Skip to main content

Κραυγή αγωνίας για την ακτοπλοϊκή απομόνωση της Θεσσαλονίκης

Μεγαλύτερη του 30% η πτώση στην επιβατική κίνηση, εξαφανίζονται τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Ευθύνες στην κυβέρνηση και στους τοπικούς φορείς καταλογίζουν ναυτιλιακοί και τουριστικοί πράκτορες για τον μ
Κραυγή αγωνίας για την ακτοπλοϊκή απομόνωση της Θεσσαλονίκης εκφράζουν ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας Θράκης κ. Δημήτρης Μαντούσης και ο Ναυτιλιακός Πράκτορας κ. Βλαδίμηρος Καραχαρίσης.

Την ακτοπλοϊκή απομόνωση του λιμένα Θεσσαλονίκης, του δεύτερου μεγαλύτερου της χώρας, το οποίο το έχουν καταστήσει άγονη γραμμή και  έχει μόνο 5 πλοία, που εκτελούν 6 δρομολόγια την εβδομάδα , ενώ τα τρία τελευταία χρόνια δεν υπάρχει σύνδεση με τους δημοφιλέστερους προορισμούς της χώρας για τους καλοκαιρινούς μήνες, που είναι οι Κυκλάδες και η Κρήτη, καταγγέλλουν στη Voria.gr ο  κ. Μαντούσης και ο  κ. Καραχαρίσης. Φέτος η επιβατική κίνηση ακτοπλοϊκά μειώθηκε κατά 31%  το α’ επτάμηνο σε σχέση με τη αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ μηδενίστηκε η προσέλευση μεγάλων  κρουαζιερόπλοιων, αφού πλέον προσεγγίζουν μόνο μικρά που μεταφέρουν μικρό αριθμό επιβατών. Το τριήμερο του 15Αύγουστου από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν 4 δρομολόγια πλοίων, όταν στο λιμάνι του Πειραιά ήταν προγραμματισμένα 110 δρομολόγια πλοίων. Η οικονομική κρίση «χτύπησε» και την επιβατική ακτοπλοϊκή κίνηση του λιμένα Θεσσαλονίκης.

Ο κ.Μαντούσης καταλογίζει ευθύνες για το μαρασμό του λιμένα στην πολιτεία και τις πλοιοκτήτριες εταιρίες , αλλά πιστεύει ότι μόνο η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης μπορεί αν θέλει να βγάλει από την υπανάπτυξη το λιμάνι, αυξάνοντας τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και φέρνοντας μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Για την ακτοπλοϊκή παρακμή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης,  αποδίδει ευθύνες στις πλοιοκτήτριες  εταιρίες γιατί  οι περισσότερες έφεραν «σαπιοκάραβα», όπως τονίζει χαρακτηριστικά ,  με εξαίρεση το «Αίολος Κεντέρης», που εκτελούσε δρομολόγια προς το Βόρειο Αιγαίο και δυστυχώς το σταμάτησαν. Κατά την γνώμη του, επιπλέον οι  πλοιοκτήτριες εταιρίες ευθύνονται και γιατί  μετέτρεψαν σε άγονη γραμμή τα δρομολόγια από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για να λαμβάνουν επιδοτήσεις και τελικά εγκατέλειψαν την πιο αποδοτική γραμμή για τις Κυκλάδες, τονίζει.

Ο ίδιος πιστεύει ότι αν υπήρχαν δρομολόγια προς Κυκλάδες και Κρήτη η ζήτηση θα ήταν μεγάλη, καθώς υπάρχει ενδιαφέρον από τουρίστες των βαλκανικών χωρών να προωθηθούν από τη λιμάνι της Θεσσαλονίκης στα δημοφιλή νησιά των Κυκλάδων. Ο κ. Μαντούσης αναγνωρίζει ότι οι πλοιοκτήτριες εταιρίες προτιμούν να κρατούν τα πλοία τους στον Πειραιά, που η κίνηση είναι μεγαλύτερη.

Να ξεσηκωθούν οι τοπικοί φορείς    

Η Θεσσαλονίκη μόνο κατ΄ ευφημισμό είναι πρωτεύουσα  και μητρόπολη των Βαλκανίων υποστηρίζει  ο ναυτιλιακός πράκτορας Βλαδίμηρος Καραχαρίσης, εκφράζοντας στη Voria.gr την αγανάκτησή του για το μαρασμό στον οποίο έχει επέλθει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καταλογίζοντας ευθύνες σε όλους τους φορείς της πόλης για την φθίνουσα αυτή κατάσταση. Κατά τον κ. Καραχαρίση «πρέπει να ξεσηκωθούν όλοι οι τοπικοί φορείς να επιμένουν και να επιμείνουν για την αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας του λιμένα». Κατηγορεί τους τοπικούς φορείς και την πολιτεία γιατί «έχουν εύκολα τα παχιά λόγια, αλλά στην πράξη τίποτε». Και αυτό γιατί κατά καιρούς σημειώνει ακούστηκαν διάφορες προτάσεις , που δεν ευοδώθηκε καμία, όπως  δημιουργία  εταιρίας λαϊκής βάσης, η οποία θα ναύλωνε ένα πλοίο για Κυκλάδες και Κρήτη. Ο Καραχαρίσης αναγνωρίζει ότι ο νομάρχης συχνά διαμαρτύρεται για το θέμα, αλλά δεν υπάρχει κανένα αποτέλεσμα μέχρι στιγμής.

