Skip to main content

Νέο «Γεφύρι της Άρτας» το μετρό Θεσσαλονίκης

Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο ακύρωσης της σύμβασης με την κατασκευάστρια κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς αυτή διεκδικεί από το δημόσιο 100 εκατ. ευρώ, πέραν της σύμβασης. Ο υπουργός Υποδομών,
του Δημήτρη Τσάκωνα
tsakonas@voria.gr


Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο ακύρωσης της σύμβασης με την κατασκευάστρια κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς αυτή διεκδικεί από το δημόσιο 100 εκατ. ευρώ, πέραν της σύμβασης. Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, τόνισε κατηγορηματικά ότι δεν αναγνωρίζει το ύψος των απαιτήσεων της αναδόχου εταιρίας, ενώ κύκλοι του υπουργείου αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο καταγγελίας της σύμβασης και επιλογής νέου αναδόχου για τη συνέχιση του έργου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο Ιούλιος κρίνεται κρίσιμος μήνας, καθώς η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών θα κληθεί να λάβει τις τελικές αποφάσεις της. Αν ακυρωθεί, πάντως, η σύμβαση τότε είναι εύλογο ότι τινάζεται στον αέρα ακόμη και το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα του έργου, το 2014.

«Αν οι προσπάθειες για ανάταξη αυτού του παγιδευμένου έργου δεν αποδώσουν, θα πάρουμε επώδυνες και ρεαλιστικές αποφάσεις για όλους μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός και διευκρίνισε ότι «το έργο όχι μόνο δεν ναυαγεί, αλλά επιταχύνεται. Ήδη συζητούμε και τις επεκτάσεις προς την Καλαμαριά και το αεροδρόμιο, αλλά και προς τα δυτικά. Το έργο θα γίνει και θα είναι το καλύτερο μετρό της Ευρώπης. Θέλουμε να συνεχίσουμε, αλλά δεν εξαρτάται μόνο από μας».

Το ενδεχόμενο ακύρωσης της σύμβασης με την κατασκευάστρια κοινοπραξία πάντως είναι ανοιχτό, αν η δεύτερη συνεχίσει διεκδικεί χρηματικές απαιτήσεις πέραν της σύμβασης.

Σύμφωνα με τον υπουργό, πάντως, σήμερα, τέσσερα και πλέον χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής, δηλαδή με αναλωμένο το 64% του συμβατικού χρόνου, έχει κατασκευαστεί μόνον το 14,5 % του οικονομικού αντικειμένου του έργου, με τις καθυστερήσεις να είναι πάνω από 2,5 χρόνια. Παράλληλα, ο ανάδοχος κατασκευής έχει πιστοποιήσεις λογαριασμών 120 εκατ. ευρώ και διεκδικεί 150 εκατ. ευρώ, ενώ έχει ολοκληρωθεί περίπου το 30% της συνολικής εκτιμώμενης αρχαιολογικής έρευνας, ενώ το ποσό που ήδη δαπανήθηκε υπερβαίνει το αρχικά προβλεπόμενο κατά 60%.

Τέλος, το κόστος των αρχαιολογικών ανασκαφών ξεπέρασε τα 1.000 € ανά μ3 εκσκαφής, ενώ τα ΤΒΜ βρίσκονται σταματημένα στη διασταύρωση Συντριβανίου, το πρώτο από το Νοέμβριο 2009 και το δεύτερο από τον Ιανουάριο 2010.

«Κάναμε και κάνουμε μεγάλη προσπάθεια για να αναστρέψουμε την εικόνα σε όλα τα επίπεδα υλοποίησης του έργου διοικητικό, οργανωτικό, διαχειριστικό, τεχνικό, οικονομικό. Η διαπραγμάτευση με τον ανάδοχο κατασκευής βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά η ώρα της ολοκλήρωσης έχει φτάσει στο τέλος. Οφείλουμε να πάρουμε γενναίες αποφάσεις για το μέλλον του έργου, για την ίδια την πόλη. Η επανεκκίνηση των ΤΒΜ είναι τεχνικά είναι εφικτή και μπορεί να γίνει σε μια εβδομάδα», σημείωσε ο υπουργός.

Επεκτάσεις του έργου

Όσον αφορά στις επεκτάσεις του έργου, όπως ανέφερε ο υπουργός, στην επέκταση Καλαμαριάς (Πατρικίου – Μίκρα) βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο η εκπόνηση προωθημένης προμελέτης των σταθμών, των σηράγγων και των φρεάτων, που καλύπτει συγκοινωνιακά, στατικά, αρχιτεκτονικά, ηλεκτρομηχανολογικά, σιδηροδρομικά και λειτουργικά θέματα, που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2010. 

