Skip to main content

Ηλεκτρονικό εισιτήριο σε οχτώ γραμμές του ΟΑΣΘ

Ολόκληρη η επαρχία Λαγκαδά θα εξυπηρετείται πιλοτικά και με ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο μπαίνει για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη. Τι προέκυψε από την ημερίδα του ΣΑΣΘ για την αποδοχή του ηλεκτρονικο

Σε οχτώ λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ μπαίνει για πρώτη φορά πιλοτικά στη Θεσσαλονίκη το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Πρόκειται κυρίως για τις γραμμές που εξυπηρετούν την επαρχία Λαγκαδά μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Αυτό ανακοινώθηκε σήμερα από το διευθυντή κίνησης του ΟΑΣΘ, Γιώργο Σπανό, στην ημερίδα που διοργάνωσε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης για το ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Μάλιστα, νωρίτερα στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, επισήμανε ότι το 2018 στις συγκεκριμένες γραμμές θα υπάρχει μόνο το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενώ ο Οργανισμός σχεδιάζει την επέκτασή του σε όλες τις λεωφορειακές γραμμές της Θεσσαλονίκης σταδιακά.

Ο κ. Σπανός είπε ότι η πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αναμένεται να ξεκινήσει στο αμέσως επόμενο διάστημα (κατά πάσα πιθανότητα από την 1η Απριλίου 2015), καθώς ήδη ο ΟΑΣΘ έχει προμηθευτεί τα πρώτα 100 μηχανήματα και τα τοποθετεί στα οχήματα συγκεκριμένων γραμμών.

Σύμφωνα με τον κ. Σπανό, η πιλοτική λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (σύστημα ανέπαφης συναλλαγής) στον ΟΑΣΘ θα καλύψει δρομολόγια μήκους 54 χλμ., που αφορούν σε όλη την επαρχία Λαγκαδά μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, τα μηχανήματα θα τοποθετηθούν σε οχήματα οχτώ λεωφορειακών γραμμών: 27 (Σταυρούπολη – Πανεπιστήμιο), 43 (Τοπικό Ευόσμου), 55 (Σταυρούπολη – Ωραιόκαστρο), 83 (Λαγκαδάς – Θεσσαλονίκη), 84 (Θεσσαλονίκη – Μελισσοχώρι), 85 (Λαγκαδάς – Θεσσαλονίκη), 86 (Θεσσαλονίκη – Λαγκαδίκια) και 91 (Λαγκαδάς – Θεσσαλονίκη).

Μάλιστα, προκειμένου να ενημερωθεί το επιβατικό κοινό, ο ΟΑΣΘ έχει προγραμματίσει εκτεταμένη διαφημιστική καμπάνια στις στάσεις των λεωφορείων κατά μήκος των διαδρομών που εξυπηρετούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, επισήμανε ότι «το ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου, που μελέτησε το ΣΑΣΘ, αποτελεί ένα ακόμη βήμα για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Μπορεί σήμερα, ελλείψει άλλων μέσων, η εισαγωγή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου να φαντάζει ‘πολυτέλεια’, όμως δεν είναι. Ευθύνη του ΣΑΣΘ είναι να προετοιμάσει τους φορείς του μεταφορικού έργου και τους πολίτες στη χρήση νέων τεχνολογιών, που εφαρμόζονται με επιτυχία διεθνώς, ώστε η μετάβαση στη νέα εποχή των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης να γίνει με τον καλύτερο τρόπο. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο που πιλοτικά είναι έτοιμος να εφαρμόσει ο ΟΑΣΘ αποτελεί ένα βήμα στη βελτίωση της ποιότητας άσκησης του μεταφορικού έργου. Έχει πολλαπλά οφέλη, τα οποία θα φανούν σε όλο τους το μέγεθος όταν στη Θεσσαλονίκη θα αποκτήσουμε και επιπλέον μέσα όπως το μετρό, το τραμ, τη θαλάσσια συγκοινωνία κτλ.».

Ο κ. Παλαιστής επισήμανε την ανάγκη μετατροπής του ΣΑΣΘ σε Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων για τη Θεσσαλονίκη, αναγκαιότητα την οποία αναγνώρισε και ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, καθηγητής, Γιώργος Γιαννόπουλος.

