Skip to main content

Μετρό: Παρέμβαση της κυβέρνησης για τις απολύσεις ζητούν οι εργαζόμενοι

Για τους εργαζόμενους στο Μετρό Θεσσαλονίκης, τα χρονικά περιθώρια έχουν ουσιαστικά εξαντληθεί, ενώ καταγγέλλουν ότι εδώ και δύο μήνες στο μετρό δεν γίνεται καμιά εργασία.

Της Άννης Καρολίδου

Η αποτροπή των απολύσεων των εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, δεν είναι θέμα ημερών, αλλά θέμα ωρών. Σε συνέντευξή Τύπου που έδωσαν στο Εργατικό Κέντρο οι εκπρόσωποι των δύο Σωματείων εργαζομένων στα εργοτάξια της βασικής γραμμής του ...καθηλωμένου Μετρό, ζητούν εσπευσμένα από τη νέα κυβέρνηση να μην εγκριθούν οι μαζικές απολύσεις.

Παρέμβαση στη συνέντευξη έκανε η βουλευτής Θεσσαλονίκης με το ΣΥΡΙΖΑ Γιάννα Γαϊτάνη, η οποία είπε ότι «είμαστε σύμφωνοι με το αίτημα των εργαζομένων, γνωρίζουμε το πρόβλημα», ενώ ο περιφερειακός σύμβουλος του κόμματος, μηχανικός Γιώργος Θεοδωρόπουλος, κατηγορηματικά δήλωσε ότι «ο υπουργός δεν θα επικυρώσει τις ομαδικές απολύσεις. Οι βουλευτές όλοι είναι ενήμεροι. Ο εκβιασμός της κοινοπραξίας δεν θα περάσει, θα κάνουμε όλες τις παρεμβάσεις που χρειάζονται για να συνεχιστεί το έργο του μετρό, υπερασπιζόμενοι το δημόσιο συμφέρον».

Για τους εργαζόμενους, τα χρονικά περιθώρια έχουν ουσιαστικά εξαντληθεί, ενώ καταγγέλλουν ότι εδώ και δύο μήνες στο μετρό δεν γίνεται καμιά εργασία. Ο ανάδοχος θέλει τη διάλυση της σύμβασης, η Αττικό Μετρό Α.Ε δεν αποδέχεται το αίτημά του και οι δύο πλευρές έχουν εμπλακεί σε μία αντιπαράθεση νομική, η οποία δε θα λυθεί αν δεν υπάρξει πολιτική παρέμβαση.

«Αναγνωρίζουμε ότι οι νέοι υπουργοί ανέλαβαν μόλις εχθές καθήκοντα, αλλά χρονικά περιθώρια για τους εργαζόμενους δεν υπάρχουν. Σήμερα το απόγευμα λήγει η 10ημερη προθεσμία που δίνει ο νόμος στο Συμβούλιο Εργασίας και τον υπεύθυνο υπουργό, για να απορρίψει το αίτημα του αναδόχου για ομαδικές απολύσεις στο κατασκευαστικό τομέα και, τη Δευτέρα, η αντίστοιχη προθεσμία για τους εργαζόμενους στα σκάμματα της αρχαιολογίας. Ζητάμε να μην υπάρξει σιωπηρή έγκριση των απολύσεων από τον υπουργό αλλά και να εγκρίνει το αίτημά μας, για 20ήμερη παράταση στις διαβουλεύσεις μεταξύ κοινοπραξίας και εργαζομένων, για να υπάρξει έστω λίγος χρόνος για την αναζήτηση λύσης», δήλωσε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Μετρό Θεσσαλονίκης, Χάρης Κυπριανίδης.

Όπως είπε ο πρόεδρος των εργαζομένων στο κατασκευαστικό τομέα, Σταύρος Στέτσικας, οι εργαζόμενοι έχουν εγκλωβιστεί στην νομική αντιπαράθεση μεταξύ κοινοπραξίας και κυρίου του έργου, δηλαδή της Αττικό Μετρό Α.Ε. «Χάνουμε τις δουλειές μας όταν η Αττικό Μετρό έστειλε επιστολή την Παρασκευή στον ανάδοχο και ζητάει να συνεχιστούν εργασίες ουσιαστικά σε όλα τα μέτωπα, για ένα τετράμηνο. Για να εκτελεστούν αυτές οι εργασίες, όχι μόνο δεν φτάνουν οι 349 υπό απόλυση εργαζόμενοι, αλλά χρειάζονται κι άλλοι τόσοι», σημείωσε.

Στο μεταξύ, μέχρι να βρεθεί, αν βρεθεί, τρόπος αποτροπής των απολύσεων, αύριο απολύονται 50 εργαζόμενοι στο κατασκευαστικό τομέα, όταν την προηγούμενη Παρασκευή απολύθηκαν οι πρώτοι 50. Την Δευτέρα θα απολυθούν 100 άτομα στα αρχαιολογικά, ενώ θα συνεχιστούν και οι απολύσεις, 50 άτομα ανά εβδομάδα, στην κατασκευή, μέχρι να φύγουν 200 και να μείνουν 49 για λόγους ασφαλείας.

Οι εργαζόμενοι δηλώνουν αποφασισμένοι, εφόσον συνεχιστούν οι απολύσεις, να προσφύγουν στη δικαιοσύνη, αλλά επίσης δηλώνουν ότι το έργο του Μετρό, κινδυνεύει να επιβαρυνθεί με άλλα δύο έως και τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων, αν δεν βρεθεί τρόπος συνεννόησης μεταξύ των δύο πλευρών και οδηγηθεί σε επαναδημοπράτηση.

Πολύ καυστική ήταν και η αρχική τοποθέτηση του προέδρου του ΕΚΘ Παναγιώτη Τσαραμπουλίδη, ο οποίος είπε ότι τα προβλήματα του μετρό είναι δύο: «το οικονομικό και η διαχειριστική βλακεία». Ο κ. Τσαραμπουλίδης επιτέθηκε στο πρώην γ.γ.Δημοσίων Έργων Σ. Σιμόπουλο, λέγοντας ότι οι ατέρμονες κόντρες με το Γιάννη Μπουτάρη για τη «Βενιζέλου», δε πρόσφεραν τίποτε στη πόλη και ουσιαστικά αποτελούσαν άλλοθι για να δικαιολογηθεί η έλλειψη χρημάτων. «Το έργο», εκτίμησε ο πρόεδρος του ΕΚΘ, «μπορεί να ολοκληρωθεί σε 3-4 χρόνια, αν λυθούν οι εκκρεμότητες».

Να σημειωθεί ότι οι εκκρεμότητες αφορούν χρήματα που διεκδικεί ο ανάδοχος, περί τα 500 εκατ., ζήτημα που βρίσκεται σε διαιτητικά δικαστήρια, όπως και το χρονοδιάγραμμα του έργου που πρέπει να αναθεωρηθεί στη βάση ρεαλιστικών δεδομένων. Πέραν αυτών, σε ό,τι αφορά καθαυτό την κατασκευή, υπάρχουν υπόλοιπα στην κτήση γης για τα εργοτάξια, όπως και το αγκάθι με τη διαχείριση των αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου».

ZENITH