Skip to main content

Ρίχνουν άγκυρα επ΄ αόριστον οι μηχανότρατες

Ακινητοποιημένα στα λιμάνια παραμένουν τα σκάφη μέσης αλιείας σε όλη την Ελλάδα, με τους πλοιοκτήτες να κάνουν λόγο για οικονομική καταστροφή σε περίπτωση που εφαρμοστεί ο ευρωπαϊκός κανονισμός για τη
του Φώτη Λώλα
lolas@voria.gr


Ακινητοποιημένα στα λιμάνια παραμένουν από το πρωί τα σκάφη μέσης αλιείας (μηχανότρατες) σε όλη την Ελλάδα, με τους πλοιοκτήτες να κάνουν λόγο για οικονομική καταστροφή σε περίπτωση που εφαρμοστεί από σήμερα ο ευρωπαϊκός κανονισμός για την αλιεία στη Μεσόγειο, που προβλέπει την απαγόρευση της αλιείας με μηχανότρατα εντός της ζώνης 1,5 μιλίου.

Η καταληκτική ημερομηνία για την εξαίρεση της Ελλάδας από την εφαρμογή του κανονισμού ήταν εχθές και οι πλοιοκτήτες που διαμαρτύρονται ζητούν από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να κάνει χρήση του δικαιώματος παρέκκλισης, συνεχίζοντας την αλιεία σε ζώνη 1 μιλίου από τις ακτές.

Όπως τονίζει στη Voria.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας (ΠΕΠΜΑ), Δημήτρης Ταουλτσής, «ουσιαστικά καταστρέφονται» 30.000 επαγγελματίες, καθώς θίγονται άμεσα 650 σκάφη που πραγματοποιούν το 85% της θαλάσσιας παραγωγής.

Συμπληρώνει, δε, ότι βάση μελέτης του ΕΛΚΕΘΕ, η αύξηση στο 1,5 ν.μ. θα επιφέρει απώλεια του 1/3 της παραγωγής και του 1/3 του εισοδήματος του ψαρά, με όλες τις επακόλουθες συνέπειες στις τιμές των αλιευμάτων. Κατά την ίδια μελέτη, είναι απρόβλεπτες οι συνέπειες για το εναπομείναν τμήμα της αλιευτικής εκμετάλλευσης από την αποδέσμευση του 33% της αλιευτικής δραστηριότητας που διεξάγεται σε αυτή τη ζώνη.

Παράλληλα ο κ. Ταουλτζής απορρίπτει τις μελέτες περιβαλλοντικών οργανώσεων για υπεραλιεία, υποστηρίζοντας ότι τα «υποτιθέμενα» είδη προς εξαφάνιση, όπως ο μπακαλιάρος και η γαρίδα, αφθονούν στις ψαριές τους.

Πλέον, αναφέρει, αναμένεται η απόφαση του συμβουλίου αλιείας σήμερα το μεσημέρι για να δράσουν ανάλογα, ενώ εάν η απόφαση του υπουργείου που αναμένεται άμεσα είναι αρνητική θα κλιμακωθούν οι αντιδράσεις. Στο μεταξύ, προσθέτει, οι μηχανότρατες θα παραμείνουν στα λιμάνια.

O πρόεδρος της ΠΕΠΜΑ επισημαίνει ότι ο ευρωπαϊκός κανονισμός στο άρθρο 13 παράγραφος 11, δίνει τη δυνατότητα για παράκληση, ώστε η αλιεία να παραμείνει από 600 μέτρα, έως 1 ν.μ. από τις ακτές.

Από την άλλη οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η Greenpeace, αλλά και οι παράκτιοι αλιείς ζητούν την εφαρμογή της νομοθεσίας για την προστασία των αλιευμάτων, καθώς υποστηρίζουν ότι η υπεραλίευση είναι γεγονός.

Ειδικότερα, με ανακοίνωσή της η Greenpeace τονίζει ότι μέχρι σήμερα, η υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, δεν έχει εκδώσει καμία σχετική ανακοίνωση που να περιορίζει τη μηχανότρατα στο 1,5 ν.μ και να αποσύρει τις βιντζότρατες. Η αδράνειά της έρχεται να προστεθεί στην επί σειρά ετών αδιαφορία του υπουργείου με αποτέλεσμα τη συνεχή υποβάθμιση της θαλάσσιας ζωής, την υπεραλίευση και τη μείωση των ιχθυοπληθυσμών.

Η οργάνωση υποστηρίζει ότι η αλιεία στο 1 ναυτικό μίλι από τις ακτές, αντί του 1,5 ν.μ που ορίζει ο Μεσογειακός Κανονισμός, βάζει σε ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

ZENITH