Skip to main content

Παραμένουν κυρίαρχες οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων

Τη μερίδα του λέοντος στην αγορά επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων θα συνεχίσουν να κατέχουν οι αντιπροσωπείες, παρά την ευρωπαϊκή οδηγία για την απελευθέρωση της υπηρεσίας, που είναι σε ισχύ από τ
του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr


Τη μερίδα του λέοντος στην αγορά επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων θα συνεχίσουν να κατέχουν οι αντιπροσωπείες, παρά την ευρωπαϊκή οδηγία για την απελευθέρωση της υπηρεσίας, που είναι σε ισχύ από την Τρίτη.

Όπως επισημαίνουν φορείς της αγοράς αυτοκινήτου της Θεσσαλονίκης, η εν λόγω οδηγία είναι ουσιαστικά αδύνατον είναι να εφαρμοστεί στην Ελλάδα.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την οδηγία, τα ανεξάρτητα και μη εξουσιοδοτημένα συνεργεία θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε όλες τις απαραίτητες τεχνικές πληροφορίες, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να συντηρούν και να επισκευάζουν αυτοκίνητο, χωρίς ο κάτοχος του οχήματος να χάνει την εργοστασιακή του εγγύηση και να αναγκάζεται να προσφεύγει στις αντιπροσωπίες. Παρόμοια απελευθέρωση ισχύει και για την προμήθεια ανταλλακτικών, καθώς αίρονται οι περιορισμοί που θέτουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για την πώληση αυθεντικών ανταλλακτικών σε ανεξάρτητα συνεργεία.

Ιδιαίτερα δύσκολο είναι να εφαρμοστεί στην Ελλάδα η συγκεκριμένη οδηγία, λόγω των έντονων πιέσεων που δέχονται οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων από τις αντιπροσωπίες, τονίζει στη Voria.gr ο πρόεδρος του συλλόγου ιδιοκτητών συνεργείων Θεσσαλονίκης, Αναστάσιος Λυκαρτσής, χαρακτηρίζοντας, ωστόσο, το μέτρο ιδιαίτερα θετικό, καθώς είναι υπέρ του καταναλωτή.

«Οι αντιπροσωπίες φοβίζουν τον κόσμο όταν αγοράζει ένα αυτοκίνητο, ενώ συνεργάζονται πολύ δύσκολα με τα συνεργεία και δεν μας εξυπηρετούν άμεσα όταν το ζητάμε», τονίζει ο κ. Λυκαρτσής, ενώ σχετικά με την παροχή τεχνικών πληροφοριών δηλώνει πως αυτή γίνεται μέσω σεμιναρίων που διοργανώνουν οι κατασκευαστές, στα οποία, ωστόσο, η συμμετοχή των ανεξάρτητων συνεργείων γίνεται δύσκολα και μετά από πιέσεις. «Τα σεμινάρια είναι ένα κλειστό κύκλωμα και σπάνια μάς δέχονται», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, υποστηρίζει ότι τα σύγχρονα συνεργεία διαθέτουν την απαραίτητη μηχανική υποστήριξη και κάνουν επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό των μηχανημάτων τους. «Τα περισσότερα συνεργεία είναι πλήρως οργανωμένα ακόμη και για ειδικές ηλεκτρονικές επισκευές και πραγματοποιούν τις απαραίτητες αναβαθμίσεις στα διαγνωστικά τους μηχανήματα».

Να σημειωθεί πως η τιμή ενός μέσου διαγνωστικού μηχανήματος κυμαίνεται από τα 7.000 ευρώ μέχρι τα 11.000 ευρώ, ενώ η αναβάθμισή του πρέπει να γίνεται δύο φορές τον χρόνο και κοστίζει περίπου 1.000 ευρώ.

Ο κ. Λυκαρτσής εμφανίζεται ιδιαίτερα απαισιόδοξος για το μέλλον των συνεργείων, η εργασία των οποίων παρουσιάζει μεγάλη πτώση σήμερα σε σύγκριση με το 2009. «Ζούμε δύσκολες καταστάσεις. Το αυτοκίνητο σήμερα χτυπιέται», υπογραμμίζει ο κ, Λυκαρτσής, ο οποίος παρατηρεί πως οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αρκούνται πλέον στην απολύτως αναγκαία συντήρηση.

