Skip to main content

Λάσκος: «Θα κόψουμε το λαιμό μας» για το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης

Συνέντευξη του υποψήφιου βουλευτή στην Ά Θεσσαλονίκης και μέλους του οικονομικού επιτελείου του ΣΥΡΙΖΑ: Τι λέει για διαγραφή του χρέους, μονομερείς ενέργειες, καταθέσεις, την αλλαγή του κλίματος στην

Συνέντευξη στον Γιώργο Χατζηλίδη

Η εφαρμογή του λεγόμενου “προγράμματος της Θεσσαλονίκης” για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης είναι αδιαπραγμάτευτη για τον ΣΥΡΙΖΑ, τόσο έναντι των Ευρωπαίων εταίρων όσο και έναντι των κομμάτων με τα οποία πιθανώς θα συζητηθεί ενδεχόμενη συνεργασία μετά τις εκλογές, τονίζει ο υποψήφιος βουλευτής του κόμματος στην Ά Θεσσαλονίκης και μέλος του οικονομικού επιτελείου του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Λάσκος.

Στη συνέντευξή του στη Voria.gr, ο κ.Λάσκος επιβεβαιώνει ότι, με ενδεχόμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, θα καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ και θα αντικατασταθεί από ένα νέο ΦΜΑΠ, προαναγγέλλοντας παράλληλα άμεσες προσλήψεις εφοριακών για την πάταξη της φοροδιαφυγής με βασικό εργαλείο το περιουσιολόγιο.

Επίσης, εξηγεί γιατί απέτυχε δομικά το μνημόνιο και αντικρούει τις αιτιάσεις για αντιφάσεις στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο βασίζεται και σε ευρωπαϊκούς πόρους και άρα, όπως υποστηρίζεται από τις άλλες πολιτικές δυνάμεις, δεν μπορεί να εφαρμοστεί μονομερώς αλλά προϋποθέτει συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Παράλληλα, διαψεύδει κατηγορηματικά κάθε ενδεχόμενο φορολόγησης των καταθέσεων ή γενικά της περιουσίας και εξηγεί γιατί οι πολίτες θα αρχίσουν να πληρώνουν τις οφειλές τους με τη ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα που σκοπεύει να προωθήσει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Επιπλέον, απαντάει στο ερώτημα γιατί η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα υποχωρήσει στο αίτημα του αριστερού και ριζοσπαστικού ΣΥΡΙΖΑ για διαγραφή μεγάλου μέρους τους χρέους, όταν δεν έκανε έστω την παραχώρηση μίας μικρότερης εμβέλειας ρύθμισης προς τη συγκυβέρνηση, παρά την ιδεολογική και πολιτική συγγένειά της με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ.


Κύριε Λάσκο, ποιες είναι οι προθέσεις του ΣΥΡΙΖΑ  για τη φορολογία επί των ακινήτων; Η συζήτηση επανήλθε στο προσκήνιο από χθες, με αφορμή τις δηλώσεις του στενού συνεργάτη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, κυρίου Παππά.

Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα καταργήσει αμέσως τον ΕΝΦΙΑ και θα τον αντικαταστήσει από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Στόχος είναι να μπει ένα αφορολόγητο όριο στην πρώτη κατοικία, τέτοιο που θα απαλλάσσει από τον φόρο τη μικρή και μεσαία ιδιοκτησία. Το πού θα τοποθετηθεί αυτό το όριο θα διευκρινιστεί αρμοδίως το επόμενο διάστημα. Το πρόγραμμα μας περιλαμβάνει την παραδοχή ότι θα εισπράξουμε περί το 1,5-2 δισ. ευρώ λιγότερα από ακίνητα σε σχέση με τον ΕΝΦΙΑ και πως η διαφορά θα καλυφθεί από εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, όπως για παράδειγμα η φορολόγηση των off-shore εταιρειών.  Η φορολόγηση στα ακίνητα, πάντως, θα γίνει και βάσει του περιουσιολογίου το οποίο εκτιμούμε ότι μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε διάστημα λίγων μηνών.

Πάντως, οι πολιτικοί σας αντίπαλοι ισχυρίζονται ότι θα χρησιμοποιήσετε το περιουσιολόγιο για να επιβάλλετε φόρο στις καταθέσεις ή γενικώς στην περιουσία, ώστε να καλύψετε το χρηματοδοτικό κενό σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία στη διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους εταίρους.

