Skip to main content

Λύνουν το… χειρόφρενο ο Γιωρίκας και ο Κωστίκας

Γεφυρώθηκαν οι σοβαρές διαφωνίες που είχαν ανακύψει μεταξύ δημοσίου και κατασκευαστικής κοινοπραξίας, όσον αφορά οικονομικές διεκδικήσεις, όπως αποκάλυψε ο γγ δημοσίων έργων του υπουργείου Υποδομών κα
Λύνουν το… χειρόφρενο ο Γιωρίκας και ο Κωστίκας και  ξαναπιάνουν δουλειά. Οι δύο μετροπόντικες, που παραμένουν ακινητοποιημένοι στο ύψος της πλατείας Συντριβανίου, θα βάλουν μπροστά τη μηχανή τους τη Δευτέρα 2 Αυγούστου. Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, κι έπειτα από εννέα και επτά μήνες απραξίας, αντίστοιχα, τα δύο ΤΒΜ, θα αρχίσουν να σκάβουν και πάλι το υπέδαφος της Θεσσαλονίκης, στη βασική γραμμή του Μετρό, μήκους 9,6 χλμ., που εκτείνεται από το Σιδηροδρομικό σταθμό έως και τη Νέα Ελβετία στην ανατολική πλευρά της πόλης, σε μια προσπάθεια να καλύψουν το χαμένο έδαφος.

Τη σχετική αποκάλυψη έκανε ο γενικός γραμματέας δημοσίων έργων του υπουργείου Υποδομών και Δικτύων, Γιάννη Οικονομίδης γνωστοποιώντας, παράλληλα, ότι οι σοβαρές διαφωνίες που είχαν ανακύψει μεταξύ δημοσίου και κατασκευαστικής κοινοπραξίας, όσον αφορά οικονομικές διεκδικήσεις, έχουν καταρχήν γεφυρωθεί και πλέον μένει να επικυρωθεί, το αργότερο έως το τέλος Αυγούστου, και η οριστική συμφωνία.

«Τη Δευτέρα ξεκινούν οι μετροπόντικες και αυτό κατέστη δυνατό έπειτα από μια έντονη προσπάθεια, θα έλεγα από όλες τις πλευρές, ώστε να βρεθούν κοινοί τόποι συζήτησης», είπε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Οικονομίδης προσθέτοντας πως «έχουμε φθάσει σε μια καταρχήν συμφωνία, η οποία έχει δύο σκέλη. Το ένα αφορά την επανεκκίνηση του έργου με τους μετροπόντικες και το δεύτερο έχει να κάνει με την ποσοτικοποίηση των οικονομικών μεγεθών στα οποία συμφωνήσαμε». Μιλώντας στο ραδιόφωνο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (Ράδιο ΔΕΘ), ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών δεν θέλησε να δώσει λεπτομέρειες της συμφωνίας, όσον αφορά στο οικονομικό της σκέλος (εμείς θυμίζουμε απλώς ότι η κοινοπραξία φέρεται να διεκδικεί εξωσυμβατικά περί τα 150 εκ. ευρώ), αρκούμενος να πει απλώς πως «θα είναι επωφελής και για τις δύο πλευρές και ακόμη περισσότερο για το ελληνικό δημόσιο, την πόλη και τους πολίτες της». Το τοπίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει πλήρως προς το τέλος Αυγούστου, καθώς το περιεχόμενο της συμφωνίας θα πρέπει να ποσοτικοποιηθεί (είναι σε εξέλιξη η διαδικασία) και να εξασφαλίσει την έγκριση του τεχνικού συμβουλίου δημοσίων έργων, τόσο σε επίπεδο αιτιολόγησής της, όσο και ποσοτικοποίησης των σχετικών οικονομικών μεγεθών.

Γόρδιος δεσμός

Πριν φθάσουμε στην ευτυχή, όπως όλα δείχνουν, κατάληξη, πάντως, το υπουργείο Υποδομών, σύμφωνα με τον κ. Οικονομίδη έφθασε μια ανάσα πριν «κόψει το γόρδιο δεσμό». «Πριν από περίπου 20 ημέρες, με έναν μήνα, δεν σας κρύβω ότι, ήμασταν έτοιμοι να πάρουμε και επώδυνες αποφάσεις. Εξετάζαμε όλα τα ενδεχόμενα, ακόμη και αυτό της ακύρωσης της σύμβασης», παραδέχθηκε ο κ. Οικονομίδης, κάνοντας λόγο για ένα έργο το οποίο «είναι ακόμη αιχμάλωτο των προβλημάτων που μας κληροδότησε η Νέα Δημοκρατία». Από τα στοιχεία που παρέθεσε δε, οι καθυστερήσεις στο έργο ξεπερνούν κατά τι τα 2,5 χρόνια. «Αρκεί να σας πω ότι στα τέσσερα χρόνια που μεσολάβησαν από τότε που υπεγράφη η σύμβαση –έχουμε αναλώσει, δηλαδή, περίπου το 64% του συμβατικού χρόνου-  έχει κατασκευαστεί μόνο περίπου το 15% του αντικειμένου του έργου», είπε και συμπλήρωσε πως «την ίδια στιγμή, ο ανάδοχος έχει κάνει πιστοποιήσεις, έχει πληρωθεί, δηλαδή, μόνο 120 εκατ. ευρώ, από τα περίπου 900 εκατ. ευρώ που είναι το συνολικό κατασκευαστικό τίμημα. Οι καθυστερήσεις είναι τεράστιες, είμαστε κάτι παρά πάνω από 2,5 χρόνια πίσω από το αρχικό χρονοδιάγραμμα».

