Skip to main content

Κατσέλη: «Μεγάλη τομή στο χώρο της θαλάσσιας κρουαζιέρας»

Ως μία μεγάλη διαρθρωτική τομή στο χώρο της θαλάσσιας κρουαζιέρας χαρακτήρισε η Λούκα Κατσέλη το νομοσχέδιο για την «Εκτέλεση Περιηγητικών Πλόων από Πλοία με Σημαία Τρίτων Χωρών με Αφετηρία Ελληνικό Λ
Ως μία μεγάλη διαρθρωτική τομή στο χώρο της θαλάσσιας κρουαζιέρας χαρακτήρισε η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη το νομοσχέδιο για την «Εκτέλεση Περιηγητικών Πλόων από Πλοία με Σημαία Τρίτων Χωρών με Αφετηρία Ελληνικό Λιμένα», παρουσιάζοντάς το στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Αναφέρθηκε στη δημιουργία προϋποθέσεων, ώστε η Ελλάδα να αναδειχθεί σε κυρίαρχη δύναμη στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και να τονωθεί η οικονομική δραστηριότητα σε έναν κλάδο που δραστηριοποιούνται και διασυνδέονται χιλιάδες επιχειρήσεις (τουριστικές επιχειρήσεις, εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από λιμένες, επιχειρήσεις τροφοδοσίας και εφοδιασμού πλοίων κ.α.) και απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι.

Η κα Κατσέλη διευκρίνισε ότι με τη σύμβαση διασφαλίζονται ενιαίοι κανόνες ως προς την τήρηση συμβατικών όρων για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, για το ύψος της εισφοράς, ενώ προσδιορίζονται με αναλογικό τρόπο κριτήρια, όπως: μεταφορική ικανότητα, η στελέχωση του πλοίου, ο αριθμός των δρομολογίων, η συχνότητα και η περιοδικότητα των προσεγγίσεων σε ελληνικούς λιμένες.

Παράλληλα, όπως διευκρίνισε η υπουργός, η σύμβαση που προτείνεται να υπογραφεί μεταξύ και Δημοσίου και πλοιοκτητριών εταιριών κατοχυρώνει τόσο την ασφάλεια δικαίου για τις επιχειρήσεις, αφού δεν επιτρέπεται στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία να αλλάζει τις συντεταγμένες της σύμβασης, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον, εξασφαλίζει τα δικαιώματα της ναυτεργασίας και παρέχει κίνητρα για πρόσληψη Ελλήνων αξιωματικών και ναυτεργατών, καθώς και για επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές.

Μάλιστα, όπως τόνισε η κα Κατσέλη, οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές είναι ενταγμένες στο νέο Αναπτυξιακό Νόμο, δίνοντας έτσι ένα επιπλέον κίνητρο στις εταιρίες να επενδύσουν.

Τέλος, όπως είπε η υπουργός, η 12ωρη παραμονή στο λιμάνι αφετηρίας κρίνεται σκόπιμη, προκειμένου να ολοκληρωθεί η επιβίβαση και αποβίβαση των επισκεπτών καθώς και να μπορέσουν οι επιβαίνοντες στο κρουαζιερόπλοιο να ολοκληρώσουν την περιήγησή τους σε τόπους τουριστικού ενδιαφέροντος και να κινηθούν στην αγορά των λιμανιών.

Τα κόμματα

Εκ μέρους της ΝΔ ο εισηγητής Γιάννης Πλακιωτάκης είπε ότι το νομοσχέδιο μπορεί να έρχεται, αλλά το καμποτάζ δεν φεύγει και σημείωσε ότι καταλήγει σε μια μορφή αδειοδότησης που δεν αποτελεί σε καμιά περίπτωση άρση καμποτάζ, ενώ η χώρα μας αυτή την ώρα πρέπει να εκπέμψει σαφές μήνυμα στο εξωτερικό. Ανέφερε δε ότι εάν ποτέ εφαρμοστεί το νομοθέτημα, θα έχει πρακτική εφαρμογή μετά το 2012, καθώς οι εταιρείες έχουν κλείσει τον προγραμματισμό τους μέχρι και το τέλος του 2011. «Όταν μιλάμε για άρση μιλάμε για πραγματική απελευθέρωση», είπε ο κ. Πλακιωτάκης κι «εδώ πρόκειται για ένα νομοσχέδιο χωρίς ουσιαστικές ρυθμίσεις με πολλά θολά σημεία που μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα παρά να λύσουν. Αντί να απελευθερώνει την αγορά ακολουθεί το ίδιο ακριβώς σκεπτικό με το ισχύον πλαίσιο για τις κοινοτικές σημαίες που ήδη έχει αποδειχθεί άκαρπο», ανέφερε.