Στην επέκταση Σταυρούπολης (Δημοκρατίας – Ευκαρπία – Νοσ.  Παπαγεωργίου) έχουν ολοκληρωθεί η τοπογραφική έρευνα έως τον σταθμό Ευκαρπίας, οι γεωλογικές έρευνες στο τμήμα αυτό, η γεωμετρική χάραξη της γραμμής, και η επιλογή των θέσεων των 5 σταθμών. Αντίθετα, στο τμήμα Ευκαρπία - Νοσοκομείο Παπαγεωργίου οι μελέτες βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο.

Στην επέκταση Ευόσμου (Ν.Σ.Σ. – Εύοσμος) έχει γίνει μόνο η προκαταρτική επιλογή της χάραξης μέσα από αρκετές εναλλακτικές χαράξεις και έχουν επιλεγεί προκαταρκτικά οι θέσεις 4 νέων σταθμών.

Ενώ τέλος, για την επέκταση Αεροδρομίου (Μίκρα – Αεροδρόμιο) έχει γίνει η προκαταρτική επιλογή της χάραξης. Για την επέκταση αυτή, εξετάζεται η δυνατότητα κατασκευής της επέκτασης με υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς, τύπου Monorail.

Προγραμματισμός έργων πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης

Παράλληλα, ο κ. Ρέππας παρουσίασε και την πορεία των έργων που πραγματοποιούνται ή έχουν εξαγγελθεί για τη Θεσσαλονίκη.

Όσον αφορά στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, οι επεμβάσεις συνίστανται στην ανάγκη ανισοπεδοποίησης των κύριων κινήσεων των Κόμβων του Δυτικού Τμήματος της Εσωτερικής Περιφερειακής όπως την περαιτέρω ανισοπεδοποίηση του υφιστάμενου κόμβου Λαγκαδά, τη μερική ανισοπεδοποίηση των Κόμβων: Σταυρούπολης, Μακρυγιάννη, Ευόσμου, Ολυμπιάδος (Άνω Διάβαση), Γ΄ Σεπτεμβρίου, Μοναστηρίου και την πλήρη ανισοπεδοποίηση του Κόμβου Κ16 της Λαχαναγοράς ή Καλοχωρίου σε συνδυασμό με τον Κόμβο της Πόντου.

Ο Κόμβος Κ16 ήδη έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και θα δημοπρατηθεί εντός του 2011.

Σε ό,τι αφορά στο Ανατολικό Τμήμα, οι παρεμβάσεις συνίστανται σε ανισοπεδοποιήσεις της διαμπερούς κυκλοφορίας στις οδούς Αγνώστου Στρατιώτη (Πολίχνη), 3ης Σεπτεμβρίου και Κατσιμίδη. Επίσης εξετάζεται η διαπλάτυνση, κατά μία επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, του τμήματος από τον κόμβο Κ11 (Πυλαία) έως και τον κόμβο Κ12 (ΕΟ Θεσ/νίκης–Μουδανιών), καθώς και η διαπλάτυνση-αναβάθμιση της ΕΟ Θεσ/νίκης Μουδανιών έως τον Κόμβο Αεροδρομίου.

Το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων στην εσωτερική περιφερειακή, σύμφωνα με τον υπουργό, εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ. Οι μελέτες των παραπάνω έργων θα ολοκληρωθούν στις αρχές του 2011 και η κατασκευή θα ξεκινήσει εντός του 2011 και θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2013.

Αναφορικά με τον επανασχεδιασμό της παράκαμψης του ιστορικού κέντρου από την πλευρά της θάλασσας (πρώην υποθαλάσσια αρτηρία), όπως σημείωσε ο υπουργός, εάν κατασκευαζόταν το έργο, το Ελληνικό δημόσιο θα κατέβαλε χρηματοδοτική συμβολή 95 εκατ. ευρώ. Το έργο όχι μόνον δεν θα υλοποιηθεί, ενώ ο παραχωρησιούχος διεκδικεί από το δημόσιο πάνω από 400 εκατ. ευρώ, όταν το συνολικό κόστος της κατασκευής του έργου δεν θα ξεπερνούσε τα 500 εκατ. ευρώ.

