Skip to main content

ΣΒΒΕ: Ταχύτητα και εκσυγχρονισμός τα ζητούμενα από τον νέο αναπτυξιακό

Ο εκσυγχρονισμός του εγχώριου παραγωγικού συστήματος στα δεδομένα του παγκόσμιου ανταγωνισμού, αλλά και η διασφάλιση της απόλυτης προτεραιότητας στα ζητήματα αδειοδότησης επενδύσεων, είναι κατά τον ΣΒ
Ο εκσυγχρονισμός του εγχώριου παραγωγικού συστήματος στα δεδομένα του παγκόσμιου ανταγωνισμού, αλλά και η διασφάλιση της απόλυτης προτεραιότητας στα ζητήματα αδειοδότησης επενδύσεων, είναι κατά τον ΣΒΒΕ τα κύρια ζητούμενα από τον νέο αναπτυξιακό νόμο, σύμφωνα με το υπόμνημα θέσεων και προτάσεων που απέστειλε στην υπουργό Οικονομίας, Λούκα Κατσέλη.

Αναλυτικότερα, κατά τον ΣΒΒΕ κύριο ζητούμενο από το Νέο Αναπτυξιακό νόμο θα πρέπει να είναι ο εκσυγχρονισμός και η προσαρμογή του εγχώριου παραγωγικού συστήματος στα δεδομένα του παγκόσμιου ανταγωνισμού. Η πράσινη ανάπτυξη σαφώς πρέπει να αποτελέσει ζητούμενο, αλλά ως δέσμη συμπληρωματικών ενεργειών στο πλαίσιο της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων μέσω του εκσυγχρονισμού τους.

Παράλληλα, προτείνεται να συμπεριληφθεί ειδική διάταξη στο νέο νόμο η οποία θα προβλέπει ότι σε περίπτωση εγκεκριμένης αίτησης υλοποίησης επένδυσης στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου τα ζητήματα αδειοδότησης της συγκεκριμένης επένδυσης θα εξετάζονται από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες κατ΄ απόλυτη προτεραιότητα, εκτός του συνήθους πρωτοκόλλου της κάθε υπηρεσίας και εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος το οποίο θα αναφέρεται ρητά στο νόμο.

Σημειώνεται, δε, ότι το σύστημα αξιολόγησης των επενδύσεων θα πρέπει να αναμορφωθεί και να γίνει αυστηρότερο, συμπεριλαμβάνοντας κριτήρια τα οποία θα μπορούν να ελέγχονται ανά πάσα στιγμή και τα οποία θα εφαρμόζονται απαρέγκλιτα από τις υπηρεσίες. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε να θεσπιστεί ως χαμηλότερο αποδεκτό όριο βαθμολογίας για την έγκριση μιας επένδυσης το 60%.

Επιπλέον, ο σύνδεσμος θεωρεί απαραίτητη τη θέσπιση ενός νέου συστήματος διαχείρισης των επενδύσεων του αναπτυξιακού νόμου με κριτήριο το ύψος των υποβαλλόμενων προτάσεων, ενώ ειδικά για τις μεγάλες επενδύσεις προτείνει τη δημιουργία Εθνικής Επιτροπής Μεγάλων Επενδύσεων υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης.

Το νέο διοικητικό σύστημα προτείνεται να δομείται σε τέσσερα (4) επίπεδα, και να διαμορφώνεται με κριτήριο το ύψος του προϋπολογισμού των αξιολογούμενων προτάσεων επενδύσεων, ως εξής:

  • Για προτάσεις ύψους από 300.000 Ευρώ έως 800.000 Ευρώ, αυτές να υποβάλλονται, να αξιολογούνται να ελέγχονται και γενικότερα η διαχείρισή τους να γίνεται από τον ενδιάμεσο φορέα που έχει επιλέξει το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ), δηλαδή τον ΕΦΕΠΑΕ (Ενδιάμεσος Φορέας Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα).

