Skip to main content

Μπλόκο του ΥΠΟΙΚ στις συναλλαγές με Κύπρο, Βουλγαρία, Ρουμανία

Ποιες χώρες χαρακτηρίζονται προνομιακά φορολογικά καθεστώτα, γιατί δημιουργείται πρόβλημα στους Έλληνες επιχειρηματίες που αναπτύσσουν εκεί εμπορικές συναλλαγές. «Δεν μπορούν να μπαίνουν τείχη σ΄ ένα
Χαρακτηρίζοντας ως προνομιακά φορολογικά καθεστώτα ακόμα και κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν φορολογικό συντελεστή μικρότερο από τον μισό του ελληνικού, το φορολογικό νομοσχέδιο μπλοκάρει κατ΄ ουσίαν τις συναλλαγές με Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία, δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στις ελληνικές επιχειρήσεις που αναπτύσσουν εμπορική δραστηριότητα με τις συγκεκριμένες (και όχι μόνο) χώρες.

Ως γνωστόν, το έτος 2010 ο φορολογικός συντελεστής των νομικών προσώπων στην Ελλάδα είναι 24% και, ως εκ τούτου, βάσει της εν λόγω διάταξης, όσες χώρες έχουν συντελεστή μικρότερο του 12%, όπως είναι η Βουλγαρία, Ρουμανία και Κύπρος (που έχουν 10%), θεωρούνται προνομιακά φορολογικά καθεστώτα. Συμπληρωματικά αναφέρουμε ότι η ισχύς των διατάξεων του άρθρου αυτού αρχίζει από 1.1.2010 και λήγει 31/12/2014.

Και πού είναι το κακό, θα αναρωτηθεί εύλογα κανείς, αφού ο στόχος είναι να σταματήσει η εκροή ελληνικών κεφαλαίων, πχ. προς την Κύπρο, που προκαλείται λόγω της δημοσιονομικής κρίσης. Το όλο πρόβλημα, λοιπόν, δημιουργείται από την ασάφεια επόμενης διάταξης, που «καθορίζει» ποιες συναλλαγές θεωρούνται νόμιμες και ποιες όχι.

Όπως αναφέρεται σχετικά, όταν καταβάλλονται ή οφείλονται ποσά σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έχουν έδρα προνομιακά φορολογικά καθεστώτα, «οι δαπάνες για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών ή οι πάσης φύσεως τόκοι από απαιτήσεις οποιασδήποτε φύσης ή οι πρόσοδοι και άλλα προϊόντα ομολογιών, απαιτήσεων, καταθέσεων και εγγυήσεων,... οι πάσης φύσεως αποζημιώσεις, οι αμοιβές διευθυντών και μελών διοικητικών συμβουλίων εταιρείας και κάθε άλλη παρόμοιας φύσης πληρωμή, καθώς και κάθε άλλη κατηγορία δαπάνης,... δεν αναγνωρίζονται ως δαπάνες που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδά ή από το φορολογητέο εισόδημα».

Όλα τα παραπάνω εφαρμόζονται, κι εδώ είναι το επίμαχο σημείο, «εκτός αν ο ενδιαφερόμενος αποδείξει ότι οι δαπάνες αυτές αφορούν πραγματικές και συνήθεις συναλλαγές και δεν έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταφορά κερδών ή εισοδημάτων ή κεφαλαίου με σκοπό τη φοροαποφυγή ή φοροδιαφυγή».

Τα ερωτήματα

Ουδέν ασαφέστερο, θα έλεγαν οι καλά γνωρίζοντες τόσο των φορολογικών ζητημάτων όσο και του τρόπου λειτουργίας των ελληνικών ελεγκτικών μηχανισμών. Πώς ακριβώς θα αποδείξει κανείς ότι οι συναλλαγές του δεν έχουν σκοπό τη φοροδιαφυγή ή τη φοροαποφυγή; Γιατί δεν ορίζονται σαφώς, με αντικειμενικό τρόπο, ποιες είναι «συνήθεις» και «πραγματικές» συναλλαγές; Γιατί, για μία ακόμα φορά, η ελληνική νομοθεσία θέλει ο επιχειρηματίας να είναι δέσμιος της ερμηνείας που θα δίνουν στα παραπάνω ο υπάλληλοι των ελεγκτικών μηχανισμών; Μήπως, πραγματική φορολογική μεταρρύθμιση σημαίνει ξεκάθαρες φορολογικές διατάξεις, που δεν θα επιδέχονται υποκειμενικών ερμηνειών;

Το θέμα βέβαια δεν σταματάει εδώ-μακάρι να σταματούσε. Δεν θα πρέπει να εκπλαγεί κανείς αν κάποια από τις χώρες της ΕΕ ή κάποια εταιρεία που θίγεται προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, κατά  του συγκεκριμένου άρθρου. Χαρακτηριστικές είναι οι αποκλειστικές δηλώσεις στη Voria.gr του αναπληρωτή προέδρου του ΔΗ.ΣΥ., βουλευτή του Κυπριακού Κοινοβουλίου Α.Νεοφύτου.

«Δεν μπορούν να μπαίνουν τείχη και μπλοκ σε ένα ενοποιημένο οικονομικό σύστημα. Παρότι το επίμαχο άρθρο αντιβαίνει τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς, η Κύπρος δεν θα προσφύγει κατά της Ελλάδας στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, λόγω των αδελφικών δεσμών που συνδέουν τα δύο κράτη. Να μην σας προξενήσει εντύπωση, όμως, αν ακολουθήσουν τη νομική οδό άλλα κράτη ή ακόμα και εταιρείες», λέει ο κ. Νεοφύτου και προσθέτει με χαρακτηριστικό τρόπο: «Αν ξέραμε ότι τα χρήματα θα φύγουν από την Κύπρο και θα μείνουν στην Ελλάδα, τότε χίλιες φορές θα λέγαμε ΄ναι΄. Αυτό που θα γίνει, τώρα, είναι ότι τα χρήματα απλώς θ΄ ακολουθήσουν άλλη διαδρομή και θα καταλήξουν σε άλλους προορισμούς. Όπως και να έχει, πάντως, θέλω να τονίσω ότι εμείς στην Κύπρο θέλουμε δυνατή Ελλάδα, γιατί αυτό  ισοδυναμεί με δυνατή Κύπρο. Ωστόσο, δεν πιστεύω ότι τέτοιες διατάξεις κάνουν δυνατή την Ελλάδα».

Η Voria.gr, ακολουθώντας τον δρόμο της ουσίας και όχι του εφήμερου εντυπωσιασμού, παρουσίασε σήμερα ένα θέμα, που προέκυψε από την ανάλυση των «ψιλών γραμμάτων» του φορολογικού νομοσχεδίου. Δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε να κάνουμε  το ίδιο,  αναμένοντας, παράλληλα, από το υπουργείο απαντήσεις στα βασανιστικά ερωτήματα που θέσαμε παραπάνω.    

Αναλυτικά οι σχετικές διατάξεις στο tax.voria

ZENITH