Skip to main content

Στεγνώνει από καύσιμα η μηχανή της ΕΛΒΟ

Με ανάκληση της άδειας λειτουργίας και κατόπιν υπαγωγή σε καθεστώς εκκαθάρισης απειλείται, θεωρητικά τουλάχιστον, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) ΑΕ, εάν δεν προχωρήσει άμεσα στη λήψη μέτρων για
Με ανάκληση της άδειας λειτουργίας και κατόπιν υπαγωγή σε καθεστώς εκκαθάρισης απειλείται, θεωρητικά τουλάχιστον, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) ΑΕ, εάν δεν προχωρήσει άμεσα στη λήψη μέτρων για την ενίσχυση της ρευστότητας και την οικονομική της εξυγίανση.

Ο κίνδυνος έλκει τις ρίζες του στο γεγονός ότι ήδη η ΕΛΒΟ, εξαιτίας της απουσίας σοβαρού παραγωγικού αντικειμένου, «είδε» το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της να περιορίζονται σε ποσό κατώτερο του 1/10 του μετοχικού της κεφαλαίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πλέον η εταιρεία εμπίπτει στα άρθρα 47 και 48 του Κ. Ν. 2190/1920 και υποχρεούται είτε να αυξήσει το μετοχικό της κεφάλαιο ή να βρει κάποιον άλλον τρόπο να εισρεύσουν κεφάλαια στα ταμεία της, ώστε να αρθούν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας όπως αυτές περιγράφηκαν ανωτέρω.

Το τοπίο, όσον αφορά στο τι μέλλει γενέσθαι, αναμένεται να ξεκαθαρίσει στα μέσα Μαρτίου και πιο συγκεκριμένα στις 17 του μήνα, όταν και θα πραγματοποιηθεί η ετήσια γενική συνέλευση της βιομηχανίας, η οποία, μεταξύ άλλων, θα συζητήσει και το θέμα των άρθρων 47 και 48, ώστε να λάβει την ενδεδειγμένη απόφαση. Πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι για τη διοίκηση της ΕΛΒΟ, μια πιθανή προσφυγή σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της επιχείρησης θα αποτελέσει μέτρο προσωρινής, και μόνο, ανακούφισης, διότι χωρίς παραγωγικό αντικείμενο, που μπορεί να φέρει επαναλαμβανόμενα έσοδα, όποια εισροή «ζεστού» χρήματος και να γίνει θα εξαντληθεί το πολύ σε ένα χρόνο.

Την ήδη δυσχερή θέση της βορειοελλαδικής βιομηχανίας καθιστά ακόμη πιο δύσκολη η έντονη απουσία ρευστότητας. Σύμφωνα με την έκθεση ελέγχου των ορκωτών ελεγκτών της ΕΛΒΟ, στην οικονομική χρήση που έκλεισε στις 31 Δεκεμβρίου 2009, «η ελεγχόμενη αντιμετώπιζε αυξημένο κίνδυνο ρευστότητας, ο οποίος οφειλόταν στο γεγονός ότι το Κεφάλαιο Κίνησής της έχει καταστεί αρνητικό κατά το ποσό των 3,48 εκατ. ευρώ». Ως εκ τούτου σύμφωνα με την έκθεση, «η άμεση εξεύρεση λύσεων στο πρόβλημα ρευστότητας κρίνεται καθοριστικής σημασίας παράγοντας για τη διατήρηση της απρόσκοπτης λειτουργίας της εταιρείας στο μέλλον».

Βασική αιτία, για να φθάσει η άλλοτε κραταιά βορειοελλαδική επιχείρηση στη σημερινή της κατάσταση, αποτέλεσε η κωλυσιεργία που επιδείχθηκε τα προηγούμενα 4-5 χρόνια στο να της ανατεθούν κάποια προγράμματα για την κάλυψη αναγκών των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τουλάχιστον τα 2 τελευταία χρόνια η υποαπασχόληση στο δυναμικό της ΕΛΒΟ, -το οποίο στο τέλος του 2009 αριθμούσε συνολικά 596 εργαζόμενους- κυμαίνεται μεταξύ 85%-90%. Όπως ήταν φυσικό, με τέτοια «αναδουλειά» η ΕΛΒΟ παρουσίασε στη χρήση του 2009 κύκλο εργασιών μόλις 36,89 εκατ. ευρώ, από 40,59 εκατ. ευρώ, το προηγούμενο έτος, ενώ το αποτέλεσμα είναι ζημιογόνο κατά 20,7 εκατ. ευρώ, έναντι και πάλι ζημίας ύψους 13,37 εκ. ευρώ, το 2008.

Τα μηνύματα, ωστόσο, δεν είναι καθόλου ευοίωνα ούτε και για φέτος –μολονότι πλέον στην ΕΛΒΟ εκτιμούν ότι η νέα διακυβέρνηση έχει την πρόθεση να δώσει χείρα βοηθείας και να σώσει την επιχείρηση- καθώς με τα σημερινά δεδομένα η υποαπασχόληση θα κινηθεί και πάλι σε υψηλά επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό πως αυτή τη στιγμή στις εγκαταστάσεις της βιομηχανίας στη ΒΙΠΕ Σίνδου τα μόνο τμήματα που εργάζονται είναι αυτά που απασχολούνται:

•    στη σύμβαση που υπογράφηκε με το υπουργείο Άμυνας για 309 φορτηγά διαφόρων τύπων, προϋπολογισμού 38 εκατ. ευρώ, τα οποία θα πρέπει να παραδοθούν μέχρι το τέλος του 2011,
•    στην παραγωγή 20 αρθρωτών καθώς και 20 12μετρων λεωφορείων για τον ΟΑΣΘ (θα είναι έτοιμα μέχρι το καλοκαίρι), με συνολικό προϋπολογισμό 13-14 εκ. ευρώ και
•    στο πρόγραμμα ανακατασκευής οχημάτων του στρατού, ύψους 10 εκατ. ευρώ, που θα εκτελεστεί έως το τέλος του έτους.

Η βιομηχανία έχει ανοικτό δίαυλο επικοινωνίας με τα αρμόδια υπουργεία και εκτιμά ως θετικές τις αναφορές ότι θα αξιοποιηθεί η ΕΛΒΟ στο πλαίσιο του προγράμματος για τη συμπαραγωγή του ρωσικού άρματος ΤΟΜΑ, ενώ θεωρεί ώριμο θέμα την προοπτική ανάθεσης φορτηγών για το στρατό, καθώς πρόκειται για διαπιστωμένη ανάγκη.

ZENITH