Skip to main content

Σε ελεύθερη πτώση η αγορά πετρελαίου

Κάμψη της τάξης του 18-19% εμφανίζει η συνολική αγορά πετρελαίου σε όγκους στη χώρα μας το πρώτο εξάμηνο του έτους, αφενός λόγω των απανωτών αυξήσεων στον ΕΦΚ και τον ΦΠΑ και αφετέρου λόγω της αλλαγής
Κάμψη της τάξης του 18-19% εμφανίζει η συνολική αγορά πετρελαίου σε όγκους στη χώρα μας το πρώτο εξάμηνο του έτους, αφενός λόγω των απανωτών αυξήσεων στον ΕΦΚ και τον ΦΠΑ και αφετέρου λόγω της αλλαγής της πιστωτικής πολιτικής των διυλιστηρίων.

Αναλυτικά, σύμφωνα με έρευνα της Stat Bank, μεταξύ των 85 μεγαλύτερων (βάσει κύκλου εργασιών) παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων πετρελαιοειδών προϊόντων, βασικός μοχλός για την ανακατανομή δυνάμεων στην αγορά του μαύρου χρυσού ήταν η αλλαγή της πιστωτικής πολιτικής των διυλιστηρίων, τα οποία από τον Απρίλιο του 2009 μείωσαν ριζικά τον χρονικό ορίζοντα της πίστωσης προς τις εταιρίες. Έτσι από 40 ημέρες, η πίστωση έχει πέσει αυστηρά στις 20 ημέρες.

Αυτό είχε ως συνέπεια η πίεση να μεταφερθεί από τις εταιρίες στους πρατηριούχους που πλέον μετρούν σημαντικές απώλειες: σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας περίπου 1.100 πρατήρια υπολειτουργούν ή έχουν κλείσει σε ολόκληρη τη χώρα. Το πρόβλημα της αγοράς επιδεινώθηκε από τις τρεις αυξήσεις του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα και τις δύο αυξήσεις στον ΦΠΑ.

Οι συνολικές πωλήσεις των διυλιστικών επιχειρήσεων εμφανίζουν αισθητή μείωση (32,8%) κυρίως εξαιτίας της σοβαρής υποχώρησης των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου. Ενδεικτικά, οι τιμές του αργού μειώθηκαν από 150 δολ. το βαρέλι τον Σεπτέμβριο του 2008 σε 70-80 δολάρια το 2009.

Η μείωση αυτή μεταφράστηκε σε μικρότερους τζίρους, που όμως δεν είχαν καμία σχέση με τα λειτουργικά κέρδη των διυλιστικών επιχειρήσεων που κινήθηκαν σε πολύ υψηλά επίπεδα. Η αξιοποίηση της πιστωτικής πολιτικής προς τις εταιρίες είχε ως αποτέλεσμα τη θεαματική αύξηση της κερδοφορίας των διυλιστικών επιχειρήσεων.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μία μεσαίου μεγέθους ελληνική εταιρία εμπορίας, για να καλύψει τη διαφορά του χρόνου πίστωσης, έπρεπε να εξασφαλίσει ένα ποσό των 30 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο αξιοποιήθηκε από τα διυλιστήρια για καλύτερες και πιο κερδοφόρες συμφωνίες αγοράς αργού, αλλά και προϊόντων.

Οι συνολικές πωλήσεις των 76 μεγαλύτερων εμπορικών επιχειρήσεων πετρελαιοειδών μειώθηκαν κατά 16%, ενώ η συνολική κερδοφορία τους παρουσίασε αύξηση κατά 77%. Έτσι, οι συνολικές πωλήσεις έφτασαν τα 11,5 δισ. ευρώ, ενώ τα συνολικά τους κέρδη έφτασαν τα 78,36 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η αύξηση 77% δεν αντικατοπτρίζει πραγματικές αυξήσεις κερδών, αλλά συμπεριλαμβάνει και λογιστικές τακτοποιήσεις που δεν αφορούν αύξηση λειτουργικών κερδών. Καθοριστικές για το νέο τοπίο που δημιουργείται στην εγχώρια αγορά καυσίμων είναι οι συμφωνίες εξαγοράς του δικτύου πρατηρίων της BP από τα Ελληνικά Πετρέλαια και του δικτύου της Shell από την Μότορ Όιλ.

Ανακατανομή δυνάμεων το 2009

Η πλέον ραγδαία ανακατανομή δυνάμεων και κερδών συντελέστηκε στην εγχώρια αγορά του μαύρου χρυσού το 2009, ενώ η ίδια τάση συνεχίζεται και κατά το τρέχον έτος, καθώς τα συνολικά καθαρά κέρδη των δύο διυλιστικών επιχειρήσεων της χώρας (Ελληνικά Πετρέλαια και Μότορ Όιλ) άγγιξαν σχεδόν τα 350 εκατ. ευρώ το 2009 έναντι ζημιών 42,7 εκατ. ευρώ το 2008.

Παράλληλα, η διυλιστική βιομηχανία της χώρας εργάστηκε με ένα περιθώριο κέρδους 5,7% που θεωρείται ιδιαίτερα υψηλή επίδοση στο σύνολο της βιομηχανίας της χώρας.

Αντιθέτως οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών παρά την αύξηση της κερδοφορίας (έστω και εάν αυτή δεν αφορά απολύτως συγκρίσιμα στοιχεία) εργάστηκαν με ένα περιθώριο κέρδους 0,68%, επίδοση απαγορευτική για αρκετές μεμονωμένες εταιρίες που λειτούργησαν στο κόκκινο.

ZENITH