  • Για προτάσεις ύψους από 800.000 Ευρώ μέχρι 4εκατ. Ευρώ η διαχείριση των προτάσεων να γίνεται αποκλειστικά από τις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών (ΔΙΣΑ).  Εξαίρεση στη πρόταση αυτή θα πρέπει να αποτελέσουν οι περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, όπου για αυτές το ανώτατο όριο προτείνουμε να διαμορφωθεί στα 6εκατ. Ευρώ, αντί των 4εκατ. Ευρώ.

  • Για προτάσεις από 4εκατ. Ευρώ (ή αντίστοιχα από 6εκατ. Ευρώ για την Αττική και την Κεντρική Μακεδονία) έως 20εκατ. Ευρώ η διαχείριση των προτάσεων να γίνεται αποκλειστικά και μόνο από το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ). Για όσες προτάσεις εμπίπτουν στη συγκεκριμένη κατηγορία και αφορούν τις περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας δηλαδή τη Μακεδονία και τη Θράκη προτείνεται η διαχείρισή τους να γίνεται από την Επιχειρησιακή Μονάδα που σχεδιάζει να δημιουργήσει το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ) στη Θεσσαλονίκη, και, τέλος,

  • Για περιπτώσεις επενδύσεων προϋπολογισμού μεγαλύτερου των 20εκατ. Ευρώ, προτείνουμε η διαχείρισή τους να γίνεται από το Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων στο οποίο προτείνουμε να δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό αρμόδια Εθνική Επιτροπή Μεγάλων Επενδύσεων, που θα τεθεί υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης.

Όπως διευκρινίζεται, το προτεινόμενο σύστημα προβλέπει την κλιμάκωση της διαχείρισης από τον Ενδιάμεσο Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα (ΕΦΕΠΑΕ), τις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης (ΔΙΣΑ) των Περιφερειών της χώρας, το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ) και το Ελληνικό Κέντρο Επενδύσεων.

Ακόπα, υπογραμμίζεται ότι θα πρέπει να θεσμοθετηθεί νέο σύστημα πληρωμών στο οποίο, μετά από διαγωνιστική διαδικασία, θα συμμετέχουν  ένας ή περισσότεροι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί οι οποίοι θα συμβληθούν με δανειακή σύμβαση με το κράτος για την έγκαιρη αποπληρωμή των επενδύσεων και την άρση των καθυστερήσεων που έχουν διαπιστωθεί διαχρονικά σε όλους τους αναπτυξιακούς νόμους μέχρι σήμερα. Οι τόκοι της δανειακής σύμβασης θα επιβαρύνουν αποκλειστικά και μόνο το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Όσον αφορά στην ίδια συμμετοχή του επενδυτή ο ΣΒΒΕ θεωρεί ορθό να γίνεται μνεία στον νόμο ότι αυτή μπορεί να καλύπτεται και με αφορολόγητα αποθεματικά. Στην περίπτωση που γίνει χρήση τέτοιων αποθεματικών προκειμένου να καλυφθεί η ίδια συμμετοχή (θα κεφαλαιοποιούνται) να έχουν τη μεταχείριση της φορολόγησης με 5% όπως ισχύει και για τις εταιρίες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο. Θα μπορούσε να προβλεφθεί ότι το ποσό αυτό θα μείνει ως κεφάλαιο στην εταιρία για 10 χρόνια.

Τέλος, για την απρόσκοπτη πραγματοποίηση επενδύσεων μέσω του καθεστώτος των αφορολόγητων αποθεματικών προτείνεται να υπάρξει ειδική διάταξη στο νέο νόμο η οποία θα προβλέπει την εφαρμογή των ενισχύσεων μέσω αφορολόγητων αποθεματικών αναδρομικά από τις 30 Ιανουαρίου του 2010. Προτείνεται, δε, στην κατηγορία των αφορολόγητων αποθεματικών προτείνουμε να ενταχθούν επενδύσεις οι οποίες: α) έχουν εξασφαλισμένη απόδοση, β) η απόδοση αυτή είναι γνωστή εκ των προτέρων, και, γ) είναι μηδενικού κινδύνου. Η συμπερίληψή τους στο καθεστώς των αφορολόγητων αποθεματικών θα επιτύχει την αποσυμφόρηση του συστήματος αξιολόγησης επενδύσεων συνολικά.

ZENITH