Ξεκαθαρίζω ότι δεν πρόκειται να μπει φόρος στις καταθέσεις ή γενικά φόρος στην περιουσία, αυτό είναι εκτός συζήτησης. Το  περιουσιολόγιο θα είναι το εργαλείο για να φορολογήσουμε τη μεγάλη ακίνητη περιουσία, για να ασκήσουμε την επιμέρους φορολογική μας πολιτική και για να πιάσουμε τη φοροδιαφυγή.

Πώς είναι δυνατόν να διαχωρίζετε την  εφαρμογή του προγράμματος της Θεσσαλονίκης από τη διαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης, όταν έχει γίνει σαφές από τους εταίρους ότι η τήρηση των όρων του μνημονίου πάει πακέτο με την εκταμίευση των δόσεων του δανείου;

Θα κόψουμε το λαιμό μας για να εφαρμόσουμε το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Κάνουμε  τον διαχωρισμό στον οποίο αναφέρεστε διότι πρώτη προτεραιότητά μας είναι η αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης στην Ελλάδα, αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο. Και, επιπλέον, επειδή το πρόγραμμα της τρόικας και των κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ απέτυχε παταγωδώς. Ο πυρήνας του μνημονίου, του προγράμματος που εφαρμόζεται από το 2010 στην Ελλάδα, είναι η αποδιάρθρωση του κοινωνικού και εργασιακού τοπίου. Το επιχείρημά τους ήταν ότι το μνημόνιο θα ευνοούσε την αγορά εργασίας και θα οδηγούσε σε μείωση της ανεργίας, με τη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις.

Τα αποτελέσματα δείχνουν όμως μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας κατά 20% και των εξαγωγικών τιμών μόνο κατά 1%. Ενώ λοιπόν συμπιέζεται ο τομέας της εργασίας και η συμμετοχή του στο εθνικό εισόδημα, υπάρχουν άλλοι παράγοντες που δεν επιτρέπουν τις τιμές να μειωθούν. Ενώ το πρόγραμμα βασίζεται σε μια αλλαγή μοντέλου της ελληνικής οικονομίας στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των εξαγωγών, η συμπίεση του ελλείμματος του ισοζυγίου γίνεται κυρίως λόγω της μείωσης εισαγωγών και όχι λόγω των εξαγωγών. Τελικά, ούτε η ανεργία μειώθηκε, αντίθετα εκτινάχθηκε, ούτε οι εξαγωγές αυξήθηκαν. Επιπλέον, οι στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα των 8 και 9 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2022 αποκλείουν κάθε πιθανότητα βιώσιμης ανάπτυξης.

Το πρόγραμμα που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα εξυπηρέτησε αφενός τα συμφέροντα των γαλλικών και γερμανικών τραπεζών και αφετέρου της ελληνικής εργοδοσίας και του μεγάλου κεφαλαίου. Ενδεικτικά επικαλούμαι τα στοιχεία του Wealth-Χ, σύμφωνα με τα οποία οι 500 πλουσιότερες ελληνικές οικογένειες αύξησαν από 50 δισ. ευρώ σε 60 δισ. ευρώ τον πλούτο τους μόνο από το 2012 στο 2013.

Θα επιμείνω σε αυτό. Έχετε κοστολογήσει το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης στα 12 δισ. ευρώ, αλλά τα μισά εξ αυτών είναι ευρωπαϊκά κονδύλια. Άρα, προϋπόθεση για την εφαρμογή του είναι η συμφωνία με τους εταίρους. Πώς θα το εφαρμόσετε, λοιπόν, εάν δεν καταλήξετε σε συμφωνία;

Πράγματι, τα 3 δισ. ευρώ είναι από ανακατεύθυνση των πόρων του ΕΣΠΑ και τα 3 δισ. ευρώ από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Χρειάζεται, λοιπόν, συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και όχι με την τρόικα. Η συζήτηση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς είναι θεμιτή, δεν την ανακαλύψαμε εμείς και είμαστε βέβαιοι ότι τα επιχειρήματά μας θα είναι απολύτως πειστικά. Η ανακατανομή των πόρων του ΕΣΠΑ είναι μία πάγια τακτική που εφαρμόζεται και δεν υπάρχει λόγος να υπάρξει αντίδραση των εταίρων. Τα δε 3 δισ. ευρώ του ΤΧΣ θα χρησιμοποιηθούν για τα κόκκινα δάνεια, στο πλαίσιο της δέσμευσής μας για τη νέα σεισάχθεια, που τελικά θα στηρίξει το τραπεζικό σύστημα.

