Skip to main content

Η καταναλωτική φτώχεια, red alert για την αγορά

Το 85,1% των καταναλωτών μείωσαν την κατανάλωση το 2014 στη Θεσσαλονίκη σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας tothepoint για λογαριασμό του ΚΕΠΚΑ. Μειώνουμε ακόμη και τα τρόφιμα, αλλά όχι τη δαπάνη για την

Της Άννης Καρολίδου

Η καταναλωτική φτώχεια έχει δραματική έκταση και μεγάλη διάρκεια, αποτελεί τάση με στοιχεία συνέχειας, η οποία εκπέμπει red alert για την αγορά της Θεσσαλονίκης, τονίσθηκε κατά τη διάρκεια παρουσίασης της έρευνας της εταιρείας «tothepoint», που έγινε, για τρίτη συνεχή χρονιά, για το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (KEΠΚΑ).

Το 2014, μείωσε την κατανάλωση το 85,1% των ερωτηθέντων, ένα συνταρακτικά μεγάλο ποσοστό, το οποίο δείχνει επιμονή της καταναλωτικής φτώχειας, παρότι οι έρευνες που είχαν γίνει για το 2012 και το 2013, έδειχναν ότι είχαν μειώσει την κατανάλωση το 94,6% και 91,2% αντίστοιχα.

Αναλύοντας τα ευρήματα της έρευνας που έγινε στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονικης, σε 752 άτομα ηλικίας άνω των 18 ετών, ο κ. Δημήτρης Κατσαντώνης του «tothepoint», επισήμανε ότι οι μεγαλύτερες μειώσεις στην κατανάλωση, το 2014, έγιναν στα είδη ένδυσης/υπόδησης (το 70,5% των καταναλωτών), στη διασκέδαση (το 54,5% των καταναλωτών), ενώ περισσότεροι από 4 στους δέκα μείωσαν την κατανάλωση στην κατηγορία των τροφίμων.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι σε συνθήκες καταναλωτικής φτώχειας, οι ελληνικές οικογένειες και, εν προκειμένω οι Θεσσαλονικείς, προσπαθούν με κάθε τρόπο να μη κόψουν τις δαπάνες σε δύο τομείς που θεωρούν ιδιαίτερα σημαντικούς, στην υγεία και την παιδεία. Μάλιστα, μόλις ένας στους δέκα καταναλωτές προχώρησαν σε μείωση στην κατανάλωση για την εκπαίδευση.

Σε περίοδο καταναλωτικής φτώχειας, το κυριότερο κριτήριο για την αγορά ακόμη και των τροφίμων, είναι η τιμή (37,7%), ενώ για τα εισοδήματα κάτω των 450 ευρώ, το ποσοστό αυτό είναι 54,8%. Ωστόσο, όπως επεσήμανε ο κ. Κατσαντώνης, σε αυτό το μικρότερο ποσοτικά καλάθι τροφίμων, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης,  οι Θεσσαλονικείς δίνουν προσοχή στη ποιότητα των τροφίμων, αφού η ποιότητα είναι το δεύτερο κατά σειρά κριτήριο ( 32,6%), που επηρεάζει τις αγορές τους.

Σε εποχή κρίσης οι μειώσεις στην κατανάλωση αγγίζουν όλες τις αγορές. Έτσι, ένας στους τέσσερις, στην ηλιακή ομάδα 18-34 ετών, μείωσε τις δαπάνες για είδη προσωπικής υγιεινής, ενώ μεγάλη ήταν και η μείωση στις δαπάνες διασκέδασης. Κάποια μικρότερη μείωση καταγράφηκε στις δαπάνες για θέρμανση/ψύξη , επειδή τα δύο προηγούμενα χρόνια οι καταναλωτές είχαν αντιδράσει έντονα στην απότομη αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης.

Για το 2014, προστέθηκε μία ακόμη κατηγορία ερωτήσεων που αφορά την ικανοποίηση και σε ποιο βαθμό, από τη μετακίνηση των Θεσσαλονικέων με λεωφορείο, στη πόλη. Αυτό το οποίο καταγράφηκε ότι ποσοστό 48,1% εξέφρασε δυσαρέσκεια,  που κυρίως οφείλεται στη μειωμένη συχνότητα των δρομολογίων, το κόστος εισιτηρίου, την υπερφόρτωση των οχημάτων και την παλαιότητά τους. 

Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ένας στους τρεις ερωτηθέντες( ποσοστό 35,5%), δήλωσε ότι δεν γνωρίζει τα δικαιώματά του ως καταναλωτής, ενώ από αυτούς που θεωρούν ότι έχουν γνώση- συνολικά 61,3%- οι απόφοιτοι Δημοτικού έχουν περιορισμένο ποσοστό, στο 25,9%.

ZENITH