Skip to main content

Με Chevron και Exxon Mobil ο Μπουργκάς–Αλεξανδρούπολη;

«Οι Αμερικανοί είναι πλούσιοι άνθρωποι και οι πλούσιοι επιθυμούν να αγοράζουν πλήρως επιπλωμένα τα διαμερίσματά τους. Είναι περισσότερο δαπανηρό, αλλά αυτό είναι που προτιμούν. Οπότε, μην εκπλαγείτε –
Αμερικανικοί ιδιωτικοί ενεργειακοί γίγαντες, όπως η Chevron και η Exxon Mobil, που έχουν ενδιαφέρον για τα πετρέλαια της Κασπίας και της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας, αναμένεται να κινηθούν, μελλοντικά, για την απόκτηση μεριδίων στον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη.

Την αιρετική -όπως εξελίσσονται τα πράγματα για το ελληνικού ενδιαφέροντος ενεργειακό project που όλα δείχνουν πως οδεύει προς οριστική ματαίωση- αυτή άποψη διατυπώνει ο διευθυντής του βουλγαρικού κλάδου της διεθνούς εταιρείας «Transbalkan Pipeline Company», κ. Plamen Rusev, σημειώνοντας επίσης ότι οι αμερικανικές πετρελαϊκές επιχειρήσεις παρακολουθούν στενά την κατάσταση σε σχέση με την κατασκευή του πετρελαιαγωγού.

«Οι Αμερικανοί είναι πλούσιοι άνθρωποι και οι πλούσιοι επιθυμούν να αγοράζουν πλήρως επιπλωμένα τα διαμερίσματά τους. Είναι περισσότερο δαπανηρό, αλλά αυτό είναι που προτιμούν. Αντιθέτως οι φτωχοί θέλουν να αγοράζουν ακίνητα σε αναξιοποίητες ζώνες. Οπότε, μην εκπλαγείτε –μόλις ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη ξεκινήσει να «τρέχει»-, αν δείτε τις αμερικανικές επιχειρήσεις να αγοράζουν μερίδια», επισημαίνει το ανώτερο στέλεχος της διεθνούς εταιρείας.

Μιλώντας σε τοπικό ιστότοπο, ο κ. Rusev φαίνεται να μη δίνει μεγάλη σημασία στις τελευταίες δυσμενείς εξελίξεις γύρω από το project (παρότι οι δηλώσεις περί ματαίωσης του έργου λόγω αντιοικονομικότητας και φόβου περιβαλλοντικής καταστροφής, εκστομίστηκαν από τα πρωθυπουργικά χείλη του κ. Μπορίσοφ) και προσθέτει στον «προφητικό» του συλλογισμό πως «θα αγοράσουν (σ.σ. οι αμερικανικές επιχειρήσεις) μερίδια είτε από τη Βουλγαρία, είτε από την Ελλάδα, είτε από τη Ρωσία». Σύμφωνα με τα λεγόμενά του οι αμερικανοί παρατηρούν το έργο και περιμένουν την ολοκλήρωσή του και την έναρξη λειτουργίας του και «θα πληρώσουν παραπάνω, αλλά δεν θα θελήσουν να το αφήσουν εκτός του ελέγχου τους, επειδή θα είναι το πετρέλαιό τους που θα ρέει εν μέσω του αγωγού. Αυτή είναι η αλήθεια».

Αναφορικά με την έντονη αρνητικότητα που έχει ανακύψει στη Βουλγαρία σε σχέση με τον Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, ο Βούλγαρος manager εκτιμά πως αποτελεί προϊόν του γεγονότος ότι οι γείτονές μας θεωρούν πως η κατασκευή του θα αυξήσει τη ρώσικη επιρροή επάνω στη χώρα τους. Στη βάση της ίδιας λογικής προσέγγισης, ο κ. Rusev πιστεύει πως η δυνητική κατασκευή του άλλου αγωγού που θα ξεκινά από το Μπουργκάς και θα καταλήγει στο αλβανικό λιμάνι του Vlore, γνωστός και ως AMBO, ο οποίος επί του παρόντος είναι σε «ύπνωση», ακριβώς επειδή είναι αμερικανικής έμπνευσης και επιρροής ενδέχεται, τελικώς, να μην προκαλέσει τόσο μεγάλες αντιδράσεις στη βουλγαρική κοινωνία.

