Skip to main content

Κριτική από ΕΒΕΑ στο φορολογικό

«Λιγότερα έσοδα από τη φορολογία είναι το αποτέλεσμα της φορολογικής πολιτικής της κυβέρνησης», τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας κ. Κ. Μίχαλος
«Λιγότερα έσοδα από τη φορολογία είναι το αποτέλεσμα της φορολογικής πολιτικής της κυβέρνησης, καθώς η εξίσωση έχει ως εξής: η αύξηση των φόρων - ειδικά σε αυτή την περίοδο - συνεπάγεται μείωση στην κατανάλωση και πιέσεις για τη μεταποίηση και το εμπόριο. Αυτές οδηγούν, με τη σειρά τους, σε βαθύτερη ύφεση. Είναι ένας φαύλος κύκλος, που τον έχουμε επισημάνει πολλές φορές, χωρίς να βλέπουμε αποτέλεσμα».

Αυτό τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας κ. Κ. Μίχαλος στο χαιρετισμό του σε εσπερίδα για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.

Ο κ. Μίχαλος σημείωσε ότι η ρύθμιση αυτή επιτρέπει τη δικαιότερη φορολόγηση και αποτρέπει στρεβλώσεις, παθογένειες, αθέμιτες πρακτικές. Ενισχύει τον υγιή ανταγωνισμό - μεταξύ των επιχειρήσεων, των προμηθευτών και των πελατών - και δημιουργεί προϋποθέσεις για ανάπτυξη, επί ίσοις όροις, με την ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά και για τον Έλληνα καταναλωτή, η νέα νομοθετική ρύθμιση σημαίνει ότι θα μπορεί να απολαμβάνει προϊόντα και υπηρεσίες σε αντίστοιχες τιμές με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους.

Ο γενικός διευθυντής Φορολογικού Τμήματος της KPMG Σύμβουλοι ΑΕ κ. Γ. Μαυραγάνης, αναφερόμενος στα πρακτικά προβλήματα που υπάρχουν, τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει:

- τροποποίηση άρθρου 39 Ν.2238/1994 αλλά χωρίς αντιφάσεις με το Ν.3728

- Μη διαφοροποίηση διάταξης 39Α για ελληνικούς και διεθνείς πολυεθνικούς ομίλους

- Παραπομπή στην έννοια των συνδεδεμένων κατά το άρθρο 42ε του ΚΝ.2190/1920

- Παραπομπή στο φάκελο του υπουργείου Οικονομίας και όπου χρειάζονται παρεκκλίσεις εξουσιοδότηση για Υπουργική Απόφαση

- Εξέταση διαφωνιών για το περιεχόμενο του φακέλου από ανεξάρτητη επιτροπή

- Ανάγκη βελτίωσης άρθρου 26 Ν.3728/2008 και ΥΑ

Ο γενικός διευθυντής Φορολογικού Τμήματος της Tax Advisors, διδάσκων στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Φορολογία και Ελεγκτική» του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου και Α΄ Αντιπρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών, κ. Γ. Κορομηλάς, σημείωσε ότι ΄΄το πρόστιμο θα υπολογίζεται πλέον με συντελεστή 20%, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 13 του άρθρου 11 του νέου φορολογικού νομοσχεδίου΄΄ και πρότεινε να επιβάλλονται οι αυστηρές κυρώσεις που προβλέπονται για τις αντίστοιχες πράξεις, όταν αυτές διενεργούνται μεταξύ μη συνδεδεμένων επιχειρήσεων και για υπερτιμολογήσεις ή υποτιμολογήσεις μεταξύ ημεδαπών επιχειρήσεων, οι οποίες συνδέονται και πραγματοποιούν πωλήσεις αγαθών ή παρέχουν υπηρεσίες με οικονομικούς όρους διαφορετικούς από εκείνους που θα είχαν συμφωνηθεί μεταξύ ανεξάρτητων επιχειρήσεων εφόσον είχε ως αποτέλεσμα την αποφυγή άμεσων ή έμμεσων φόρων.

Ο κ. Ι. Φίλος MBA, PHD, CIA, CFE, επίκουρος καθηγητής διδάσκων καθηγητής ΠΜΣ Φορολογίας και Ελεγκτικής, αναφέρθηκε στη σημασία της διαρκούς εκπαίδευσης για το θέμα.

«Χάθηκε μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για μια γενναία-πραγματικά ριζοσπαστική φορολογική μεταρρύθμιση που έχει ανάγκη ο τόπος και γιατί για μία ακόμη φορά η Κυβέρνηση αποδείχθηκε πολύ κατώτερη των περιστάσεων», σημείωσε σε χαιρετισμό του προς την εκδήλωση ο βουλευτής Β΄ Περιφ. Θεσσαλονίκης κ. Θ. Καράογλου.

Διαπιστώσεις επιχειρηματιών

Η κ. Βίκυ Σμπαρούνη, Accounting & Taxation Manager, αναφέρθηκε στην εμπειρία της Sanofi για το θέμα και από την οποία προκύπτει το εξής συμπέρασμα: «Σύμφωνα με την απόφαση Α2-8092 31/12/2008, τα συγκριτικά στοιχεία για την τεκμηρίωση των τιμών θα πρέπει να αφορούν τα 3 τελευταία χρόνια, δηλ. 2006-2008. Η διαδικασία της συλλογής και επεξεργασίας των συγκριτικών στοιχείων από τις τράπεζες πληροφοριών είναι χρονοβόρα και επίσης δεν υπάρχουν επαρκή διαθέσιμα στοιχεία των ετών 2006-2008 πριν το τέλος του 2009. Τυχόν έλεγχος κατά το 2009 αναφορικά με συναλλαγές του 2008 θα δημιουργούσε πρόβλημα αναφορικά με την παρουσίαση συγκριτικών στοιχείων».

Ανέφερε ακόμη ότι «τυχόν πρακτικές τεκμηρίωσης οι οποίες έχουν υιοθετηθεί από τον όμιλο βάσει αποδοχής τους από τις φορολογικές αρχές άλλων κρατών δεν γνωρίζουμε αν θα γίνουν αποδεκτές στην Ελλάδα δεδομένης της έλλειψης επίσημων οδηγιών και ιστορικού ελέγχων».

Παραδείγματα πρακτικών ζητημάτων που προέκυψαν κατά την κατάρτιση του Φακέλου αποτελούν:

- Ομαδοποίηση συναλλαγών για σκοπούς τεκμηρίωσης (για παράδειγμα εάν οι υπηρεσίες οι οποίες συνδέονται στενά με πωλήσεις προϊόντων μπορούν να τεκμηριωθούν μαζί με τις πωλήσεις προϊόντων)

- Χρήση διαφορετικών λογιστικών προτύπων από δύο συναλλασσόμενους (για παράδειγμα προσδιορισμός ενδοομιλικών τιμών με βάση το αποδεκτό εύρος τιμών περιθωρίου κέρδους που προσδιορίστηκε από τις οικονομικές καταστάσεις IFRS τρίτων συγκρίσιμων εταιρειών δεν εξασφαλίζει ότι το περιθώριο κέρδους με βάσει το ΕΓΛΣ θα είναι εντός του αποδεκτού εύρους τιμών.

ZENITH