Skip to main content

Με «έμφραγμα» απειλείται η αγορά

Έτοιμοι για «μάχη» μέχρι τελικής πτώσης δηλώνουν στη Voria.gr οι επαγγελματίες του κλάδου των μεταφορών, ώστε να αποτρέψουν τον κυβερνητικό σχεδιασμό για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων.
του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr

«Μάχη» μέχρι τελικής πτώσης θα δώσουν με την κυβέρνηση οι επαγγελματίες του κλάδου των μεταφορών, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι δεν θα χορηγούνται ελεύθερα νέες άδειες σε ιδιοκτήτες φορτηγών. Όπως υποστηρίζουν οι εκπρόσωποί τους στη Voria.gr, οι κινήσειςτης κυβέρνησης για την απελευθέρωση των μεταφορών δρομολογούνται σε μιαπερίοδο που η αγορά των μεταφορών στη χώρα μας βρίσκεται σε απόλυτηύφεση, με την πτώση στα δρομολόγια να ξεπερνά το 50% και τους ιδιοκτήτες των φορτηγών να αντιμετωπίζουν οξύτατο οικονομικόπρόβλημα.

«Εάν η νέα κυβέρνηση θέλει να ξεκινήσει να χορηγεί ελεύθερα άδειες, οφείλει πρώτα να αποζημιώσει τις υφιστάμενες, τις οποίες έχει φορολογήσει», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μεταφορών Βορείου Ελλάδος, Γιώργος Ηλιάδης. Παράλληλα, επισημαίνει την πρόθεση των εκπροσώπων του κλάδου να φτάσουν «στα άκρα», εάν δεν ευδοκιμήσει η συνάντηση που έχουν ζητήσει με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στις 15 Δεκεμβρίου.

«Φοβάμαι ότι θα υπάρξει σκληρή σύγκρουση με τη νέα κυβέρνηση και θα οδηγηθούμε σε απεργία στις 20 Δεκεμβρίου», προειδοποιεί ο κ. Ηλιάδης, ο οποίος παράλληλα  καταγγέλλει τον «αθέμιτο ανταγωνισμό» που παρατηρείται στη χώρα μας με την έξαρση της παράνομης μεταφοράς.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, Απόστολος Κενανίδης, χαρακτηρίζει τα περί «κλειστού επαγγέλματος» σκοπιμότητες, προκειμένου να κερδίσουν κάποιοι «μεσίτες αδειών». Οπρόεδρος της Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών υπογραμμίζει ότι πολλοί ξένοιμπορούν να έρθουν στη χώρα μας και να εμπορευθούν προϊόντα χωρίςκανέναν περιορισμό. Τονίζει, δε, ότι σε πολλούς τομείςτων μεταφορών υπάρχει «υπερκάλυψη και υπερκορεσμός» στην αγορά. «Αυτόπου ζητάμε από την Πολιτεία είναι να σταματήσει αυτή η κατάσταση, ηοποία καταστρέφει τον κάθε μεμονωμένο επαγγελματία και να προστατευτείο κλάδος μας», σημειώνει.

Με τις παραπάνω απόψεις συντάσσεται και ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Βυτιοφόρων Αυτοκινήτων Υγρών Καυσίμων Δ.Χ, Άγγελος Φαλάρης. «Εάν από αύριο ξεκινήσει αθρόα χορήγηση αδειών,μηδενίζεται η αξία των δικών μας, για τις οποίες έχουμε πληρώσει φόρουπεραξίας προς το ελληνικό κράτος. Εάν η κυβέρνηση προχωρήσει σε μιανέα εποχή, πρέπει πρώτα να υπάρξει μεταβατική περίοδος και να μηναπαξιωθούμε», υπογραμμίζει ο κ. Φαλάρης.

Πτώση 50% στις μεταφορές

Σύμφωνα με τον κ. Κενανίδη, ηφετινή πτώση στον τζίρο του κλάδου των μεταφορών ξεπερνάει το 50% σε σχέση με τα περσινάεπίπεδα, καθώς, όπως τονίζει, πολλοί από τους συναδέλφους τουπραγματοποίησαν φέτος τα μισά δρομολόγια σε σύγκριση με το 2008.