Ας πάμε στα άλλα 6 δισ. ευρώ που, όπως λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, θα προέλθουν τα μισά από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και άλλα μισά από τη φοροδιαφυγή. Τι διαφορετικό θα κάνετε εσείς και ο κόσμος θα αρχίσει να πληρώνει; Επιπλέον, οφείλω να σας πω ότι οι πολίτες είναι εξαιρετικά δύσπιστοι όταν ακούν τα περί πάταξης της φοροδιαφυγής, γιατί έχουν ξανακούσει τα ίδια χωρίς αποτελέσματα.

Σε ό,τι αφορά τα ληξιπρόθεσμα θα νομοθετήσουμε μία ρεαλιστική ρύθμιση με πολλές δόσεις, που θα προβλέπει τη διαγραφή του 70% των προστίμων και των προσαυξήσεων. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι κανένας δεν θα πληρώνει πάνω από 30% του μηνιαίου εισοδήματός του σε κάθε δόση και έτσι όλοι θα αρχίσουν να πληρώνουν. Για τη φοροδιαφυγή οι πολίτες είναι δικαιολογημένα δύσπιστοι, αλλά αυτό που διαφοροποιεί τον ΣΥΡΙΖΑ είναι η πολιτική βούληση για την καταπολέμησή της. Αυτή θα σηματοδοτηθεί από την απόφαση ότι όλοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα υπάγονται υπό τον πρωθυπουργό.

Πρακτικά τώρα, διεθνείς μελέτες υπολογίζουν τη φοροδιαφυγή ετησίως σε 15 δισ. ευρώ. Θέτουμε λοιπόν έναν μετριοπαθή στόχο για να εντοπίσουμε και να εισπράξουμε το 20% της φοροδιαφυγής, ήτοι 3 δισ. ευρώ. Στις off shore για παράδειγμα, από τις σχεδόν 7.000 υπεράκτιες εταιρείες, έχουν ελεγχθεί μόλις 35 και έχουν βεβαιωθεί μόλις 40 εκατομμύρια ευρώ. Εάν κάνετε την αναγωγή, θα δείτε ότι υπάρχουν δυνητικά έσοδα 10 δισ.ευρώ. Οι ίδιοι οι εφοριακοί με τους οποίους μιλάμε παραδέχονται ότι δεν γίνεται δουλειά σε αυτό το επίπεδο, ενώ σίγουρα υπάρχει και υποστελέχωση. Θα ενισχύσουμε, λοιπόν, αμέσως τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, στους πρώτους τέσσερις-πέντε μήνες, με προσλήψεις εφοριακών μέσω ΑΣΕΠ, προκειμένου με οργανωμένο σχέδιο και επαρκές ανθρώπινο δυναμικό να έχουμε τα ανάλογα αποτελέσματα.

Κατηγορείστε, πάντως, ότι υπόσχεστε αφειδώς προσλήψεις στο δημόσιο.

Πρόκειται για μία λανθασμένη αντίληψη. Για την ανάκτηση της εργασίας και τη μείωση της ανεργίας, στόχος μας θα είναι πρωτίστως η αύξηση της εργασίας στον κοινωνικό τομέα και στον ιδιωτικό τομέα και σε σαφώς μικρότερο βαθμό στο δημόσιο και όπου υπάρχουν διαπιστωμένα μεγάλες ανάγκες, όπως η Παιδεία, η Υγεία και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Με την ευκαιρία που μου δίνετε, πάντως, θέλω να αναφέρω ότι στην Ισπανία ο 7ος μεγαλύτερος επιχειρηματικός όμιλος της χώρας  (Mondragon) αποτελεί ένα επιτυχές μοντέλο κοινωνικής οικονομίας και στη Γαλλία ο κοινωνικός τομέας καταλαμβάνει το 12% του ΑΕΠ, ενώ στην Ελλάδα είναι σχεδόν στο μηδέν. Θέλουμε να αναπτύξουμε τα μοντέλα Κοινωνικής Οικονομίας και αυτοδιαχείρισης (καλά παραδείγματα είναι η Εφημερίδα των Συντακτών και οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης), με τη παροχή κινήτρων και τη δημιουργία νομικού πλαισίου, η απουσία του οποίου δεν επέτρεψε στη ΒΙΟΜΕ να μπορέσει να σταθεί στο πόδια της υπό την αυτοδιαχείριση των εργαζομένων.

