Skip to main content

Πρόταση για τη δημιουργία Ενιαίου Φορέα Εθνικής Εξωστρέφειας

Τη δημιουργία ενός Ενιαίου Φορέα Εθνικής Εξωστρέφειας, ο οποίος θα έχει ανεξάρτητη διοίκηση, πρότεινε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κ. Δημήτρης Λακασάς σε ημερίδα του υπουργείου Α
Τη δημιουργία ενός Ενιαίου Φορέα Εθνικής Εξωστρέφειας, ο οποίος θα έχει ανεξάρτητη διοίκηση, θα τελεί υπό την αιγίδα ενός υπουργείου – υφυπουργείου, θα έχει διακριτές αρμοδιότητες και λειτουργική οργανωτική δομή για την  αποτελεσματική στήριξη  των αγροτικών  εξαγωγών, πρότεινε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κ. Δημήτρης Λακασάς, κατά την παρέμβασή του στην ημερίδα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Προϊόντα Ελληνικής Γης, Προϊόντα Μεσογειακής Διατροφής στην Ελλάδα και στον Κόσμο – Στρατηγική Προώθησης», η οποία πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο Μέγαρο στην Αθήνα.

Ο κ. Λακασάς, αφού τόνισε τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει ο αγροτικός κλάδος στο ελληνικό εξαγωγικό εμπόριο, καθώς οι αγροτικές εξαγωγές το 2009 αντιπροσώπευαν το 25,8% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών, έναντι 28,5% το 2008, επεσήμανε την απουσία ενός συστήματος στήριξης των εξαγωγών του αγροτικού κλάδου στη χώρα, μιας εθνικής στρατηγικής εξαγωγών, την έλλειψη country branding και την αδυναμία στόχευσης και προσαρμογής των αγροτικών προϊόντων σε συγκεκριμένους ανταγωνιστικούς υποκλάδους και σε συγκεκριμένες αγορές. Για να καλυφθεί το κενό αυτό, παρουσίασε την πρόταση του ΣΕΒΕ για το σχεδιασμό εξαγωγικής στρατηγικής και εξωτερικής προβολής των ελληνικών αγροτικών προιόντων.

Κατά την εκτίμηση του κ. Λακασά ο Ενιαίος Φορέας Εθνικής Εξωστρέφειας θα είναι υπεύθυνος για τη χάραξη μιας καθορισμένης εξαγωγικής στρατηγικής για τον αγροτικό κλάδο, με σαφείς στόχους -ανά προϊόν παραγωγής και ανά χώρα προορισμού-, με συγκεκριμένο πλάνο προβολής & προώθησης των προϊόντων και με συγκεκριμένο προϋπολογισμό για τις συνολικές και περιφερειακές δράσεις και τους φορείς υλοποίησης.

Μιλώντας αναλυτικά για τον προτεινόμενο Ενιαίο Φορέα Εθνικής Εξωστρέφειας είπε ότι σε αυτόν πρέπει να συμμετέχουν εθνικοί φορείς εξωστρέφειας από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, ενώ εκτιμά πως θα ενισχύσει καθοριστικά την λειτουργία του η εξειδίκευση προγραμμάτων ΕΣΠΑ στη λογική του "go international”. Κατά τη γνώμη του τα οφέλη δημιουργίας του οργανισμού αυτού είναι πολλαπλά και καθοριστικά για την ενίσχυση της εξωστρέφειας του αγροτικού κλάδου, καθώς πρώτα απ’ όλα θα καθοριστούν οι προτεραιότητες της εξαγωγικής πολιτικής και θα πραγματοποιηθεί στόχευση στις κατάλληλες αγορές και προϊόντα, με τα κατάλληλα εργαλεία, ενώ μακροπρόθεσμα θα βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Για το υφιστάμενο σύστημα στήριξης της εξωστρέφειας σήμερα είπε οτι είναι πολυπληθές, αποτελείται από φορείς, με αλληλοεπικαλυπτόμενες δραστηριότητες και αναποτελεσματικό.

Ο κ. Λακασάς ανέφερε ακόμα τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα συγκεντρώνουν όλα τα απαραίτητα ποιοτικά χαρακτηριστικά που τα καθιστούν ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές. «Η μοναδικότητα των ελληνικών αγροτικών προϊόντων είναι ένας λόγος για τον οποίο πρέπει να είμαστε υπερήφανοι και δεν πρέπει να αφήσουμε αυτό το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα να μείνει ανεκμετάλλευτο. Θα πρέπει αποτάξουμε την εσωστρέφεια που μας διακρίνει και μέσω του σχεδιασμού και της υλοποίησης στοχευμένων προγραμμάτων Regional Marketing, που θα είναι προσαρμοσμένα στη δυναμική και τα πλεονεκτήματα της κάθε ελληνικής περιφέρειας, να βοηθήσουμε τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα να κατακτήσουν τις διεθνείς αγορές», ανέφερε και πρόσθεσε ακόμα ότι τα προγράμματα Regional Marketing θα πρέπει να σχεδιασθούν και να υλοποιηθούν με ενιαία ονομασία και κάτω από μια ενιαία ομπρέλα επικοινωνίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε, η χώρα μας καταλαμβάνει την 16η θέση στην ΕΕ-27 και επίπεδο εξαγωγών, ενώ αποτελεί τον 21ο προμηθευτή της ΕΕ-27 αγροτικών προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο. Η πλειοψηφία των αγροτικών μας εξαγωγών προορίζεται στην ΕΕ-27. Κυριότερος εξαγωγικός εταίρος για το 2009 είναι η Ιταλία, με μερίδιο 16,5% και με μικρή διαφορά ακολουθεί η Γερμανία, με μερίδιο 15,2%. Αντίστοιχα, κυριότερος εξαγωγικός υποκλάδος των αγροτικών προιόντων είναι τα παρασκευασμένα φρούτα και λαχανικά, με συνεισφορά 19,3% και οι νωποί καρποί και φρούτα, με συνεισφορά 16,8%.

ZENITH