Skip to main content

Μείωση στην κατανάλωση κεραμικών πλακιδίων

Μείωση παρατηρήθηκε στην κατανάλωση κεραμικών πλακιδίων δαπέδου και τοίχου τη διετία 2008 - 2009, όπως προέκυψε από την κλαδική μελέτη, που εκπόνησε η διεύθυνση οικονομικών μελετών της Icap Group.
Μείωση παρατηρήθηκε στην κατανάλωση κεραμικών πλακιδίων δαπέδου και τοίχου τη διετία 2008 - 2009, όπως προέκυψε από την κλαδική μελέτη Κεραμικά Πλακίδια Δαπέδου - Τοίχου, που εκπόνησε η διεύθυνση οικονομικών μελετών της Icap Group.

Στον κλάδο των κεραμικών πλακιδίων, δραστηριοποιείται ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που ασχολούνται με τις εισαγωγές και το εμπόριο των συγκεκριμένων προϊόντων, σε αντίθεση με την παραγωγή η οποία ελέγχεται από λίγες και μεγάλου μεγέθους βιομηχανίες. Επίσης, ο βαθμός συγκέντρωσης στον κλάδο είναι μικρός, καθώς τα μερίδια αγοράς, ακόμα και των μεγαλύτερων επιχειρήσεων, διαμορφώνονται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με την έρευνα, ένα σημαντικό στοιχείο που χαρακτηρίζει την αγορά κεραμικών πλακιδίων, είναι ο οξύς ανταγωνισμός από εισαγόμενα προϊόντα, που προέρχονται από χώρες με χαμηλό κόστος παραγωγής, εις βάρος των ποιοτικών εισαγωγών και της εγχώριας παραγωγής. Τα τελευταία χρόνια, μεγάλες εταιρίες του κλάδου προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τον υφιστάμενο ανταγωνισμό, δημιουργώντας δικά τους σημεία πώλησης τόσο σε τοπικό όσο και περιφερειακό επίπεδο.

Το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς αυξήθηκε, την περίοδο 1996 - 2007, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 3,7%, ενώ το 2008 υποχώρησε κατά 10,6% σε σχέση με το 2007. Λόγω της σημαντικής υποχώρησης της οικοδομικής δραστηριότητας το 2009, η φαινομενική κατανάλωση των εξεταζόμενων προϊόντων εκτιμάται ότι παρουσίασε το εν λόγω έτος περαιτέρω μείωση (31% περίπου).

Αναφορικά με τη διάρθρωση της εγχώριας αγοράς κεραμικών πλακιδίων δαπέδου και τοίχου, σημειώνεται ότι διαχρονικά μεγαλύτερο μέρος της αγοράς καλύπτεται από τα πλακίδια δαπέδου. Ειδικότερα, το 2008 εκτιμάται ότι το μερίδιο συμμετοχής τους κυμάνθηκε στο 78%, ενώ τα πλακίδια τοίχου εκτιμάται ότι αντιπροσώπευσαν το 22%. Κύριο χαρακτηριστικό της αγοράς κεραμικών πλακιδίων είναι το υψηλό ποσοστό εισαγωγικής διείσδυσης, το οποίο εκτιμάται ότι ξεπέρασε το 90% της κατανάλωσης, τη διετία 2008 - 2009.

Η αγορά κεραμικών πλακιδίων συνδέεται άμεσα με το γενικότερο οικονομικό κλίμα, καθώς η ζήτηση για τα εξεταζόμενα προϊόντα εξαρτάται από την πορεία της οικοδομικής δραστηριότητας. Επιπλέον, η εξέλιξη των χορηγήσεων στεγαστικών δανείων και δανείων για ανακαινίσεις (κατοικιών, ξενοδοχείων και λοιπών κτηρίων), η οποία, με τη σειρά της, εξαρτάται από τη διαμόρφωση των επιτοκίων και τη σχετική πολιτική των τραπεζών (όροι δανειοδότησης κλπ), δημιουργεί προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της αγοράς κεραμικών πλακιδίων.

Στο πλαίσιο της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ο ομαδοποιημένος ισολογισμός, βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 3 παραγωγικών και 21 εισαγωγικών επιχειρήσεων, για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία ισολογισμών των χρήσεων 2007 και 2008. Όπως προκύπτει από τα δεδομένα αυτά, το σύνολο του ενεργητικού τόσο των παραγωγικών όσο και των εισαγωγικών επιχειρήσεων σημείωσε αύξηση 11,84% και 9,98%, αντιστοίχως, το 2008 σε σχέση με το 2007. Τα ίδια κεφάλαια αυξήθηκαν, το ίδιο έτος, κατά 5,46% (παραγωγικές επιχειρήσεις) και 10,78% (εισαγωγικές επιχειρήσεις). Οι πωλήσεις των παραγωγικών και εισαγωγικών επιχειρήσεων κεραμικών πλακιδίων μειώθηκαν κατά 7,27% και 5,28%, αντίστοιχα. Τέλος, το κέρδος προ φόρου εισοδήματος των εισαγωγικών εταιριών μειώθηκε κατά 22,90%, ενώ για τις παραγωγικές επιχειρήσεις το συνολικό καθαρό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο το 2008, ενώ το 2007 ήταν κερδοφόρο.

ZENITH