Σε περίπτωση που δεν πετύχετε αυτοδυναμία αλλά είστε πρώτο κόμμα στις εκλογές, θα αξιοποιήσετε την εντολή για διερευνητικές επαφές με τα άλλα κόμματα ή θα καταθέσετε το πρόγραμμά σας στη Βουλή και όποιος ακολουθήσει;

Πιστεύουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι αυτοδύναμος και κάθε μέρα που περνάει ενισχύει αυτήν την πεποίθησή μας. Εάν δεν προκύψει αυτοδυναμία, θα συζητήσουμε με τα κόμματα που θα συμφωνούν με τον πυρήνα της στρατηγικής του ΣΥΡΙΖΑ: Εφαρμογή του προγράμματος της Θεσσαλονίκης και διαπραγμάτευση για το χρέος. Σε επιμέρους σημεία μπορεί να χρειαστεί να γίνουν υποχωρήσεις, αλλά όχι στον πυρήνα της στρατηγικής μας.

Γιατί να αλλάξουν στάση η Μέρκελ και η ΕΚΤ σε σχέση με το κούρεμα; Δεν φοβάστε ότι η Ευρωπαίοι θα απορρίψουν την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να δώσουν ένα καλό μάθημα και στις υπόλοιπες χώρες που πιθανώς θέλουν να εγείρουν αντίστοιχες αξιώσεις;

Η άποψη του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι χρειάζεται μία ευρωπαϊκή διάσκεψη για το χρέος, δεν πρόκειται για διμερές ζήτημα. Επιμένουμε στον βασικό στόχο για διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους, άνω του 50%, σε ονομαστικούς όρους. Ήδη, ενόψει της έλευσης του ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία παρατηρείται μεταστροφή στην Ευρώπη. Η Ιρλανδία και με επίσημες δηλώσεις στηρίζει την πρότασή μας για την πραγματοποίηση διεθνούς διάσκεψης. Έχουμε ρωγμές στον πυρήνα της περιοριστικής πολιτικής που ακολουθεί η Ευρώπη. Το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης του Ντράγκι κινείται σε μία διαφορετική κατεύθυνση. Βλέπετε ότι υπάρχουν δημοσιεύματα ακόμα και από συντηρητικές εφημερίδες, όπως ο Economist ή οι Financial Times, που επισημαίνουν την ανάγκη αλλαγής πλεύσης. Ριζοσπαστικά αριστερά κόμματα στην Ελλάδα και την Ισπανία πλησιάζουν στην εξουσία, την ώρα που, στον αντίποδα,προβάλλει και το φαινόμενο Λεπέν στη Γαλλία. Οι ίδιες οι ευρωπαϊκές ελίτ θα πρέπει να κάνουν τις επιλογές τους. Αν επιχειρήσουν να κόψουν την προοπτική της Αριστεράς θα βρεθούν μπροστά στην ακροδεξιά. Και εκτιμούμε ότι θα κάνουν τα απαιτούμενα βήματα, έστω αποδεχόμενοι την αριστερά ως προοπτική, όχι γιατί ξαφνικά μας αγάπησαν, αλλά για να διατηρηθεί ζωντανή ίδια ευρωζώνη.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού χρέους βρίσκεται πλέον, άμεσα ή έμμεσα, σε κράτη. Πώς χώρες με προβλήματα ή με χαμηλότερο βιοτικό επίπεδο από αυτό των Ελλήνων, όπως πχ η Σλοβακία, θα περάσουν από τα κοινοβούλια τους το κούρεμα;

Ας δούμε, λοιπόν, τα νούμερα. Έχουμε χρέος 170-180 δισ. ευρώ στον ESM, που δεν είναι αναγκαστικό να περάσουν από κοινοβούλια, και άλλα 54 δισ. ευρώ κρατικά χρέη και τα υπόλοιπα στους ιδιώτες, ό,τι έχει μείνει από το PSI. Οι χώρες, λοιπόν, που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και που άλλωστε διακρατούν ένα πολύ μικρό μέρος του ελληνικού χρέους, μπορούν να εξαιρεθούν από το κούρεμα.

