Skip to main content

Έτοιμος (;) το 2014 ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη

Ολοκλήρωση και λειτουργία του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη από το 2014 προβλέπει με δηλώσεις του ο Βούλγαρος διευθυντής της Trans Balkan Pipeline, P. Rusev, ο οποίος αφήνει να εννοηθεί ότι έχουν
Πιστή στην τακτική του «μια στο καρφί και μια στο πέταλο» συνεχίζει να παραμένει η κυβέρνηση της Βουλγαρίας, όσον αφορά στο έργο της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, σε μια προσπάθεια να κερδίσει όσο περισσότερα αντισταθμιστικά οφέλη μπορεί.

Τη φορά αυτή, το λεκτικό «χτύπημα» έχει θετική χροιά, καθώς προβλέπει ολοκλήρωση και λειτουργία του αγωγού από το έτος 2014. Σύμφωνα με δηλώσεις του ο κ. P. Rusev, εκ των διευθυντών της Trans-Balkan Pipeline (TBP), αφήνει να εννοηθεί ότι η Βουλγαρία δείχνει να υπερβαίνει τις όποιες επιφυλάξεις έχουν εκφραστεί από την κυβέρνηση, ενώ κάνει λόγο και για αποδοχή του project και από τους επιστημονικούς κύκλους της χώρας. Επισημαίνει, επίσης, πως εκτός από τα όποια οικονομικά οφέλη, η Βουλγαρία θα ενισχύσει το ρόλο της στο διεθνή ενεργειακό χάρτη, και ως χώρα διέλευσης περίπου 50 εκατ. τόνων πετρελαίου ετησίως.

Το ζήτημα, πάντως, της επάρκειας του αγωγού σε πετρέλαιο θεωρείται κρίσιμο και η βουλγαρική κυβέρνηση έχει απειλήσει πως θα αποσυρθεί από το έργο, εάν η Μόσχα δεν παρέχει τις απαιτούμενες εγγυήσεις ότι ο αγωγός δεν θα καταστρέψει τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας.

Από την πλευρά της η Ρωσία φαίνεται να εξαντλεί την υπομονή της με τα τερτίπια της γειτονικής χώρας. Έτσι, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ο αντιπρόεδρος της Transneft της εταιρείας που ηγείται της συμμετοχής της Ρωσία στον πετρελαιαγωγό έριξε τις ευθύνες της καθυστέρησης στο έργο στη Βουλγαρία, ενώ παράλληλα την κατηγόρησε ότι εξακολουθεί να μην καταβάλει την οικονομική συμμετοχή που της αναλογεί στη διεθνή εταιρεία.

Το συγκεκριμένο θέμα, μάλιστα, είχε απασχολήσει προσφάτως και τη συνάντηση που είχε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος για ζητήματα Ενέργειας, Γιάννης Μανιάτης, με τον Βούλγαρο ομόλογό του, ο οποίος είχε παράσχει διαβεβαιώσεις ότι το πρόβλημα θα διευθετηθεί συντόμως.

Παρόλα αυτά το θέμα συνεχίζει να μένει σε εκκρεμότητα (η συμμετοχή αντιστοιχεί σε ένα ποσό ύψους περίπου 5 εκ. ευρώ), ενώ η βουλγαρική κυβέρνηση όποτε πιέζεται ανασύρει από το συρτάρι την απόφασή της να προχωρήσει ή όχι το project του πετρελαιαγωγού, μόνον εάν πάρει πρώτα στα χέρια της τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία πότε θα είναι έτοιμη σε έξι μήνες και πότε έως και σε 18 μήνες.

Μέσα σε αυτό το σκηνικό έρχονται να προστεθούν και οι αντιδράσεις που έχουν προκληθεί στην περιοχή του Έβρου, κυρίως ως αποτέλεσμα της αιφνιδιαστικής, όπως καταγγέλλεται, πρωτοβουλίας της κυβέρνησης να παρουσιάσει ένα σχέδιο νόμου ρυθμίζοντας μία σειρά ζητημάτων της επένδυσης, χωρίς να ενημερωθούν οι τοπικοί φορείς.

Το ερχόμενο Σάββατο το Νομαρχιακό Συμβούλιο Έβρου θα συζητήσει το θέμα της διαδρομής και εγκατάστασης του αγωγού, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο επίκεντρο των φορέων της περιοχής βρίσκεται το πρώτο άρθρο του νομοσχεδίου, όπου δίνεται ο χαρακτηρισμός του έργου ως έργο μείζονος εθνικής σημασίας, προφανούς δημόσιας ωφέλειας και γενικά δημοσίου συμφέροντος. Επίσης αμφιβολίες υπάρχουν για τα ενδεχόμενα οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν από τη λειτουργία του.

ZENITH