«Οι άνθρωποι στη Βουλγαρία πρέπει να είναι λογικοί και να καταλάβουν ότι στην περίπτωσή μας η ταμπέλα “Ρωσικό project” δεν είναι ακριβής. Πρόκειται για ένα κοινό σχέδιο τριών χωρών, εκ των οποίων δύο αποτελούν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης», διευκρινίζει ο κ. Rusev και συμπληρώνει ότι ποσοστό περίπου 70% του πετρελαίου που θα μεταφέρεται με τον αγωγό θα κατευθύνεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα 20-30% στις Ηνωμένες Πολιτείες και ένα μικρό ποσοστό σε άλλες αγορές. Υπό το πρίσμα αυτό, τονίζει ότι δεν είναι λογικό να δέχεται τόσο αυστηρή κριτική ο συγκεκριμένος αγωγός και μολονότι παραδέχεται πως ίσως ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι ότι «το ένα είναι ρώσικο σχέδιο και το άλλο αμερικανικό», εντούτοις θεωρεί ότι οι πολίτες θα διαπιστώσουν πως ο Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη είναι μια καλή και βιώσιμη επιλογή και θα την αποδεχθούν ευκολότερα, όταν θα έχει ολοκληρωθεί. Δηλώνει επίσης πεπεισμένος ότι η πρόοδος που έχει παρατηρηθεί τους τελευταίους μήνες σε ό,τι αφορά στην κατασκευή του ανταγωνιστικού αγωγού Σαμσούντα – Τσεϊχάν, στη γειτονική Τουρκία, αποτελεί ακριβώς το αποτέλεσμα του γεγονότος ότι οι βουλγαρικές αρχές καθυστερούν την απόφασή τους.

Την αισιοδοξία του για την πιθανή εξέλιξη του αγωγού ο κ. Rusev την αποδίδει στο ό,τι μόλις το Φεβρουάριο του 2010 η κυβέρνηση της χώρας όρισε επικεφαλής της προσπάθειας προώθησής του, τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και υπουργό Οικονομικών. Πέραν αυτού, όμως, όπως επισημαίνει στην περίπτωση κατά την οποία η Βουλγαρία αποφασίσει οριστικά να ματαιώσει τη συμμετοχή της στο έργο -κάτι που πρακτικά θα «σκοτώσει» και την προοπτική κατασκευής του- δεν θα υποφέρει μόνο από τον «τραυματισμό» της διεθνούς της εικόνας από το μη σεβασμό μιας διεθνούς συμφωνίας, αλλά πιθανότατα θα κληθεί να πληρώσει το λιγότερο περί τα 70 εκ. ευρώ, που έχουν ήδη δαπανηθεί έως τώρα για τις μελέτες κατασκευής και ίσως άλλα επιπλέον περίπου 200 εκ. ευρώ, ως αποζημιώσεις προς τα άλλα εμπλεκόμενα μέρη.

«Όμως όλα αυτά είναι εικασίες», σπεύδει να σημειώσει ο κ. Rusev, εκφράζοντας την ελπίδα ότι τελικώς δεν θα συμβεί τίποτε από αυτά, διότι, επιπλέον, «δεν υπάρχει κάποιος καλός λόγος, ώστε η Βουλγαρία να  παρατήσει την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη».

Μόλις πριν περίπου μία εβδομάδα, πάντως, η υπουργός Περιβάλλοντος κι Υδάτων της Βουλγαρίας προσπάθησε να «στρογγυλέψει» τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Μπορίσοφ, τονίζοντας ότι η χώρα παραμένει στο project του αγωγού και περιμένει τη μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Αν το περιεχόμενό της δεν πληροί τα ποιοτικά standard θα επιστραφεί προς αναθεώρηση, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση, με πολίτες, οργανώσεις και φορείς, προκειμένου περί το Φεβρουάριο του 2011 να ληφθεί η οριστική απόφαση συμμετοχής ή όχι της χώρας στην κατασκευή του αγωγού.

Διπλωματικές πηγές από τη γειτονική χώρα, ωστόσο, επιμένουν ότι η Βουλγαρία έχει αποφασίσει ήδη ότι δεν θα προχωρήσει το έργο κι επικαλείται την ανάγκη ολοκλήρωσης της περιβαλλοντικής μελέτης προσδοκώντας πως το αποτέλεσμά της θα είναι τέτοιο που θα επιτρέπει στην τοπική κυβέρνηση να ενισχύσει την επιχειρηματολογία της, ως προς τους κινδύνους που ελλοχεύει για το περιβάλλον το project, ώστε να αποφύγει την υπάρχουσα απειλή να κληθεί να πληρώσει αποζημιώσεις. Κάτι που θεωρείται βέβαιο ότι θα πράξει, αν ο λόγος ματαίωσης της συμμετοχής στον αγωγό είναι απλώς μια πολιτική απόφαση.

ZENITH