Skip to main content

«Πέφτουν» οι υπογραφές σε δύο συμφωνίες για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό αερίου

Με… άρωμα Θεσσαλονίκης οι ιδρυτικές διακηρύξεις των δύο εταιρειών που θα σχεδιάσουν, κατασκευάσουν και εκμεταλλευτούν εμπορικά τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας. Το έργο έχει προϋπ
Σε πορεία υλοποίησης εισέρχεται κι επισήμως από σήμερα το σχέδιο για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, προσφέροντας ένα ακόμη «άσσο στο μανίκι» της χώρας μας, στην προσπάθεια που επιχειρεί, για να καταστεί περιφερειακό ενεργειακό κέντρο.

Οι εξελίξεις που δρομολογούνται γύρω από το project, μάλιστα, θα έχουν άρωμα… Θεσσαλονίκης, αφού σήμερα στην πόλη μας, υπογράφονται δύο σημαντικές συμφωνίες, για την ίδρυση των εταιρειών που πρόκειται να αναλάβουν το σχεδιασμό, την κατασκευή, την εκμετάλλευση και την εμπορική διαχείριση του αγωγού.

Το επίσημο τελετουργικό της υπογραφής θα εξελιχθεί υπό την παρουσία του υπουργού Οικονομίας, Ενέργειας και Τουρισμού της γειτονικής χώρας, Τράικο Τράικοφ και της υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνας Μπιρμπίλη.

Και στις δύο περιπτώσεις μέτοχοι θα είναι η ΔΕΠΑ, η ιταλική Edison κι η Bulgarian Energy Holding. Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη εταιρεία, την Asset Company, που θα έχει έδρα στη Σόφια και θα αναλάβει την κατασκευή και την εκμετάλλευση του αγωγού, το 50% του κεφαλαίου θα το έχει η Bulgarian Energy Company και το υπόλοιπο 50% η Ποσειδών ΑΕ, την οποία έχουν συστήσει η ελληνική ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison. Το δεύτερο μεικτό εταιρικό σχήμα, η Εμπορική Εταιρεία, θα αναλάβει την ευθύνη της εμπορικής διαχείρισης και στο κεφάλαιό της θα μετάσχει η ΔΕΠΑ και η Bulgarian Energy Holding, με ποσοστό 35% έκαστη και η ιταλική Edison με το υπόλοιπο 30%. Η έδρα της θα είναι στην Αθήνα.

Όσον αφορά στα χαρακτηριστικά του έργου; Το μήκος του αγωγού έχει υπολογιστεί στα 170 χλμ., με αφετηρία στην Κομοτηνή (όπου θα γίνει η σύνδεση με τον αγωγό Τουρκία - Ελλάδα - Ιταλία) και κατάληξη στη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας. Το κόστος κατασκευής δε, εκτιμάται ότι θα φθάσει στα 145 - 150 εκατ. ευρώ.
 
Το project, πάντως, έχει εξασφαλίσει τις ευλογίες και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει ήδη εγκρίνει σχετική χρηματοδότηση ύψους 45 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα κεφάλαια που απαιτεί το έργο, θα αποτελέσουν την ίδια συμμετοχή της κάθε χώρας. Μέσω του συγκεκριμένου αγωγού εν τω μεταξύ, όπως ανακοίνωσε το ΥΠΕΚΑ, μπορεί να διοχετευθεί αέριο στη Ρουμανία και στην Ουγγαρία, μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή των δύο διασυνδετικών αγωγών μεταξύ Βουλγαρίας - Ρουμανίας και Ρουμανίας - Ουγγαρίας, ανάλογης δυναμικότητας με τον ελληνοβουλγαρικό. Με τις διασυνδέσεις αυτές, εξάλλου, «ανοίγει ο δρόμος» και για την εισαγωγή ποσοτήτων αραβικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ν.Α. Ευρώπη, διαφοροποιώντας ουσιαστικά τις εισαγωγές της περιοχής. Σημειώνεται, επίσης, ότι προχθές σε διεθνές ενεργειακό συνέδριο στη Σόφια τόσο οι Βούλγαροι όσο και οι Ρουμάνοι εκπρόσωποι των αρμόδιων υπουργείων βεβαίωσαν ότι η μεταξύ τους διασύνδεση φυσικού αερίου, στις πόλεις Ρούσε και Γκιούργεβο, θα είναι έτοιμη σε δύο χρόνια.

Στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος της δικής μας ΔΕΠΑ, κ. Χάρης Σαχίνης, χαρακτήρισε τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φθηνό, γρήγορο και εφικτό έργο. Πρόσθεσε δε, πως η τελική επενδυτική απόφαση μπορεί να ληφθεί πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους, ενώ μετά θα χρειαστούν άλλα περίπου δύο έτη για τις εργασίες κατασκευής. Έτσι, εκτός απροόπτου ο αγωγός θα είναι έτοιμος προς χρήση το 2013. Το χρονοδιάγραμμα αυτό εκτιμάται ότι θα τηρηθεί απαρέγκλιτα, διότι η κοινοτική χρηματοδότηση για να απελευθερωθεί, θα πρέπει έως το τέλος το έτους να έχουν ολοκληρωθεί τα περισσότερα από τα διαδικαστικά, που θα επιτρέψουν την έναρξη της κατασκευής.

ZENITH