Την ίδια άποψη μοιράζεται και ο ιδιοκτήτης της αντιπροσωπίας «BMW Τρικαλιώτης», Γιώργος Τρικαλιώτης, ο οποίος τονίζει στη Voria.gr, η ευρωπαϊκή οδηγία δεν θα βοηθήσει ιδιαίτερα τα ανεξάρτητα συνεργία και δεν θα επηρεάσει σημαντικά τις αντιπροσωπίες. «Θεωρητικά η απελευθέρωση της αγοράς είναι ένα θετικό μέτρο, ωστόσο πρακτικά δεν πιστεύω ότι μπορεί να εφαρμοστεί», τονίζει χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον κ. Τρικαλιώτη, οι τεχνικές πληροφορίες, τις οποίες είναι πλέον υποχρεωμένες να παρέχουν οι εταιρίες κατασκευής αυτοκινήτων, δεν θα φανούν χρήσιμες σε έναν ιδιοκτήτη ανεξάρτητου συνεργείου, εάν δεν διαθέτει τα απαραίτητα μηχανήματα για να τις υποστηρίξει, κάτι που είναι ιδιαίτερα δύσκολο να γίνει λόγω του μεγάλου κόστους που απαιτεί μία τέτοιου είδους επένδυση. «Ποια συνεργεία μπορούν σήμερα να διαθέσουν τόσα λεφτά για να αγοράσουν τα μηχανήματα που χρειάζονται;», διερωτάται.

«Οι ουσιαστικές και σημαντικές επισκευές σε ένα αυτοκίνητο μπορούν να γίνουν μόνο από τις αντιπροσωπίες, καθώς διαθέτουν την εμπειρία και τα απαραίτητα εργαλεία. Ένα ανεξάρτητο και ανειδίκευτο συνεργείο δεν μπορεί να λύσει ένα ειδικό πρόβλημα που θα παρουσιάσει ένα αυτοκίνητο, παρά να κάνει απλές εργασίες, όπως αλλαγή λαδιών», δηλώνει ο κ. Τρικαλιώτης, συμπληρώνοντας πως οι καταναλωτές τείνουν να εμπιστεύονται τις αντιπροσωπίες και μετά τη λήξη της εγγύησης, καθώς τους παρέχουν εγγυήσεις ως προς την ποιότητα των ανταλλακτικών και της εργασίας, χωρίς να υπολογίζουν το κόστος, το οποίο είναι 10%- 20% παραπάνω από τα ανεξάρτητα συνεργεία.

Σχετικά με την άρση των αποκλεισμών στην προμήθεια ανταλλακτικών, εκτιμάει πως δεν θα βοηθήσει τα συνεργεία της γειτονιάς, καθώς οι τιμές που ορίζουν οι κατασκευαστές στα γνήσια ανταλλακτικά είναι ιδιαίτερα υψηλές.

Η απελευθέρωση της αγοράς ανταλλακτικών θα ευνοήσει ιδιαίτερα τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία αυτοκινήτων, καθώς τους δίνεται πλέον η δυνατότητα να μην αγοράζουν μόνο γνήσια ανταλλακτικά, δηλώνει στη Voria.gr ο marketing director των ανταλλακτικών «Ανδρεάδης Α.Ε», Πέτρος Κόττης. «Τα ανεξάρτητα εξειδικευμένα συνεργεία έχουν πλέον το δικαίωμα να βάζουν ό,τι είδους ανταλλακτικά θέλουν, είτε ίσης και εφάμμιλης ποιότητας με τα γνήσια είτε κάτι οικονομικότερο προς τον καταναλωτή», τονίζει, εκφράζοντας ωστόσο το φόβο πως υπάρχει η περίπτωση ορισμένα συνεργεία να αγοράζουν φθηνά ανταλλακτικά, πουλώντας τα σαν πρώτης ποιότητας.

Αναφερόμενος στην υποχρέωση των κατασκευαστών να παρέχουν τεχνικές πληροφορίες στα συνεργεία, ο κ. Κόττης υποστηρίζει πως οι εταιρίες δεν θα δίνουν τα λογισμικά που χρειάζονται με κλειστά μάτια, αλλά θα πρέπει ένα συνεργείο να πληροί κάποιες προϋποθέσεις, όπως αναγνωρισμένο πτυχίο μηχανικού και δυνατότητα τεχνικής υποστήριξης των πληροφοριών, κάτι που απαιτεί από τους ιδιοκτήτες συνεργείων να κάνουν επενδύσεις. Ακόμη συμπληρώνει πως παλαιότερα αρκετές κατασκευάστριες εταιρίες δεν παρείχαν καθόλου το απαραίτητο λογισμικό ή το πουλούσαν σε τιμή απαγορευτική.

Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι η απόφαση της Κομισιόν θα διαρκέσει μέχρι τη 31η Μαΐου 2023, ενώ διατηρεί το δικαίωμα παρέμβασης για τη λήψη αναγκαίων μέτρων αν διαπιστωθεί ότι υπάρχουν προβλήματα στην εφαρμογή του νέου αυτού συστήματος.

ZENITH