«Το έξυπνο ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι μια ολοκληρωμένη εφαρμογή για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, μέσα από το πρώτο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στην Ελλάδα, που ολοκλήρωσε το ΣΑΣΘ στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου ATTAC. Είναι η παρακαταθήκη που μένει στη Θεσσαλονίκη, έτσι ώστε η πόλη μας να μην υπολείπεται σε τίποτα από τις πλέον σύγχρονες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, οι οποίες διαθέτουν τέτοια συστήματα, διευκολύνοντας τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αυξάνοντας διαρκώς τη χρήση τους. Στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 η Θεσσαλονίκη, χάρη στη δουλειά του επιστημονικού δυναμικού του ΣΑΣΘ έχει τη μεγάλη ευκαιρία να αποτελέσει για την Ελλάδα πόλη – πρότυπο στις αστικές μετακινήσεις κι αυτή είναι μια πρόκληση την οποία δεν πρέπει να τη χάσουμε», τόνισε ο κ. Παλαιστής.

Η υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης, Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, στο χαιρετισμό της τόνισε μεταξύ άλλων ότι «ένα από τα σημαντικότερα  προβλήματα που βιώνουμε όλοι στην καθημερινότητα μας στην Θεσσαλονίκη σήμερα είναι σαφέστατα το κυκλοφοριακό. Τα τελευταία χρόνια όμως, με την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, την ανάπτυξη των λεωφορειολωρίδων στο μεγαλύτερο μέρος του δικτύου της πόλης, την αύξηση των δρομολογίων, την αναβάθμιση των στάσεων με την εισαγωγή πινάκων αναμονής, η καθημερινότητα μας έχει βελτιωθεί αισθητά. Θεωρώ επιβεβλημένη την αναγκαιότητα ένταξης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, που είναι και το κεντρικό θέμα της σημερινής εκδήλωσης, διότι πιστεύω ότι θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο περαιτέρω ανάπτυξης του δικτύου αστικών συγκοινωνιών και βελτίωσης της καθημερινότητας μας στην πόλη μας».

Η συγκοινωνιολόγος, Χρύσα Βίζμπα, ανέλυσε τα 12 μέτρα που προβλέπει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Θεσσαλονίκης, πρώτο εκ των οποίων είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Ο συγκοινωνιολόγος, Πολύκαρπος Καρκαβίτσας, ανέλυσε την πρόταση του ΣΑΣΘ για το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Σύμφωνα με τον κ. Καρκαβίτσα, από τη διεθνή εμπειρία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου προκύπτει «αύξηση της επιβατικής κίνησης από 6% - 20%, ενώ σε μερικά μέσα μεταφοράς η αύξηση αυτή ήταν έως και 40%, αύξηση των εσόδων από 1% – 12,6%, μείωση εισιτηριοδιαφυγής στο 3%, μείωση χρόνου αναμονής κατά 40%, διπλασιασμός εξυπηρετούμενων επιβατών στον ίδιο χρόνο σε σχέση με το κοινό εισιτήριο, μείωση του χρόνου ταξιδιού μέχρι 10%».

Θεαματικά ήταν και τα αποτελέσματα της διαβούλευσης που έκανε το ΣΑΣΘ για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη, καθώς το 85% όσων συμμετείχαν είναι θετικοί στην εισαγωγή ενός τέτοιου συστήματος, το 69% πιστεύει ότι θα βελτιωθούν οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες και θα ενθαρρυνθεί η πρόσθετη χρήση τους και μόλις το 4% θεωρεί ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες στη Θεσσαλονίκη ένα τέτοιο σύστημα δε θα βοηθήσει.

Ανάλογα ήταν και τα αποτελέσματα έρευνας κοινού που πραγματοποίησε το ΣΑΣΘ. Το 31% των χρηστών δήλωσε ότι προτίθεται να χρησιμοποιήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο-έξυπνη κάρτα σε κάθε μετακίνηση ενώ το 33% στις περισσότερες και το 83% των χρηστών ότι θα χρησιμοποιεί πιο εντατικά τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γρηγόρης Δημητριάδης, περιέγραψε την εμπειρία από την προσπάθεια εισαγωγής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Πρόκειται για το «Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου – Ηλεκτρονικό Εισιτήριο», που στην ουσία είναι μια «έξυπνη κάρτα» η χρήση της οποίας γίνεται χωρίς επαφή στα ειδικά επικυρωτικά των οχημάτων. Η σχετική σύμβαση για τη δημιουργία του συστήματος υπογράφηκε τον προηγούμενο Δεκέμβριο και σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη μέχρι το τέλος του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευαστική περίοδος και θα τεθεί το νέο σύστημα σε λειτουργία.

Ο συγκοινωνιολόγος, Σαμ Σαλέμ, περιέγραψε παραδείγματα ένταξης συστημάτων ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε επτά ευρωπαϊκές πόλεις και περιοχές (Λονδίνο, Περιφέρεια Εμίλια Ρομάνα Ιταλίας, Γερμανία, Άμστερνταμ, Νίκαια, Σαουθάμπτον και Αγία Πετρούπολη), καταδεικνύοντας ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναπτύσσεται συνεχώς σε όλη την Ευρώπη.

ZENITH