Γιατί οι Γερμανοί θα συμφωνήσουν σε κούρεμα με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όταν δεν προχώρησαν, παρά τη δέσμευση του Eurogroup, ούτε σε μία ρύθμιση του χρέους με την κυβέρνηση Σαμαρά, που, όπως εσείς υποστηρίζετε, εξυπηρετεί τα δικά τους συμφέροντα; Γιατί να δεχθούν μία συμφωνία που, ενώ θα φαινόταν ως παραχώρηση προς την κυβέρνηση Σαμαρά, τώρα θα φαίνεται ως υποχώρηση σε μία κυβέρνηση Τσίπρα;

Καταρχάς, η συγκυβέρνηση δεν επιδίωξε ποτέ διαγραφή του χρέους. Ουσιαστικά, το δημόσιο χρέος χρησιμοποιήθηκε ως πρόσχημα για να αλλάξει το κοινωνικό τοπίο στην Ελλάδα. Το Eurogroup είχε δεσμευτεί από το 2012 ότι τον περασμένο Νοέμβριο θα υπάρξει ρύθμιση για το χρέος. Μεσολάβησε, όμως, από τον Σεπτέμβριο, ένα μεγάλο πολιτικό λάθος από την πλευρά της κυβέρνησης. Αυτό ήταν ο ΕΝΦΙΑ που πυροδότησε τεράστια κοινωνική αντίδραση που με τη σειρά της εκτίναξε τη δυναμική του ΣΥΡΙΖΑ. Επιχειρώντας να καλύψουν τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα, υπέπεσαν σε ένα κορυφαίο πολιτικό λάθος, τον ΕΝΦΙΑ, και από τότε άρχισε να ξηλώνεται το κυβερνητικό πουλόβερ. Από τότε και μετά ήταν σαφές ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα ήταν σε κάθε περίπτωση πρώτο κόμμα στις επικείμενες εκλογές. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να υπερεκτιμούμε τους Ευρωπαίους και τα ανακλαστικά τους. Είναι σαφές ότι τον Νοέμβριο βρέθηκαν προ αδιεξόδου. Όποια ρύθμιση και εάν έκαναν για το χρέος τελικά θα ευνοούσαν τον ΣΥΡΙΖΑ. Εάν πίστευαν ότι μία ρύθμιση στο χρέος θα άλλαζε τα πολιτικά δεδομένα στην Ελλάδα υπέρ της συγκυβέρνησης, θα την έκαναν.

Εάν, ωστόσο, τα πράγμα δεν εξελιχθούν όπως τα υπολογίζετε, υπάρχει περίπτωση να αξιοποιήσετε το όπλο του δημοψηφίσματος; Και αν ναι, ποιο θα είναι το ερώτημα; “Ναι” ή “Όχι” στο ευρώ;

Δεν τίθεται ζήτημα αποχώρησης της Ελλάδας από την ευρωζώνη, αντίθετα, όπως προανέφερα, ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να γίνει ο καταλύτης για να να διατηρηθεί η ευρωζώνη, σε μία διαφορετική βέβαια κατεύθυνση. Τα περί Grexit διαψεύδονται κατηγορηματικά από πολλούς Ευρωπαίους αξιωματούχους. Το δε δημοψήφισμα, όπως είπε πρόσφατα και ο Αλέξης Τσίπρας, είναι εκτός της ατζέντας του ΣΥΡΙΖΑ.

Μία κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα πληρώσει τα ομόλογα του ΔΝΤ που λήγουν τον Μάρτιο, ύψους 4 δισ. ευρώ, και στη συνέχεια της ΕΚΤ που λήγουν το καλοκαίρι και είναι πολλαπλάσιου ύψους;

Υπάρχουν, λοιπόν, δύο σταθμοί, διότι η διαπραγμάτευση πιθανώς θα κρατήσει για αρκετούς μήνες. Δεν θέλουμε να κάνουμε μονομερείς ενέργειες, πρόθεση μας, ως μία κίνηση καλής θέλησης, είναι να καλύψουμε το ομόλογο του Μαρτίου, αλλά αυτό δεν δηλώνει τη γενική τακτική μας στο θέμα που είναι η διαγραφή μεγάλου μέρους του χρέους.  Οι πηγές βραχυπρόθεσμου δανεισμού είναι τα έντοκα γραμμάτια και τα διαθέσιμα των δημόσιων οργανισμών. Ο ισχυρισμός του ΥΠΟΙΚ ότι το όριο για την άντληση εντόκων γραμματίων φθάνει τα 15 δισ. ευρώ και έχει εξαντληθεί, δεν είναι καταγεγραμμένος κάπου και δεν είναι υποχρέωση του μνημονίου. Τα όρια αυτά έχουν πολλές φορές παραβιαστεί. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το όριο αξιοποίησης των αποθεματικών του δημοσίου είναι 3 δισ. ευρώ και έχει ήδη φθάσει στα 7 δισ. ευρώ. Έχει αποδειχθεί κατ' επανάληψη ότι υπάρχει ευελιξία.

