Skip to main content

Πέγκας: Το τουριστικό θαύμα της Θεσσαλονίκης

Πώς η Θεσσαλονίκη κέρδισε το κρίσιμο στοίχημα του τουρισμού. Άρθρο στη Voria.gr του υποψήφιου βουλευτή με το Ποτάμι στην Α' Θεσσαλονίκης.

του Σπύρου Πέγκα*

Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια κέρδισε ένα κρίσιμο στοίχημα για την πρόοδο και την ανάπτυξή της, αυτό της ανόδου του τουρισμού. Οι αριθμοί το αποδεικνύουν. Η πληρότητα στα ξενοδοχεία της πόλης την περασμένη εορταστική περίοδο το μαρτυρούν, οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον τουρισμό, ο επαγγελματικός κόσμος και οι πολίτες της πόλης το έχουν βιώσει.

Πώς όμως φθάσαμε σ' αυτήν την επιτυχία; Η απάντηση είναι απλή όσο και δύσκολη  στην επίτευξη της: με μία ριζική αλλαγή οπτικής, ένα νέο κοινό όραμα, με συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό και φυσικά σκληρή και μεθοδική δουλειά. Ας τα δούμε όλα αυτά αναλυτικά.

Πάντα πίστευα ότι δεν μπορείς να αλλάξεις την πολιτική σου, αν δεν καταστήσεις και τους πολίτες συμμέτοχους βιωματικά σε αυτήν τη νέα κατεύθυνση. Πρωταρχικός μας στόχος λοιπόν υπήρξε η ανάπτυξη τουριστικής συνείδησης των ανθρώπων  της πόλης. Καλλιεργήσαμε τη  γνώση και το σεβασμό των ίδιων των Θεσσαλονικέων  για τα μνημεία της πόλης και εν γένει για τον πολιτιστικό της πλούτο και την τουριστική  αξιοποίησής τους. Ξεκινήσαμε από τις μικρές ηλικίες με την πετυχημένη δράση του sleepover στα Μουσεία. Με δωρεάν ξεναγήσεις κάθε Σαββατοκύριακο βασισμένες στη νέα φιλοσοφία των ιστορικών – πολιτισμικών διαδρομών στην πόλη.

Ανοίξαμε τους αρχαιολογικούς χώρους με το πρόγραμμα Μουσικές στα Μνημεία και Μουσεία της Πόλης, το Urban Pic Nic, τα μαθήματα τοπικής ιστορίας στα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης και ξένων γλωσσών (ρωσικά και τουρκικά ) για τους επαγγελματίες...

Στήσαμε στην πλατεία Αριστοτέλους info kiosk για να καλύψουμε τις αδυναμίες του ΕΟΤ,  εκτυπώσαμε θεματικούς χάρτες με συγκεκριμένη φιλοσοφία (Χάρτης Μνημείων,  Μουσείων,  Μνημείων Unesco), που  είναι διαθέσιμοι για όλους στο site του δήμου, “ανεβάσαμε”  το τουριστικό site του Δήμου στα ελληνικά και αγγλικά, τοποθετήσαμε δείκτες μνήμης σε στρατηγικά σημεία της πόλης.

Στο πλαίσιο της νέας τουριστικής στρατηγικής εισάγαμε σε συνεργασία με άλλους τοπικούς φορεις, το σήμα της Θεσσαλονίκης  που αναδεικνύει το πολυπολιτισμικό της παρελθόν: One heart, many stories!