Η υπουργός πάντως χαρακτήρισε αντιφατική τη θέση της ΝΔ, λέγοντας πως ενώ επαγγέλλεται την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς θαλάσσιας περιήγησης πρότεινε ταυτόχρονα πρόσθετους περιοριστικούς όρους, αγνοώντας τις ρυθμίσεις των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Ο Ν. Καραθανασόπουλος (ΚΚΕ) ανέφερε ότι η κυβέρνηση επιβεβαιώνει το ρόλο της ως υπηρέτη του κεφαλαίου και στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο των εφοπλιστών. Όπως υποστήριξε αποτελεί πρόκληση η παρασιτική δραστηριότητα των εφοπλιστών, όταν η κυβέρνηση κόβει τη σύνταξη 500 ευρώ. «Δώσατε προκλητικά προνόμια στους εφοπλιστές, επιδοτήσεις, φορολογική ασυλία. Είναι δίκαιο να πληρώνει ο φτωχός αγρότης και να έχει κατάργηση ΦΠΑ ο εφοπλιστής; Επιτρέπετε την καταλήστευση του ΝΑΤ και κόπτεστε δήθεν για τα αποθεματικά;», ρώτησε. Έκανε επίσης λόγο για τεράστια όξυνση προβλημάτων εξυπηρέτησης νησιών της χώρας και «όσων προσβλητικά λέγονται ως άγονες γραμμές» και παράλληλα «προκλητική» αύξηση των εισιτηρίων, ενώ δεν βελτιώθηκε η θέση των εργαζόμενων.

Από τον ΛΑΟΣ ο Αστ. Ροντούλης ανέφερε ότι υπάρχουν θετικά από την άρση του προστατευτισμού, όπως η είσοδος συναλλάγματος και μάλιστα αν υπάρξει μια δαπάνη ενός εκατ. ευρώ που προέρχεται από το χώρο της κρουαζιέρας το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα στην οικονομία 2,7 εκατ. ευρώ και αύξηση των θέσεων εργασίας. Όμως διερωτήθηκε αν είναι αρκετή αυτή η θεσμική μεταρρύθμιση για να συμπληρώσει ότι το κόμμα του θεωρεί ότι χρειάζεται συνολικότερη στρατηγική επί του ζητήματος και το όλο εγχείρημα να στηριχθεί με λιμενικές υποδομές που τώρα δεν υπάρχουν για τον ορθό προγραμματισμό των αφίξεων και δημιουργία ανταγωνιστικών δικτύων τροφοδοσίας.

Η Λίτσα Αμμανατίδου (ΣΥΡΙΖΑ) είπε ότι το νομοσχέδιο αντί να ενισχύσει την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών τούς δίνει φιλοδωρήματα και ως προς τις εκτιμήσεις περί αυτονόητης αύξησης της επισκεψιμότητας από την άρση του καμποτάζ εκτίμησε ότι είναι αυθαίρετες, αφού δεν έχουν υποδομή τα λιμάνια, απουσιάζουν σημαντικές υποδομές σύνδεσης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα αεροδρόμια, ενώ τα τέλη του Ελ. Βενιζέλος αυξάνουν το κόστος των εισιτηρίων. Εκτίμησε ακόμη ότι το νομοθέτημα οδηγεί σε απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας και σε απώλειες εσόδων το ΝΑΤ.

Το νομοσχέδιο καταψηφίζουν επί της αρχής η ΝΔ, το ΚΚΕ, ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ο ΛΑΟΣ εξέφρασε επιφυλάξεις για άρθρα του νομοθετήματος.

ZENITH