Skip to main content

Κατσέλη: Ιστορική τομή η άρση του καμποτάζ

Ιστορική τομή για τον τομέα της ελληνικής κρουαζιέρας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την άρση του καμποτάζ η Υπουργός Οικονομίας, ενημερώνοντας τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για
Ιστορική τομή για τον τομέα της ελληνικής κρουαζιέρας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την άρση του καμποτάζ η Υπουργός Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, ενημερώνοντας τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για το εν λόγω νομοσχέδιο.

Όπως ανέφερε η υπουργός, η άρση του καμποτάζ αναμένεται να προωθήσει την ανάπτυξη του θαλάσσιου Τουρισμού, να ωφελήσει τις συνδεόμενες με τη θαλάσσια κρουαζιέρα ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς και να ενισχύσει τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Επισημαίνοντας ότι νομοθετικές πρωτοβουλίες σαν αυτή αντιμετωπίζουν επιθετικά την οικονομική κρίση, η κα Κατσέλη πρόσθεσε ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ώστε η χώρα μας να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό και ανταγωνιστικό κέντρο θαλάσσιας κρουαζιέρας για την περιοχή της Μεσογείου.

Ωστόσο, υπογράμμισε και την ανάγκη εκσυγχρονισμού και βελτίωσης των υποδομών των ελληνικών λιμένων, ώστε να αποτελέσει η χώρα μας κέντρο υποδοχής και διαχείρισης επιβατών στον χώρο της κρουαζιέρας, ο οποίος αποτελεί έναν ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Αναφερόμενη στη σημερινή κατάσταση η υπουργός Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σημείωσε ότι η πλήρης απαγόρευση σε πλοία με σημαία άλλων χωρών να δραστηριοποιούνται στο χώρο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα οδήγησε σε συρρίκνωση του κλάδου στη χώρα μας και οδήγησε στη μεταφορά της σχετικής δραστηριότητας σε άλλες χώρες.

Ενδεικτικά ανέφερε ότι, ενώ η χώρα μας είναι η δεύτερη σε επισκεψιμότητα μεταξύ των Μεσογειακών χωρών, το 2008 επιβιβάστηκε στην Ελλάδα μόνο το 6,5% των επιβατών της κρουαζιέρας, λόγω του καμποτάζ, ενώ στην Ιταλία το 40%. Κατά αντιστοιχία στο σύνολο των άμεσων δαπανών κρουαζιέρας, η Ιταλία εισέπραξε το 30,4% ενώ η Ελλάδα μόνο το 3,3 %.

Αναλύοντας τις βασικές πτυχές του Νομοσχεδίου, η κα Κατσέλη τόνισε ότι:

- εξομοιώνονται τα πλοία με σημαία τρίτης χώρας, με ό,τι ισχύει για τα πλοία με σημαία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των χωρών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου,

- τα πλοία που θα εκτελούν κρουαζιέρες θα πρέπει να μεταφέρουν περισσότερους από 49 επιβάτες (διαφορετικά αλλάζουν κατηγορία) και η διάρκεια του ταξιδιού να είναι το ελάχιστο 48 ώρες και η παραμονή στο αφετήριο ελληνικό λιμάνι τουλάχιστον 12 ώρες.

- οι πλοιοκτήτριες εταιρίες θα υπογράφουν με το Ελληνικό Δημόσιο σύμβαση, τριετούς διάρκειας, η οποία μπορεί να παραταθεί, και με την οποία ρυθμίζονται μεταξύ άλλων τα ζητήματα που αφορούν στην απασχόληση και ασφάλιση των Ελληνικών Ναυτικών που προσλαμβάνονται από τα πλοία αυτά, η είσπραξη της εισφοράς, αλλά και οι επενδύσεις στη χώρα από τις πλοιοκτήτριες εταιρίες.

- με Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί από το ΥΠΟΙΑΝ και το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού θα καθοριστεί το ακριβές περιεχόμενο των συμβάσεων.

- οι συμβάσεις των Ελλήνων που προσλαμβάνονται θα διέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες στην Ελλάδα Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας της Ειδικότητάς τους.

- επιβάλλεται ειδική εισφορά για κάθε επιβάτη που επιβιβάζεται στον λιμένα αφετηρίας του ταξιδιού.

- προβλέπεται η λύση της σύμβασης, με καταγγελία από το Ελληνικό Δημόσιο, για παραβίαση οποιασδήποτε διάταξης του σχεδίου Νόμου.

- εξομοιώνονται τα πλοία με σημαίες τρίτων χωρών με τα Ελληνικά και Κοινοτικά Πλοία, ως προς τις πειθαρχικές ευθύνες και, τέλος, εξασφαλίζεται η αμοιβαιότητα μεταξύ τρίτων χωρών, τη σημαία των οποίων φέρουν πλοία που θα πραγματοποιούν κρουαζιέρες και των χωρών -μελών της ΕΕ και του Ε.Ο.Χ για τη διενέργεια αντίστοιχων ταξιδιών.