Πάντως από την αρχή του χρόνου μέχρι και το α’ δεκαήμερο του Αυγούστου η επιβατική κίνηση στα πλοία, τα οποία διενεργούν δρομολόγια από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει κάμψη που ξεπερνά το 30% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπου υπήρχε και ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Β. Σποράδες. Φέτος αναφέρει στις 2 Αυγούστου ξεκίνησε το ταχύπλοο καταμαράν ΑΛΚΥΟΝΗ, το οποίο παρουσιάζει μια πληρότητα 40% στα μέχρι σήμερα δρομολόγια που πραγματοποίησε. Συγκεκριμένα το καταμαράν ΑΛΚΥΟΝΗ , που φορτώνει και ΙΧ ξεκινά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάθε Δευτέρα στις 7,30 πμ και κάθε Παρασκευή στις 4.00μμ και πιάνει Σκόπελο, Σκιάθο και Βόλο. Το ταξίδι διαρκεί 5 ώρες για να προσεγγίσει τη Σκόπελο το καταμαράν. Ο κ. Καραχαρίσης αποδίδει τη χαμηλή πληρότητα στο γεγονός ότι τα δρομολόγια ξεκίνησαν αργά και ήδη όσοι ήθελαν να επισκεφθούν τις Σποράδες κανόνισαν να μεταβούν μέσω Βόλου, σημειώνει. Μεγάλες πληρότητες στα δρομολόγια των άλλων πλοίων παρατηρούνται μόνο τώρα το 15 Αύγουστο αναφέρει. Πάντως η σταδιακή συρρίκνωση της ακτοπλοϊκής επιβατικής κίνησης αναφέρει ότι έχει επιπτώσεις και στα ναυτιλιακά γραφεία της πόλης.

Ο κ. Καραχαρίσης και ο κ. Μαντούσης εκτιμούν ότι η κρίση στην ακτοπλοΐα στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας, καθώς  διατηρήθηκαν παλιά πλοία στις γραμμές, ενώ στον Πειραιά ναυλώθηκαν γρήγορα και καινούργια πλοία. Μετέτρεψαν τα δρομολόγια από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε άγονη γραμμή πήραν επιδοτήσεις και μετά εγκατέλειψαν το δημοφιλέστερο δρομολόγιο προς Κυκλάδες και Κρήτη, που ξεκίνησε με το πλοίο ΑΝΕΜΟΣ της Nomicos Line και δεν υπήρχαν τότε οι επιδοτήσεις της άγονης γραμμής, μετά ναυλώθηκαν το Δαίδαλος , ακολούθησαν το ΜΙLENA και DALIANA της G.A Ferrys της Αγούδημος, που μετέτρεψε τη γραμμή σε άγονη πήρε τις επιδοτήσεις, αλλά η εταιρία έκλεισε λόγω οικονομικών προβλημάτων.
Κατά τον κ. Καραχαρίση η κάμψη στην επιβατική κίνηση φέτος συνολικά στα δρομολόγια που ξεκινούν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης  θα κυμανθεί από 30-35%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΛΘ οι επιβάτες που διακινήθηκαν  από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ανήλθαν σε 27.856 έναντι 40.601 το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, παρουσιάζοντας πτώση της τάξης του 31,39%. Φέτος προσέγγισαν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης 20 κρουαζιερόπλοια, αλλά μετέφεραν μόλις 600-700 άτομα το καθένα, ενώ πέρυσι αφίχθησαν 29.712 επιβάτες από κρουαζιερόπλοια, έναντι 41.691 επιβάτες το 2008.

Σήμερα από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εκτελούν δρομολόγια το πλοία:
-ΘΕΟΦΙΛΟΣ για Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Σάμο της ΝΕΛ.
-ΛΙΣΣΟΣ της ΑΝΕΚ για Λήμνο , Μυτιλήνη, Χίο, Πειραιά.
-ΜΥΤΙΛΗΝΗ της ΝΕΛ για Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Πειραιά.
-ΔΙΑΓΟΡΑΣ της Blu Star Ferrys για Σίγρη Μυτιλήνης, Χίο, Σάμο,  Κάλυμνο, Κω, Ρόδο.
-ΑΛΚΥΟΝΗ Καταμαράν της ΝΕΛ για Σποράδες.

ZENITH