«Ηκατάσταση στην αγορά είναι τραγική. Δεν μεταφέρεται τίποτα», τονίζει οκ. Ηλιάδης, ο οποίος αναφέρειχαρακτηριστικά ότι όσα χριστουγεννιάτικα είδη πωλούνται στα καταστήματααυτήν τη περίοδο είναι από πέρσι. «Φέτος δεν εισήχθησαν άλλα», αναφέρει.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα βέβαια εμφανίζεταιστις διεθνείς μεταφορές, όπου εκτός από τα μειωμένα δρομολόγιακαταγράφεται και μια «μαζική» φυγή επαγγελματιών από τον κλάδο. «Τηντελευταία τριετία οι επαγγελματίες μεταφορείς εγκαταλείπουν τον κλάδοκατά κύματα», αναφέρει ο κ. Κενανίδης.

Συγκεκριμένα, πριν από 13-14χρόνια, στις διεθνείς μεταφορές δραστηριοποιούνταν περίπου 12- 13.οοο οδηγοί.Τα τελευταία 9-10 χρόνια τα φορτηγά που βρίσκονται στους δρόμουςμειώθηκαν στα 7.500, ενώ σήμερα εν ενεργεία βρίσκονται μόνο 1.700 με1.800 οδηγοί.

Πτώση της τάξης του 21% καταγράφουν οι μεταφορές πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης για το 2009, συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τον κ. Φαλάρη. Οι κυριότερες αιτίες για τη συγκεκριμένη κάμψη είναι- εκτός από τη δυσμενή οικονομική συγκυρία- η ανάπτυξη του φυσικού αερίου, το οποίο έχει εγκατασταθεί σε πολλά δημόσια και ιδιωτικά κτίρια. Ο ίδιος τονίζει ότι σε σχέση με το 2007 η μείωση στις μεταφορές πετρελαίου που καταγράφεται φέτος ξεπερνάει το 40%.

Προτεραιότητα για την κυβέρνηση η απελευθέρωση των μεταφορών

Ακολουθώντας τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η κυβέρνηση παρουσιάζεται αποφασισμένη να προχωρήσει στο καθολικό άνοιγμα των «κλειστών επαγγελμάτων» ξεκινώντας από τις χερσαίες μεταφορές. Επιπλέον, το Συμβούλιο της Επικρατείας καταδίκασε πρόσφατα ως αντισυνταγματικές τις υπουργικές αποφάσεις που προστατεύουν τη μεταφορά υγρών καυσίμων από βυτιοφόρα, καθώς και τη χορήγηση νέων αδειών φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ.

Συγκεκριμένα, το Δ΄ τμήμα του ΣτΕ ακύρωσε τους θεσμικούς περιορισμούς για μέγιστο αριθμό αυτοκινήτων ΙΧ τα οποία δικαιούται να έχει μία εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών, επιβάλλοντας έτσι σ΄ αυτήν να χρησιμοποιεί φορτηγά αυτοκίνητα δημοσίας χρήσεως. Παράλληλα το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ως αντισυνταγματικά και άλλα νομοθετήματα, που απαγόρευαν τη μετατροπή φορτηγών άλλων κατηγοριών σε βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων ή που εξαρτούσαν τη χορήγηση νέων αδειών φορτηγών ΔΧ από το κατά πόσον εξυπηρετούνταν επαρκώς οι μεταφορικές ανάγκες με τα ήδη κυκλοφορούντα φορτηγά.

Οι ιδιοκτήτες βυτιοφόρων απαντούν ότι θα παρέμβουν νομικά στην ολομέλεια του ΣτΕ και υποστηρίζουν ότι τα τελευταία χρόνια εργάζονται με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που έχει οριστεί από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. «Δεν πρόκειται να χαρίσουμε κάτι, που δεν μας έχει χαριστεί», τονίζει ο κ. Φαλάρης.

Πόσο κοστίζουν οι άδειες

Σήμερα, η άδεια για ένα φορτηγό Δ.Χ, ανάλογα και με τον κυβισμό του, κυμαίνεται στα 40 με 50.000 ευρώ, ενώ σύμφωνα με έρευνες του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου και του ΙΟΒΕ, ο στόλος των ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ υπερκαλύπτει τον εθνικό μεταφορικό φόρτο κατά 20%.

Όσον αφορά στις άδειες βυτιοφόρων υγρών καυσίμων, η αξία τους ανέρχεται στα 170.000 με 180.οοο ευρώ, ωστόσο η αγορά τον τελευταίο καιρό έχει παγώσει εξαιτίας της έλλειψης ζήτησης.

ZENITH