Παπάφειο

Όσον αφορά στα προβλήματα που έχουν προκύψει σε πολλούς από τους συνολικά 13 σταθμούς της βασικής γραμμής του Μετρό, ο κ. Οικονομίδης έκανε γνωστό πως έχουν βρεθεί οι προσήκοντες τρόποι για να δρομολογηθεί η επίλυσή τους. Ειδικά για την περίπτωση του σταθμού στο Παπάφειο, ο γ. γ. του υπουργείου υποστήριξε πως «η επιλογή που έκανε ο Σεβασμιώτατος μητροπολίτης Άνθιμος θα μας οδηγήσει σε μια σημαντική και μεγάλη καθυστέρηση, που θα συνοδευτεί και με σοβαρές οικονομικές διεκδικήσεις από την πλευρά του αναδόχου για την κατασκευή του σταθμού». Όπως διευκρίνισε, οι μετροπόντικες θα περάσουν χωρίς να έχει κατασκευαστεί ο σταθμός (θα γίνει δηλαδή η διάτρηση υπογείως και στη συνέχεια η κατασκευή του σταθμού), γεγονός που γεννά πρόσθετα τεχνικά προβλήματα και σοβαρές οικονομικές επιβαρύνσεις. «Βεβαίως έχουν αποσυρθεί οι προσφυγές στο ΣτΕ, αυτό είναι ένα θετικό», παραδέχθηκε ο ίδιος, αλλά έσπευσε να καταστήσει σαφές πως «η εμμονή του μητροπολίτη να διεκδικεί αποζημιώσεις με έναν εξωθεσμικό τρόπο μας έχει οδηγήσει σε μια αρνητική εξέλιξη».

Επεκτάσεις

Για τις επεκτάσεις προς Καλαμαριά και Σταυρούπολη–Εύοσμο, ο πολιτικός εκπρόσωπος του υπουργείου Υποδομών γνωστοποίησε πως «αυτή τη στιγμή μελετητικά ωριμάζουμε τις επεκτάσεις για Καλαμαριά και θα είμαστε σε θέση προς το τέλος του χρόνου να ανακοινώσουμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τη δημοπράτηση της. Επί του παρόντος είμαστε στη διαδικασία της προεπιλογής». Αντιστοίχως, σε ό,τι αφορά στις επεκτάσεις για Σταυρούπολη και Εύοσμο αναφέρθηκε πως ο σχεδιασμός έχει προχωρήσει σημαντικά ως προς τις πρόδρομες εργασίες (σειρά από γεωγραφικές και τοπογραφικές έρευνες) και έχουν ήδη προσδιοριστεί πέντε θέσεις σταθμών για την επέκταση της Σταυρούπολης και τέσσερις του Ευόσμου. «Ειδικά στην περίπτωση της Σταυρούπολης εξετάζουμε και την πιθανότητα δημιουργίας ενός σταθμού στο ύψος των νοσοκομείων Παπαγεωργίου και (του στρατιωτικού) 424, όπου φαίνεται να δημιουργείται ένας πόλος αυξημένων αναγκών για μετακινήσεις που πρέπει να εξυπηρετήσουμε», σημείωσε και συμπλήρωσε ότι «σκεφτόμαστε, επίσης και σε μεγάλο βαθμό έχουμε ολοκληρώσει την προκαταρτική επιλογή της χάραξης για την επέκταση από τη Μίκρα προς το αεροδρόμιο. Εκεί εξετάζουμε πολύ σοβαρά την κατασκευή ενός υπέργειου μέσου σταθερής τροχιάς, ένα monorail το οποίο προσπαθούμε να το ωριμάσουμε όσο γίνεται πιο γρήγορα».

Ανεξαρτητοποίηση

Αναφορικά με το πάγιο αίτημα των Θεσσαλονικέων για τη δημιουργία μιας δομής στη Θεσσαλονίκη που θα μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις και να λύνει προβλήματα του έργου, χωρίς να χρειάζεται να μετάβαση στην Αττικό Μετρό, στην Αθήνα, ο κ. Οικονομίδης ανέφερε πως αυτό που προηγούνταν σε αυτή τη φάση ήταν να λυθούν όλα τα τεχνικά, οικονομικά και διαχειριστικά προβλήματα. «Χωρίς να διασφαλιστούν αυτά δεν είναι δυνατό να προχωρήσουμε σε ένα επόμενο στάδιο ανεξαρτητοποίησης», τόνισε κι εξήγησε πως «στο αμέσως επόμενο στάδιο, δηλαδή περί τα τέλη του χρόνου, θα είναι, και ήδη σε μεγάλο βαθμό το έχουμε, να αρχίσει να ανεξαρτητοποιείται η υπηρεσία της Θεσσαλονίκης, ώστε σε ένα εύλογο χρόνο να αποκτήσει μια πλήρη ανεξαρτησία που θα της δίνει τη δυνατότητα να λαμβάνει αποφάσεις τόσο ως διευθύνουσα υπηρεσία που επιβλέπει τη διαδικασία της κατασκευής, όσο και προϊσταμένη αρχή, δηλαδή η αρχή η οποία παίρνει και τις τελικές αποφάσεις».

ZENITH