«Εμείς δεν εγκαταλείπουμε την προσπάθεια και ερευνούμε πλέον (υπό το πρίσμα και του νέου πολεοδομικού σχεδιασμού) εναλλακτικά σενάρια κατασκευής της παράκαμψης του ιστορικού κέντρου (πρώην υποθαλάσσια αρτηρία), κυρίως γιατί θεωρούμε ότι η παράκαμψη του κέντρου της πόλης από τα ΙΧ θα δώσει τη δυνατότητα για κατασκευή ενός δικτύου πεζοδρομήσεων που θα δώσουν ανάσα και θα αναβαθμίσουν τη ζωή των κατοίκων όχι μόνον του κέντρου, αλλά όλης της Θεσσαλονίκης. Επί αυτών θα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε ανακοινώσεις το Φθινόπωρο», ανέφερε ο κ. Ρέππας.

Σχετικά με την κατασκευή της Εξωτερικής Περιφερειακής από τον Α/Κ ΤΙΤΑΝΑ (Κ4), έως τη σύνδεσή της με την ΕΟ Θεσ/νίκης – Μουδανιών στην περιοχή Σχολαρίου, προγραμματίζεται η δημοπράτηση του 1ου υποτμήματος από τον Α/Κ Γηροκομείου έως τον Α/Κ Ευκαρπίας σε συνδυασμό με κατασκευή υπερυψωμένης οδικής αρτηρίας, κατά μήκος της Εσωτερικής Περιφερειακής, από τον Κόμβο Ευκαρπίας μέχρι Κωνσταντινοπολίτικα. Το τμήμα αυτό εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί με προϋπολογισμό περί τα 300 εκατ. ευρώ και η δημοπράτηση του έργου θα αρχίσει σταδιακά κατά τμήματα, από τις αρχές του επόμενου έτους 2011 και θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2013.

Παράλληλα και στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του εξωτερικού δακτυλίου, διερευνάται η Ζεύξη του Θερμαϊκού Κόλπου, ένα έργο το οποίο εξέτασε σε επίπεδο αναγνωριστικού σταδίου η Εγνατία Οδός το 2003. Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, πολύ σύντομα θα δρομολογηθεί η εκπόνηση όλων των αναγκαίων μελετών, ενώ το έργο σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί με την μέθοδο της παραχώρησης.

Το υπουργείο εξετάζει επίσης τη σύνδεση των μεγάλων πόλεων της Κεντρικής Μακεδονίας με τη Θεσσαλονίκη και την Εγνατία μέσω αυτοκινητοδρόμων. Ενδεικτικά αναφέρονται οι συνδέσεις:

- Ολοκλήρωση της σύνδεσης του ΠΑΘΕ με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

- Οδικός άξονας Θεσσαλονίκη Έδεσσα

- Οδικό τμήμα Κ11 – Θέρμη (δίιχνη διατομή αστικής αρτηρίας)

- Οδικό τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα

- Οδικό τμήμα Ν. Μουδανιά – Ποτίδαια

- Οδικό τμήμα Α/Κ Ασσήρου – Α/Κ Ν. Σάντας

- Οδική σύνδεση Αεροδρομίου Μακεδονία με την Εγνατία Οδό στον Α/Κ Προφήτη

- Αυτοκινητόδρομος από τον Α/Κ Αξιού έως τους Ευζώνους

- Αναβάθμιση του Α/Κ Κλειδίου

Η χρηματοδότηση των έργων θα γίνει από το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας και το Τομεακό πρόγραμμα.

Η βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός του αερολιμένα Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» εμφανίζει πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και μικρή οικονομική απορροφητικότητα (η απορρόφηση βρίσκεται στο 34% του συμβατικού αντικειμένου). Ήδη εγκρίθηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης των εργασιών έως τα τέλη του 2012. Στο έργο προβλέπεται η επέκταση του υφιστάμενου διαδρόμου προσαπογειώσεων κατά 1000 μέτρα μέσα στη θάλασσα, ώστε να επιτευχθεί τελικά μήκος 3.440 μέτρων. Ο διάδρομος θα έχει πλάτος 50μ και θα είναι κατάλληλα εξοπλισμένος για λειτουργία ILS CAT II. Επίσης περιλαμβάνεται και η κατασκευή παράλληλου τροχοδρόμου. Το έργο έχει συμβατικό προϋπολογισμό 137 εκ. ευρώ και ημερομηνία ολοκλήρωσης τις 27 Ιουλίου 2011.

«Το έργο της επέκτασης του διαδρόμου του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης αποτελεί ακόμη μια κληρονομιά παγιδευμένου στα προβλήματα έργου. Ανώριμο κατά τη δημοπράτησή του ήταν βέβαιο ότι θα είχε προβλήματα εξεύρεσης υλικών και περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων. Κάνουμε προσπάθειες να μειώσουμε τον χαμένο χρόνο και να ολοκληρώσουμε το έργο που θα αναδείξει τη Θεσσαλονίκη σε μητροπολιτικό κέντρο», σημείωσε ο υπουργός.