Καταλήγοντας, η κα Κατσέλη τόνισε ότι με τη διαρθρωτική αυτή αλλαγή και την ανάπτυξη λιμένων και μαρίνων δίνεται η δυνατότητα στη χώρα μας για την ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού, ώστε η χώρα μας να μπορέσει να κινηθεί ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά.

Εν συνεχεία, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ζωίδης, υπογράμμισε την αυταπόδεικτη, όπως τη χαρακτήρισε, αναγκαιότητα της συγκεκριμένης νομοθετικής ρύθμισης για την ανάπτυξη του θαλάσσιου Τουρισμού στη χώρα μας και τη στήριξη τόσο της ναυτικής εργασίας όσο και της παράκτιας νησιωτικής Ελλάδας. Επίσης, υποστήριξε ότι κανείς δεν θέλει να θίξει τα κεκτημένα δικαιώματα των Ελλήνων ναυτικών και πρόσθεσε ότι η άρση του Καμποτάζ θα προσφέρει νέες θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, επεσήμανε την ανάγκη για νέες πρωτοβουλίες που θα έχουν να κάνουν με τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, αλλά και τη βελτίωση των υποδομών, ώστε η χώρα μας να γίνει πιο ελκυστική και ανταγωνιστική στον τομέα του θαλάσσιου Τουρισμού.

NΔ: Γκρίζες ζώνες σε καίρια ζητήματα 

Από την πλευρά του ο εισηγητής του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης,  Γιάννης Πλακιωτάκης, αφού υπογράμμισε ότι η Νέα Δημοκρατία είχε συμπεριλάβει την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά, στις αναπτυξιακές προτάσεις που παρουσίασε πρόσφατα ο Πρόεδρός της Αντώνης Σαμαράς, παρατήρησε ότι η χώρα πρέπει να επενδύσει στην ελληνική Ναυτιλία και τον Τουρισμό, αλλά χωρίς πρόχειρες κινήσεις, όπως το προτεινόμενο Νομοσχέδιο.

Αναφερόμενος στο Νομοσχέδιο έκανε λόγο για αοριστίες και ύπαρξη «γκρίζων ζωνών» σε καίρια ζητήματα, όπως στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας, στην απασχόληση Ελλήνων ναυτικών ή το πλαίσιο της συμφωνίας με την εκάστοτε επιχείρηση.

Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι οποιαδήποτε δράση πρέπει να συνδυαστεί τόσο με τη λήψη μέτρων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας, όσο και με τη βελτίωση των υποδομών και πρόσθεσε ότι η ΝΔ επιφυλάσσεται να εκφράσει τη θέση της επί του Νομοσχεδίου στις επόμενες συνεδριάσεις, αφού πρώτα δοθούν πιο ξεκάθαρες και σαφείς θέσεις υπέρ της άρσης του Καμποτάζ.

ΛΑΟΣ: Εν αναμονή ενός ξεκάθαρου νομοσχεδίου

Με τη σειρά του ο εισηγητής του ΛΑΟΣ, Παύλος Μαρκάκης, τόνισε ότι η συζήτηση για την άρση του καμποτάζ πρέπει να ξεκινήσει από το εάν εφαρμόζονται οι υπάρχοντες νόμοι για τον θαλάσσιο Τουρισμό και τη Ναυτιλία και παράλληλα να πείσει η κυβέρνηση ότι η εφαρμογή του Νόμου που θα αφορά στην άρση του Καμποτάζ δεν θα προσκρούσει στις συνδικαλιστικές αντιδράσεις. Τέλος, υποστήριξε ότι το κόμμα του «περιμένει να δει ένα ξεκάθαρο Νομοσχέδιο για την άρση του Καμποτάζ από την κυβέρνηση και να πεισθεί ότι αυτή η Νομοθεσία, που θα ψηφίσουμε τελικά, θα εφαρμοστεί στην πράξη».

ΣΥΡΙΖΑ: Στόχος πρέπει να είναι η προστασία της ναυτεργασίας

Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έχει συνθέσει μια «ωραιοποιημένη» κατάσταση για την άρση του καμποτάζ μέσα από αυτό το Νομοσχέδιο και παρατήρησε ότι το ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να κάνει μια εξισορροπημένη παρέμβαση, αλλά δεν αρκεί αυτό, υπογραμμίζοντας ότι στόχος πρέπει να είναι η προστασία της ναυτεργασίας. Επίσης, παρατήρησε ότι η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τον τομέα της Κρουαζιέρας, αλλά χρειάζεται να εξεταστούν όλοι οι περιοριστικοί παράγοντες που σήμερα εμποδίζουν την ανάπτυξη αυτού του κλάδου, και οι οποίοι δεν θα εξαφανιστούν αυτομάτως με την άρση του καμποτάζ.

Σημειώνεται ότι το ΚΚΕ δεν προσήλθε στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου.

ZENITH