Skip to main content

Η φωτιά στα… τσιγάρα «καίει» περίπτερα και ψιλικατζίδικα

Από τα μέσα Ιουνίου έως το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου στο νομό Θεσσαλονίκης περίπου 100 επαγγελματίες κατέβασαν ρολά.
Η φωτιά που έχει βάλει στα… τσιγάρα η πρόσφατη αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, οδηγώντας την τιμή των προϊόντων καπνού έως και 60 λεπτά υψηλότερα, σε ορισμένες περιπτώσεις, «καίει» τα περίπτερα και τα ψιλικατζίδικα του νομού Θεσσαλονίκης, που κλείνουν ένα μετά το άλλο, καθώς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, πλέον, στα έξοδα.

Δεν είναι μόνο ότι έχει αρχίσει να παρατηρείται μειωμένη κατανάλωση στα καπνικά προϊόντα εν γένει, συνεπεία της σημαντικά αυξημένης τιμής. Το χειρότερο, για τους επαγγελματίες του κλάδου, είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό εκείνων που εξακολουθούν να έχουν τη (κακή) συνήθεια του καπνίσματος, έχουν στραφεί σε φθηνότερες λύσεις τσιγάρων καθώς και στο συσκευασμένο καπνό, ο οποίος, όμως, φορολογείται με διαφορετικό συντελεστή φορολόγησης από ό,τι τα υπόλοιπα προϊόντα καπνού.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; «Λιγότερα φορολογικά έσοδα για το δημόσιο και μειωμένα μέχρι και 50% μεικτά κέρδη για τους περιπτεριούχους και τους ιδιοκτήτες καταστημάτων με ψιλικά», υποστηρίζει ο πρόεδρος του Σωματείου Ενοικιαστών Περιπτέρων του νομού Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μεσοχωρίτης, συμπληρώνοντας πως στο διάστημα από τα μέσα Ιουνίου έως και το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου στο νομό Θεσσαλονίκης έχουν κατεβάσει ρολά περίπου 100 περίπτερα και ψιλικατζίδικα.

Επικαλούμενος στοιχεία από τις επιχειρήσεις διανομής τσιγάρων, ο κ. Μεσοχωρίτης δηλώνει πως η κατάσταση τείνει να γίνει ασφυκτική για μεγάλη μερίδα επαγγελματιών, καθώς πέραν όλων των άλλων, πλέον δεν μπορούν να προμηθεύονται τσιγάρα με πίστωση. «Σε αντίθεση με το παρελθόν που η πίστωση κυμαινόταν από 5 έως και 10 ημέρες, ανάλογα τον πελάτη και τον προμηθευτή, σήμερα οι συναλλαγές γίνονται μόνον τοις μετρητοίς, διότι οι προμηθευτές φοβούνται ότι σε άλλη περίπτωση κινδυνεύουν να μην πληρωθούν», εξήγησε ο ίδιος και πρόσθεσε: «Κλείνουμε ο ένας πίσω από τον άλλο. Το ΤΕΒΕ, το ΙΚΑ και τα τιμολόγια των ΔΕΚΟ, μαζί με τα υπόλοιπα λειτουργικά μας έξοδα έχουν, όλα, αυξηθεί, ενώ τα έσοδά μας μειώθηκαν σχεδόν στο μισό», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μεσοχωρίτης και διευκρίνισε πως «πριν την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης το κέρδος για το περίπτερο ήταν στα 23 λεπτά ανά πακέτο, για ένα πακέτο των 3,20 ευρώ. Τώρα, για ένα πακέτο αξίας 3,80 ευρώ, το κέρδος μας έχει περιοριστεί στα 12 λεπτά ανά πακέτο». Συνεπεία αυτής της εξέλιξης, όπως υπογραμμίζει, εκτός από το δημόσιο χάνει πολλά χρήματα, διότι οι καπνιστές στράφηκαν είτε στα φθηνά τσιγάρα, που αποδίδουν μικρότερο φόρο, «η απώλεια σε μεικτό κέρδος ανά σημείο πώλησης (περίπτερο ή ψιλικατζίδικο) είναι της τάξης των 600 ευρώ, κατά μέσο όρο, μηνιαίως».

Σημειώνεται πως με βάση στοιχεία που είχε παραθέσει στο πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους το Σωματείο Ενοικιαστών Περιπτέρων του νομού, στη Θεσσαλονίκη λειτουργούσαν (τότε) περίπου 1.700 περίπτερα και άλλα σχεδόν 650 καταστήματα ψιλικών. Από εκείνη την περίοδο, δε, το προεδρείο του Σωματείου μιλούσε για επερχόμενα και προειδοποιούσε ότι «σε λίγους μήνες θα επέλθει μαρασμός στον κλάδο και υπολογίζεται ότι θα οδηγηθεί σε λουκέτο το 60% των επαγγελματιών».

Θορυβημένες από την αλλαγή καπνικής συμπεριφοράς των καπνιστών, όμως, εμφανίζονται και οι καπνοβιομηχανίες, οι οποίες «σκαρφίζονται» διάφορα εμπορικά «τρικ» για να τονώσουν τη ζήτηση κυρίως προς τα λεγόμενα ακριβά τσιγάρα, στα οποία έχει υποχωρήσει σημαντικά. Στο πλαίσιο αυτό μεγάλη καπνοβιομηχανία με πολύ αναγνωρίσιμο brand πριν περίπου 3 εβδομάδες κυκλοφόρησε πακέτο με 3 ευρώ, στο οποίο, όμως, τα τσιγάρα είναι πιο κοντά κατά δύο πόντους. «Κρατά στην αγορά και τα πακέτα με τα οκτάποντα τσιγάρα, αλλά για αυτά η τιμή είναι στα 3,80 ευρώ», ανέφερε ο κ. Μεσοχωρίτης, συμπληρώνοντας πως η νέα πρόταση της συγκεκριμένης πολυεθνικής έχει τύχει μεγάλης ανταπόκρισης από τους καπνιστές. Επίσης, μια άλλη μεγάλη πολυεθνική καπνοβιομηχανία προχώρησε σε «καθαρή» μείωση της τιμής στο πακέτο μιας δημοφιλούς μάρκας της, η οποία διαμορφώνεται από τα 3,20 ευρώ στα 2,90 ευρώ και η εξέλιξη των πωλήσεων τη δικαιώνουν. Στο επόμενο διάστημα, δε, όπως προβλέπει ο κ. Μεσοχωρίτης, «θα ακολουθήσουν και οι άλλοι».

ZENITH