Ο υπουργός παράλληλα ανακοίνωσε και τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη, στο στρατόπεδο Γκόνου. Οι μελέτες που έχει ήδη η ΓΑΙΟΣΕ στα χέρια της προσδιορίζουν, για λόγους οικονομικής και γεωπολιτικής ανάπτυξης, την ανάγκη να δημιουργηθεί μεγάλο εμπορευματικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη για να εξυπηρετεί τα Βαλκάνια και τη Ν.Α. Ευρώπη. Ο χώρος που απαιτείται σύμφωνα με τις μελέτες και προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να ξεπερνά τα 600 στρέμματα, να έχει πρόσβαση στα λιμάνια, τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα. Ο ΣΕΜΠΟ σχεδιάζεται σε συνέργεια με τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης και τη ΓΑΙΑΟΣΕ.

Μέχρι σήμερα έχει δοθεί η εντολή στη ΓΑΙΟΣΕ να συνεργαστεί με τον Οργανισμό Λιμένος και το Υπουργείο Οικονομίας, ώστε να δημιουργηθεί φορέας που θα διαθέτει τις υποδομές για να βγει σε προκήρυξη ο διαγωνισμός και για τη συνεδρίαση της Επιτροπής Μεγάλων Έργων, προκειμένου όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία να συνεργήσουν στο εγχείρημα με αξιόπιστα για επιχειρηματική πρωτοβουλία τρόπο. Στόχος του υπουργείου είναι μέχρι το τέλος του 2010 να έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Επιπλέον, από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ προγραμματίζεται η ηλεκτροκίνηση και η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών:

1) Θεσσαλονίκη – Στρυμώνας – Προμαχώνας, με επέκταση της ηλεκτροκίνησης ως τη πόλη των Σερρών.

2) Τη γραμμή Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (110 χλμ) και Θεσσαλονίκης – Ροδόπολης.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον υπουργό, δεσμεύονται πόροι, προκειμένου σε 34 σταθμούς μετεπιβίβασης του προαστιακού Θεσσαλονίκης να υπάρξουν αναβαθμίσεις, αναμορφώσεις, εκσυγχρονισμός και επισκευές κτιρίων, τεχνολογικές υποδομές. Τέλος, εξασφαλίζονται πόροι προκειμένου να υπάρξει ανταπόκριση στο αίτημα των πολιτών της Θεσσαλονίκης να κατασκευαστεί πεζοδιάβαση στη περιοχή Μενεμένης. Ο συνολικός προϋπολογισμός έργου είναι 100 εκ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.

Στόχος του υπουργείου είναι και η μετεξέλιξη ΣΑΣΘ σε μητροπολιτικό φορέα. Για το εγχείρημα αυτό έχει ήδη προχωρήσει η προκήρυξη διαγωνισμού τεχνικής υποστήριξης του νομοθετικού έργου και οργανωτικής διάρθρωσης. Επιθυμία του υπουργείου είναι μέχρι τέλος του έτους να κατατεθεί στη Βουλή το νομοθετικό πλαίσιο του μητροπολιτικού φορέα και για την Αθήνα και για τη Θεσσαλονίκη. Ο καθορισμός αρμοδιοτήτων για τη διαμόρφωση λεωφορειολωρίδων, τα σχετικά χρονοδιαγράμματα και οι νομοθετικές πρωτοβουλίες θα ανακοινωθούν μέχρι το τέλος του έτους.

Τέλος, όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες, με πολυνομοσχέδιο προωθείται προκύρωση στη Βουλή η υπογραφείσα πλέον σύμβαση ανάμεσα στον ΟΑΣΘ και τα ΚΤΕΛ και το Ελληνικό Δημόσιο, ώστε από το 2011 στο σύνολο του νομού να παρέχονται ιδίου επιπέδου συγκοινωνίες με κόστος μετακίνησης του ΟΑΣΘ. Με τη συμφωνία ακόμα δημιουργείται σύγχρονος σταθμός μετεπιβίβασης στο δήμο Λαγκαδά, προκειμένου να είναι πιο γρήγορη και καλύτερη η προσπέλαση των πολτών μέχρι το κέντρο της πόλης. Παράλληλα, για τις νέες συγκοινωνιακές ανάγκες προστίθενται 18 σύγχρονα αντιρρυπαντικά λεωφορεία τύπου euro 5.

ZENITH