίου (π.χ 3%) της αρχικής πίστωσης.

Οι συναρμόδιοι υπουργοί καθίστανται υπεύθυνοι για την:

-Κατάρτιση, αποτελεσματική και αποδοτική εκτέλεση και διαχείριση του προϋπολογισμού του υπουργείου τους, συμπεριλαμβανομένων και των προϋπολογισμών των δημόσιων φορέων, οργανισμών, ιδρυμάτων κλπ. που εποπτεύουν.

-Εκπόνηση και παρουσίαση του ετήσιου προϋπολογισμού τους σύμφωνα με τα ανώτατα όρια και τους στόχους που παρατίθενται στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο Στρατηγικής και την επικαιροποίησή του.

-Εκπόνηση και υποβολή εκθέσεων εκτέλεσης προϋπολογισμού με τον τρόπο και εντός του χρονικού πλαισίου που προδιαγράφει το Υπουργείο Οικονομικών.

- Εκπόνηση και υποβολή χρηματοοικονομικών στοιχείων και εκθέσεων με τον τρόπο και εντός του χρονικού πλαισίου που προδιαγράφει το Υπουργείο Οικονομικών.

Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους είναι επιπλέον υπεύθυνο και για την προπαρασκευή:

- Του ετήσιου προσχεδίου Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

- Προτάσεων για τους συμπληρωματικούς προϋπολογισμούς.

- Μηνιαίων, τριμηνιαίων, και εξαμηνιαίων εκθέσεων επί της εκτέλεσης των ετησίων κρατικών και ενοποιημένων προϋπολογισμών της Γενικής Κυβέρνησης.

Ταυτόχρονα, δημιουργείται Διεύθυνση Προϋπολογισμού σε κάθε υπουργείο, ο προϊστάμενος της οποίας εποπτεύει τις διαδικασίες τις σχετικές με τον προϋπολογισμό και τη λογιστική αποτύπωση των δραστηριοτήτων και εν γένει είναι αρμόδιος για την χρηστή και αποτελεσματική οικονομική διαχείριση του υπουργείου του και των εποπτευόμενων απ΄ αυτόν φορέων.

ZENITH