Skip to main content

Εξίσωση του χρόνου παραγραφής των αδικημάτων υπουργών-πολιτών

Τις αλλαγές που προτίθεται να επιφέρει στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο περί ποινικής ευθύνης υπουργών εξέθεσε ο υπουργός Δικαιοσύνης Χάρης Καστανίδης, κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών τ
Τις αλλαγές που προτίθεται να επιφέρει στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο περί ποινικής ευθύνης υπουργών εξέθεσε ο υπουργός Δικαιοσύνης Χάρης Καστανίδης, κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών της Βουλής.

 Οι κυριότερες απ΄ αυτές είναι η εξίσωση του χρόνου παραγραφής των αδικημάτων των υπουργών και υφυπουργών, με εκείνη που ισχύει για τους απλούς πολίτες και ο υπολογισμός του χρόνου παραγραφής, από την ώρα που το αδίκημα παρήγαγε αποτελέσματα σε βάρος του Δημοσίου και όχι από την ώρα της τέλεσής του.

Τα παραπάνω σημαίνουν στην πράξη σημαντική επιμήκυνση του χρόνου παραγραφής των αδικημάτων των υπουργών και υφυπουργών, φέρνοντας μάλιστα τους τελευταίους σε δυσμενέστερη θέση έναντι εκείνης των πολιτών, των οποίων τα αδικήματα παραγράφονται ύστερα από 5 χρόνια (πλημμελήματα), ή 15-20 χρόνια (κακουργήματα), της χρονικής απόστασης υπολογιζόμενης από το χρόνο τέλεσής τους.

Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, όπως διευκρίνισε μιλώντας στους δημοσιογράφους ο υπουργός Δικαιοσύνης, ο νέος νόμος είναι αδύνατον νομικά να λειτουργήσει αναδρομικά - δεν αφορά δηλαδή τις τρέχουσες εξεταστικές Επιτροπές.

Ενστάσεις για το χρονικό όριο της παραγραφής από την Αντιπολίτευση

Ο Μάκης Βορίδης (ΛΑΟΣ) παρατήρησε πως από ένα καθεστώς υπερβολικά ευνοϊκής αντιμετώπισης των μελών της κυβέρνησης οδηγούμαστε σε ένα καθεστώς όπου ο υπουργός βρίσκεται σε χειρότερη θέση από έναν απλό πολίτη.

Ο Τάσος Νεράντζης (ΝΔ) πρότεινε αύξηση του χρόνου παραγραφής, αλλ΄ όχι πλήρη εξίσωση με τα προβλεπόμενα για τα μη πολιτικά πρόσωπα, καθώς με το νέο σύστημα οι εκκρεμότητες είναι δυνατόν να συντηρούνται επί μακρόν.

Ο Απόστολος Κακλαμάνης (ΠΑΣΟΚ) μάλιστα αντιπρότεινε και τη δυνατότητα εφαρμογής του υφιστάμενου πλαισίου, με απλή αναστολή του χρόνου της προθεσμίας δίωξης υπουργού, για όσο διάστημα βρίσκεται στην κυβέρνηση το κόμμα στο οποίο ανήκει.

Οι ευρύτερες προτάσεις που διετύπωσε το ΚΚΕ είναι να δίνεται η δυνατότητα συγκρότησης Εξεταστικών Επιτροπών και εκ μέρους της αντιπολίτευσης (χωρίς δηλαδή, την εξασφάλιση της πλειοψηφίας των παρόντων κατά την ψηφοφορία βουλευτών, όπως ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής), όπως επίσης και να συγκροτούνται οι εν λόγω Επιτροπές από δικαστικούς και όχι βουλευτές.

Κατά τα άλλα, δύο από τις προτάσεις του υπουργού της Δικαιοσύνης συνάντησαν την αντίρρηση της Επιτροπής: Εκείνη που θέλει το σαφή προσδιορισμό της «άσκησης των υπουργικών καθηκόντων», προκειμένου το αδίκημα που έχει διαπράξει κάποιος υπουργός κατά τη διάρκεια της άσκησης αυτής, να υπαχθεί στην αρμοδιότητα του συγκεκριμένου νόμου - και εκείνη που ήθελε την σύνταξη ενός εισηγητικού δικαστικού «συμπεράσματος», μετά την αποστολή της υπόθεσης στη Βουλή, εκ μέρους του εισαγγελέα.

ZENITH