Η δική μας κίνηση καλής θέλησης απαιτεί μία αντίστοιχη κίνηση από την ΕΚΤ που ουσιαστικά καλύπτει με ρευστότητα τις ελληνικές τράπεζες που αντλούν τα έντοκα. Το να μη πληρωθεί ομόλογο είναι η τελευταία μας επιλογή και θα την υιοθετήσουμε μόνο εάν εξαναγκαστούμε από ενδεχόμενη δική τους μονομερή ενέργεια. Πιστεύουμε, ωστόσο, ότι μέχρι το καλοκαίρι θα έχει κλείσει η συμφωνία με τους εταίρους για το χρέος. Εάν όχι, θα πάμε σε roll over, σε μεταφορά δηλαδή των ομολόγων στο μέλλον. Αλλά είμαστε πεπεισμένοι ότι θα βρεθεί πολιτική λύση στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης.

Η μη πληρωμή του ομολόγου δεν σημαίνει πιστωτικό γεγονός και χρεοκοπία;

Από ποιους ακριβώς; Ποιος κρίνει το πιστωτικό γεγονός; Οι οίκοι αξιολόγησης που έκριναν με 3Α την ελληνική οικονομία λίγο πριν αρχίσει η κατάρρευση της; Επαναλαμβάνω, πάντως, ότι μέχρι τότε θα έχουμε καταλήξει σε συμφωνία.

Ποια είναι η θέση σας απέναντι στις ιδιωτικοποιήσεις; Θα επιχειρήσετε να ακυρώσετε αποκρατικοποιήσεις που έχουν ήδη ολοκληρωθεί;

Η δική μας θέση είναι υπέρ των κοινοπραξιών, ακόμα και με μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, εάν εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, προστατεύεται το περιβάλλον, διασφαλίζονται τα εργασιακά δικαιώματα και προωθείται η ανάπτυξη. Θα εξετάσουμε ενδελεχώς τους όρους των διαγωνισμών που έγιναν. Εάν προκύψει κάτι ποινικό κολάσιμο, θα φροντίσουμε να διασφαλίσουμε απολύτως τα συμφέροντα του δημοσίου. Εάν όχι, όπου κρίνουμε ότι πρέπει, θα επιχειρήσουμε να επανακτήσουμε τον δημόσιο έλεγχο. Μία περίπτωση που θεωρούμε ότι πρέπει να διερευνηθεί είναι η ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ. Οι τράπεζες πάντως θα επανέλθουν υπό δημόσιο έλεγχο, επί της ουσίας, όχι τύποις.

Ποιοι είναι, σε αδρές γραμμές, οι βασικοί άξονες του αναπτυξιακού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ για τη Θεσσαλονίκη;

Η κρίση στη Θεσσαλονίκη έχει ξεκινήσει εδώ και δύο δεκαετίες λόγω της αποβιομηχάνισης, αλλά παροξύνθηκε τα τελευταία χρόνια λόγω των μέτρων λιτότητας. Πιστεύουμε ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να αποτελέσει ξανά βιομηχανικό πόλο, με έμφαση στο αγροδιατροφικό σύμπλεγμα. Στόχος μας είναι να αυξηθεί η συμμετοχή της μεταποίησης στο εθνικό εισόδημα, με σειρά κινήτρων για την ενίσχυση της παραγωγής, και η Θεσσαλονίκης έχει κεντρικό ρόλο, και λόγω της θέσης της, σε αυτόν τον σχεδιασμό. Επιπλέον, με αιχμές τα δύο πανεπιστήμια και το ΤΕΙ της, μπορεί να γίνει πρωταγωνίστρια στην έρευνα και την καινοτομία. Άλλωστε το ανθρώπινο κεφάλαιο της πόλης, από τα μέσα της δεκαετίας του '90 και μέχρι το 2008, απέδειξε ότι μπορεί να αναπτύξει τεράστια δυναμική στον τομέα της πληροφορικής.

ZENITH