Skip to main content

Σε ανοδική τροχιά ο κλάδος Οργάνωσης Συνεδρίων και Εκθέσεων

Η εγχώρια αγορά τόσο των υπηρεσιών οργάνωσης συνεδρίων όσο και των υπηρεσιών οργάνωσης εκθέσεων συνέχισαν την ανοδική τους πορεία.
Η εγχώρια αγορά τόσο των υπηρεσιών οργάνωσης συνεδρίων όσο και των υπηρεσιών οργάνωσης εκθέσεων συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, σύμφωνα με την κλαδική μελέτη «Οργάνωση Συνεδρίων και Εκθέσεων» που εκπόνησε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.

Σύμφωνα με την έρευνα, το μέγεθος της εγχώριας αγοράς (σε αξία) αυξήθηκε κατά 3% το 2009/2008. Παράλληλα, το μέγεθος της εγχώριας αγοράς των υπηρεσιών οργάνωσης συνεδρίων (σε αξία) παρουσίασε διαχρονική άνοδο την περίοδο 2007-2009, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 9%. Η Ελλάδα βρίσκεται στη δέκατη ένατη θέση παγκοσμίως σε διοργάνωση μεγάλων συνεδρίων με βάση την ετήσια έρευνα του οργανισμού “International Congress and Convention Association” (ICCA), ωστόσο κατέχει πολύ χαμηλό μερίδιο στη διεθνή αγορά.

Στην οργάνωση συνεδρίων δραστηριοποιούνται κυρίως οι επαγγελματίες διοργανωτές συνεδρίων (Professional Congress Organizers - PCOs), επιχειρήσεις οι οποίες ως επί το πλείστον είναι τουριστικά γραφεία. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων αυτών είναι μικρομεσαίου μεγέθους. Σημαντικό ρόλο στον κλάδο εκτός από τους PCOs έχουν τα συνεδριακά κέντρα και τα ξενοδοχεία με συνεδριακές υποδομές, οι εταιρείες οπτικοακουστικών μέσων, καθώς και εταιρείες που προσφέρουν εύρος υπηρεσιών που σχετίζονται με τη διοργάνωση και υποστήριξη συνεδρίων. Οι συνεδριακές υποδομές στην Ελλάδα βρίσκονται σε ικανοποιητικό επίπεδο, αν εξαιρεθεί η μη ύπαρξη ενός μητροπολιτικού συνεδριακού κέντρου, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα ‘φιλοξενίας’ πολύ μεγάλων διεθνών συνεδρίων.

Οργάνωση Εκθέσεων

Ο τομέας της οργάνωσης εμπορικών εκθέσεων στην Ελλάδα αποτελεί μία δυναμική αγορά παροχής υπηρεσιών. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου είναι μικρομεσαίου μεγέθους, κάποιες εκ των οποίων δραστηριοποιούνται και σε διεθνές επίπεδο. Στον εν λόγω κλάδο εκτός από τις εταιρείες-οργανωτές εκθέσεων σημαντικό ρόλο έχουν και τα εκθεσιακά κέντρα και οι εταιρείες σχεδιασμού εκθεσιακών περιπτέρων. Οι εκθέσεις και ειδικά οι επαγγελματικές, παρουσιάζουν μια μακρόχρονη και σταθερά επαναλαμβανόμενη εποχικότητα και τοπικότητα. Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς των υπηρεσιών οργάνωσης εκθέσεων (σε αξία) παρουσίασε διαχρονική άνοδο την περίοδο 2007-2009, με μέσο ετήσιο ρυθμό 7,7%.

Η Ελλάδα φιλοξενεί πολλές διεθνείς εκθέσεις εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης, χαρακτηριστικό το οποίο οι εταιρείες του κλάδου έχουν εκμεταλλευτεί σε μεγάλο βαθμό. Δυναμική είναι η παρουσία ορισμένων ελληνικών εταιρειών διοργάνωσης εκθέσεων και στο εξωτερικό.

Στο πλαίσιο της μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των κυριότερων επιχειρήσεων οργάνωσης εκθέσεων, βάσει 19 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει δείγματος 16 επιχειρήσεων, για τις χρήσεις 2007 και 2008. Όπως προέκυψε από τη συγκεκριμένη ανάλυση, οι συνολικές πωλήσεις των 16 εταιρειών του δείγματος σημείωσαν αύξηση 8,3% το 2008, ενώ και το μικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 12,49%. Στην ίδια κατεύθυνση, τα κέρδη προ φόρου εισοδήματος αυξήθηκαν σημαντικά το ίδιο έτος (41,9). Τα κέρδη ΕΒΙΤDA αυξήθηκαν επίσης κατά 32% την ίδια περίοδο.

Η τρέχουσα οικονομική συγκυρία φαίνεται ότι επηρεάζει τόσο τον τομέα οργάνωσης συνεδρίων όσο και τον τομέα οργάνωσης εκθέσεων, των οποίων τα μεγέθη αγοράς προβλέπεται ότι θα κινηθούν πτωτικά το 2010.

ZENITH