Skip to main content

Στενεύουν τα περιθώρια στην ΕΛΒΟ

Μεγάλες ζημίες ύψους άνω των 25 εκ. ευρώ προβλέπεται να παρουσιάσει στην τρέχουσα οικονομική χρήση η βιομηχανία, καθώς το παραγωγικό αντικείμενο έχει περιοριστεί δραματικά και το αποκαρδιωτικό είναι ό
Μεγάλες ζημίες ύψους άνω των 25 εκ. ευρώ και κύκλο εργασιών στα 32 – 33 εκ. ευρώ, προβλέπεται να παρουσιάσει στην τρέχουσα οικονομική χρήση η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων ΑΕ, καθώς το παραγωγικό της αντικείμενο έχει περιοριστεί δραματικά και το αποκαρδιωτικό είναι ότι προς το παρόν τουλάχιστον δεν φαίνεται φως στο τούνελ.

«Το 2010 είναι οριακή χρονιά για τη βιομηχανία. Ακόμη και ταμειακά αν υποθέσουμε ότι η χρήση θα βγει με τη λήψη ενός δανείου, τα αρνητικά ίδια κεφάλαια, με μια ζημιά αυτού του επιπέδου, θα φθάσουν στα –27 εκ. ευρώ, όταν το συνολικό μετοχικό κεφάλαιο ανέρχεται σε 34 εκ. ευρώ», εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΒΟ κ. Φ. Σπυράκος, προσθέτοντας πως και η ρευστότητα κινείται σε οριακά επίπεδα.

Για την ώρα, πάντως, η «στενότητα» αυτή δεν έχει «ακουμπήσει» τους 590 εργαζόμενους στη βιομηχανία, αλλά σύντομα αναμένεται να ισχύσει και στην ΕΛΒΟ ό,τι αποφασίστηκε για τις ΔΕΚΟ. Μείωση του μισθού τους κατά 7%, δηλαδή και κατά 30% του 13ου και του 14ου μισθού, καθώς και μείωση σε ποσοστό 50% των αποζημιώσεων μελών της διοίκησης, στο πλαίσιο των περικοπών για τη δημοσιονομική προσαρμογή.

Ανελαστικά έξοδα

Με δηλώσεις του, λίγο νωρίτερα και μετά το πέρας της επαναληπτικής ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων της βιομηχανίας, ο κ. Σπυράκος είπε ότι τα ανελαστικά έξοδα της ΕΛΒΟ, σε ετήσια βάση, κυμαίνονται μεταξύ 35 και 40 εκ. ευρώ. «Για να μπορεί να είναι βιώσιμη η εταιρεία, απαιτείται να μπορεί να βγάζει αυτά τα χρήματα», υποστήριξε και επανάλαβε την ανάγκη να δοθούν κάποια προγράμματα για την κάλυψη υπαρκτών αναγκών των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. «Τον Απρίλιο ή στις αρχές Μαΐου παραδίδονται τα τελευταία 20 λεωφορεία του ΟΑΣΘ, ενώ δουλεύουμε και δύο μικρές συμβάσεις ανακατασκευών για τζιπ και φορτηγά», είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι το μόνο σημαντικό πρόγραμμα που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι αυτό της κατασκευής 309 φορτηγών διαφόρων τύπων, για τις Ένοπλες Δυνάμεις της Κύπρου. Ο προϋπολογισμός του είναι 38 εκ. ευρώ και θα δώσει απασχόληση σε ένα μέρος του προσωπικού για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους και το 2011.

Δύσκολο περιβάλλον

Το περιβάλλον, πάντως, είναι ιδιαίτερα δύσκολο και δεν βοηθά καθόλου τις προσπάθειες ανάκαμψης της επιχείρησης. «Τον τελευταίο χρόνο στην Ελλάδα δεν βγήκε καμία προκήρυξη διαγωνισμού κι ανάλογη είναι η κατάσταση και στο εξωτερικό», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΒΟ και θύμισε πως τα τελευταία 5 χρόνια η βιομηχανία δεν έλαβε κανένα αξιόλογο πρόγραμμα από τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Παράλληλα εκτίμησε ότι το πρόγραμμα των 420 ρωσικών ΤΟΜΑ (ύψους 1,2 δισ. ευρώ ή κατά μια τελευταία εκδοχή 1,9 δισ. ευρώ), εξαιτίας της δύσκολης δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, «παγώνει» προσωρινά χωρίς να αποκλείεται και η οριστική του εγκατάλειψη. Το σκηνικό αυτό έρχονται να επιβαρύνουν περισσότερο παράγοντες όπως ότι το δημόσιο, σύμφωνα με τον κ. Σπυράκο, χρωστά στη βιομηχανία ποσό περίπου 10 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 7 εκ. ευρώ από ανακατασκευές του 2004 – 05, το οποίο «ελπίζουμε να τα εκταμιεύσουμε το Μάιο».

Αναδιάρθρωση
Αναφερόμενος στα θέματα της ατζέντας της συνέλευσης, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΒΟ υποστήριξε πως το ελληνικό δημόσιο –μέσω του εκπροσώπου του κ. Καλλίνικου- πρότεινε λήψη μέτρων αναδιάρθρωσης της εταιρείας, χωρίς να υπεισέλθει σε περαιτέρω λεπτομέρειες. «Πρέπει να συζητήσουμε επί της ουσίας, διότι το υπουργείο Οικονομικών με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το τελευταίο διάστημα, δεν ασχολήθηκε με την περίπτωση της ΕΛΒΟ», σημείωσε ο κ. Σπυράκος και διαμήνυσε πως «το πολιτικό κομμάτι δεν μπορεί παρά να έχει συμπληρωματικό έργο στο αντικείμενο της εταιρείας. Κύρια δουλειά της είναι το στρατιωτικό όχημα». Όσον αφορά στο καίριο θέμα των αρνητικών ιδίων κεφαλαίων, που ανέρχονται σε –2 εκ. ευρώ, με συνέπεια η βιομηχανία να εμπίπτει στα άρθρα 47-48 του 2190 (περί εκκαθάρισης ή λύσης της εταιρείας, εάν δεν γίνει αύξηση κεφαλαίου ή δεν εισρεύσει με άλλον τρόπο ζεστό χρήμα στα ταμεία), αυτό παραπέμφθηκε στις καλένδες, μέχρις ότου τα νέα μέλη της διοίκησης να ενημερωθούν.

Νέο Δ.Σ.

Και μια και ο λόγος για τη νέα διοίκηση, η συνέλευση ενέκρινε ομόφωνα την τοποθέτηση των κ. κ. Δημήτρη Παπακώστα, Νίκο Γιαννόπουλο, Νίκο Ζαχαριάδη, Αστέριο Ζαφειράκη και Νικόλαο Σαμαρά (ως εκπρόσωπο του υπουργείο Οικονομικών), με πρόταση του ελληνικού δημοσίου. Οι άλλες τέσσερις θέσεις του Δ.Σ. πληρώθηκαν από πρόσωπα που όρισε ο όμιλος Μυτιληναίου. Συγκεκριμένα πρόκειται για τους Φώτη Σπυράκο, Δημήτρη Γάγαλη, Κική Μαυροπούλου και Σταμάτη Πράσσα. Το νέο Δ. Σ. θα συγκροτηθεί σε σώμα πιθανότατα τη Δευτέρα, με φαβορί για τη θέση του προέδρου τον κ. Δ. Παπακώστα και τον Φώτη Σπυράκο για διευθύνοντα σύμβουλο.

ZENITH