Skip to main content

Έχει δρόμο ακόμη το e-commerce στην Ελλάδα

Σε μεγάλο βαθμό για την περιορισμένη, ακόμη, ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας ευθύνεται η απουσία εμπιστοσύνης εκ μέρους των καταναλωτών για την ασφάλεια των αγορών με πιστωτική κάρτα,
Μέσω ηλεκτρονικών κρατήσεων, σε εξειδικευμένα ταξιδιωτικά e-γραφεία που λειτουργούν στο διαδίκτυο, εκδόθηκαν περίπου 5%-6% του συνόλου των αεροπορικών εισιτηρίων που χρησιμοποιήθηκαν στην εγχώρια αγορά κατά τη διάρκεια του 2009. Από αυτά, μάλιστα, το 90% πληρώθηκε μέσω πιστωτικής κάρτας και το 10% με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.

«Η αγορά του e-commerce στην Ελλάδα αναπτύσσεται γρήγορα, αλλά σε σχέση με το τι ισχύει σε άλλες προηγμένες χώρες του εξωτερικού είμαστε ακόμη πολύ πίσω», τονίζει ο κ. Δήμος Βιτακιώτης, γενικός διευθυντής της εταιρείας Atcom AE, που ασχολείται με τη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων, αλλά και σελίδων στο διαδίκτυο.

Μιλώντας στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργάνωσε η ΕΕΔΕ, παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας, με θέμα επιχειρηματική αξιοποίηση του internet, ο κ. Βιτακιώτης υποστήριξε πως σε μεγάλο βαθμό για την περιορισμένη, ακόμη, ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας ευθύνεται η απουσία εμπιστοσύνης εκ μέρους των καταναλωτών, για την ασφάλεια των αγορών με πιστωτική κάρτα.

Εν πολλοίς την εκτίμηση αυτή επιβεβαιώνει και η καθημερινή πρακτική που παρατηρείται στο ηλεκτρονικό κατάστημα της βορειοελλαδικής εταιρείας παιχνιδιών Κου – Κου, στην οποία, όπως επισημάνθηκε στην εκδήλωση, ποσοστό περίπου 70% των πωλήσεων πραγματοποιείται με αντικαταβολή ή κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό και μόλις το 30% με χρήση πιστωτικής κάρτας.

Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της εταιρείας e-travel SA, που έχει αναπτύξει και διαχειρίζεται τρία εξειδικευμένα site για την παροχή τουριστικών υπηρεσιών, εκτιμά πως το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι για τους μεγάλους παίκτες. «Το internet σαρώνει τις αγορές. Όταν κάνεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, πρέπει να σκέφτεσαι παγκόσμια, γιατί ένα κλικ πιο μακριά είναι ο ανταγωνιστής σου μπορεί να είναι μια πολυεθνική», τονίζει ο κ. Νίκος Γκουλής και θεωρεί πως «ένα e-shop με 5-10 πωλήσεις την ημέρα, δεν είναι βιώσιμο».

Αντίθετη άποψη εξέφρασε ο γενικός διευθυντής της Εκδοτική Βορείου Ελλάδος, Τάσος Κυριακίδης, ο οποίος σημειώνει πως οι μικρές αγορές με εξειδικευμένα προϊόντα θα συνεχίσουν να υπάρχουν και στο διαδίκτυο. Ο ίδιος ανέφερε, ακόμη πως το μερίδιο του internet επί της διαφημιστικής πίτας στην Ελλάδα διαρκώς αυξάνει και παρέθεσε στοιχεία βάσει των οποίων το 2009, επί συνολικών διαφημιστικών εσόδων ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ, το διαδίκτυο απέσπασε το σχεδόν 2,5% ή 25 εκ. ευρώ. Για το τρέχον έτος, δε, το ποσό αυτό αναμένεται να φθάσει στα 35-40 εκ. ευρώ, παρά τις δυσκολίες που εμφανίζει η διαφημιστική αγορά από την κρίση.

Τι γίνεται στο εξωτερικό; Μολονότι τα διαφημιστικά έσοδα σε όλα τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης κατέγραψαν μείωση (η οποία στα έντυπα ήταν 18,7% και στην τηλεόραση στο 10,1%), στο διαδίκτυο αυξήθηκε κατά 9,2% και στα κινητά τηλέφωνα κατά 18,1%.

Όσον αφορά γενικότερα στις διαδικτυακές αγορές, στις ΗΠΑ το 2009 οι συνολική δαπάνη ανήλθε στα 131,8 δισ. δολ, εξαιρουμένων των δαπανών για κρατήσεις on-line τουριστικών υπηρεσιών, οι οποίες, την ίδια χρονιά, αντιπροσώπευσαν ποσό της τάξης των 92,6 δισ. δολ. Παγκοσμίως δε, οι χρήστες του διαδικτύου έχουν φθάσει τα 1,7 δισεκατομμύρια, εκ των οποίων πάνω από 390 εκατομμύρια βρίσκονται στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

ZENITH