Από το 2011 ακόμη προχωρήσαμε σε συμφωνία με low cost αεροπορική εταιρεία μέσω του Οργανισμού  Τουρισμού σε μια εποχή που η Θεσσαλονίκη ήταν άγνωστη πόλη και στοχεύσαμε σε συγκεκριμένες αγορές με πολιτισμική αναφορά στην πόλη μας: Τουρκία  (Κεμάλ) , Ισραήλ (“Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων”), Βαλκάνια ( εγγύτητα - Dream destination), Ρωσία ( ορθοδοξία – ιστορία) με συγκεκριμένες ενέργειες, την υλοποίηση πολιτικών εξωστρέφειας, στοχευμένες δράσεις σε κάθε μία από τις χώρες αυτές. Βάλαμε τη Θεσσαλονίκη στον παγκόσμιο χάρτη με διοργανώσεις όπως η Ευρωπαική Πρωτεύουσα Νεολαίας, η Μπιενάλε Νέων της Μεσογείου και της Ευρώπης, η Womex- Παγκόσμια Έκθεση Μουσικής, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Παράκτιας Κωπηλασίας, το έτος των αγίων Κυρίλου και Μεθοδίου.

Σημαντικό ρόλο για την αναγνωρισιμότητα της πόλης έπαιξε και συνεχίζει να παίζει η παρουσία της σε μεγάλα διεθνή ΜΜΕ με συνεντεύξεις, παρουσιάσεις και αφιερώματα. Αποκορύφωμα το δημοσίευμα του National Geographic για τη Θεσσαλονίκη ως ένας από τους 20 προορισμούς που οφείλουν όλοι να επισκεφτούν μέσα στο 2013.

Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα της προσπάθειας που καταβάλλουμε τα τελευταία χρόνια δείχνουν ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση, η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών είναι σημαντική: από την Τουρκία 266%, το Ισραήλ 358%, τη Ρωσία 371%, τη Βουλγαρία και την Κύπρο 130%.

Η επόμενη στόχευσή μας, το άνοιγμα σε νέες αγορές. Δε μένουμε στο σχεδιασμό αλλά προχωράμε σε συγκεκριμένες στρατηγικές κινήσεις.

Επιδιώκουμε τη συστηματική καλλιέργεια των διμερών σχέσεων σε επίπεδο χωρών και πόλεων με τακτικές επαφές και επισκέψεις, κάνουμε πράξη τη διπλωματία των πόλεων.

Δίνουμε έμφαση στην τουριστική εξειδίκευση επικεντρώνοντας τις προσπάθειές μας στην ανάπτυξη του  ιατρικού τουρισμού και των απεριόριστων δυνατοτήτων που μπορεί να προσφέρει στην πόλη.

Επιδιώκουμε να μετατρέψουμε  τη Θεσσαλονίκη σε σπουδαστικό κέντρο (educational hub) των Βαλκανίων. Έχουμε ήδη ξεκινήσει τις πρώτες επαφές και παρουσιάσεις της  πόλης σε γειτονικές χώρες.

Σχεδιάζουμε την ενδυνάμωση της τουριστικής αγοράς και δουλεύουμε στην κατεύθυνση της  “διάχυσης” των εσόδων του τουρισμού στα επαγγελματικά στρώματα της πόλης. Με δράσεις όπως η κάρτα πόλης, το shopping festival, οι εκπτώσεις και τη σύγχρονη προσέγγιση της συνεταιριστικής οικονομίας (sharing economy).

Τέλος για να γίνει το ποιοτικό άλμα στον τομέα του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη θεωρώ ως απαραίτητη προυπόθεση την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της πόλης (λιμάνι, αεροδρόμιο, μετακινήσεις με τραίνο) και φυσικά την άμεση απόδοση στο κοινό και τους επισκέπτες της έργων πνοής για τη Θεσσαλονίκη όπως είναι το μετρό. Αυτό είναι το επόμενο στοίχημα για μένα, δεσμεύομαι ότι θα δουλέψω σκληρά για την υλοποίησή του ως βουλευτής  Α' περιφέρειας Θεσσαλονίκης με το Ποτάμι, αξιοποιώντας την εμπειρία μου από την πορεία μου στις θέσεις ευθύνης που ανέλαβα έως τώρα.

*Ο Σπύρος Πέγκας είναι τέως αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης και υποψήφιος βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης με το Ποτάμι
 

ZENITH