Skip to main content

«Θέλουμε να σας ξέρουμε, αλλά δεν θέλουμε να σας βλέπουμε»

Με τη φράση αυτή ο γγ του ΥΠΟΙΚ, Δ. Γεωργακόπουλος, οριοθέτησε τον στόχο της κυβέρνησης για πλήρη γνώση των οικονομικών στοιχείων των φορλογουμένων από τη μια και τον εκμηδενισμό των φαινομένων διαφθ
Με τη φράση «θέλουμε να σας ξέρουμε, αλλά δεν θέλουμε να σας βλέπουμε», ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών, Δημήτρης Γεωργακόπουλος, θέλησε να υπογραμμίσει τον διπλό στόχο που έχει θέσει η ηγεσία του ΥΠΟΙΚ, της πλήρης γνώσης των οικονομικών των επιχειρήσεων και των πολιτών από τη μία και της συρρίκνωσης των φαινομένων διαφθοράς στις ελεγκτικές υπηρεσίες από την άλλη.

Από τη Θεσσαλονίκη, όπου βρέθηκε στο 2ο Ετήσιο Φορολογικό Συνέδριο, ο κ. Γεωργακόπουλος ανακοίνωσε το νέο μοντέλο φορολογικής διοίκησης που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, με έμφαση στη μείωση της γραφειοκρατίας, την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, τη δημιουργία περιφερειακών διοικήσεων και την καθιέρωση της φορολογικής δικαιοσύνης.

Αναλυτικότερα, το ΥΠΟΙΚ προχωρά άμεσα σε:

α) Εκσυγχρονισμό του ΚΕΔΕ (νομοθετικό διάταγμα 356/74). Συντάσσουμε ενιαίο κείμενο, που δεν είναι μια απλή κωδικοποίηση διατάξεων, αλλά ένα εντελώς νέο και σύγχρονο νομοθέτημα, που θα δώσει νέα πνοή στον ευαίσθητο τομέα της είσπραξης των δημοσίων εσόδων και θα μετατρέψει την «παθητική είσπραξη» που σήμερα υπάρχει στις Δ.Ο.Υ. σε «ενεργητική είσπραξη», με μείωση του διαχειριστικού κόστους του Δημοσίου και ταυτόχρονη αύξηση του ρυθμού είσπραξης και ελαχιστοποίηση του καθυστερήματος.    

β) Σε μέτρα μείωσης της γραφειοκρατίας και του κόστους που είναι:

  • Ηλεκτρονική υποβολή όλων των φορολογικών δηλώσεων.

  • Κατάργηση όλων των πιστοποιητικών και καθιέρωση της δήλωσης και του εκκαθαριστικού ως πιστοποιητικό.

  • Προεκτύπωση και η προεκκαθάριση της δήλωσης.

  • Πληρωμή των φόρων/τελών/δασμών απευθείας μέσω τραπεζικού ειδικού φορολογικού λογαριασμού και μέσω ΑΤΜ και Ίντερνετ.

  • Δικαίωμα επιλογής της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων από πολλά εκτός ΔΟΥ σημεία (σπίτι, γραφείο, διαδίκτυο, τηλεφωνικά, ταχυδρομείο με μια απλή αίτηση).

  • Χρόνος ελέγχου των δηλώσεων καταρχήν μόνο στην τελευταία ανέλεγκτη περίοδο και στις δύο προηγούμενες απ’ αυτήν.

  • Επέκταση χορήγησης ΑΦΜ σε όλους τους Έλληνες από τη γέννησή τους και στους οικονομικούς μετανάστες από τη νομιμοποίησή τους.

  • Σταδιακή κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και ενσωμάτωση των αναγκαίων διατάξεων στη φορολογική νομοθεσία.

  • Δημιουργία Οργάνου για τη γρήγορη και δίκαιη λύση των διαφορών μεταξύ φορολογικής αρχής και φορολογουμένων και στην αποφυγή ατομικών λύσεων ή μακροχρόνιων δικαστικών αγώνων (Ειδικό Νομικό Γραφείο Φορολογίας).

  • Δημιουργία Φορολογικών Δικαστηρίων.

  • Καθιέρωση ενημέρωσης των πολιτών για τον τρόπο που η Διοίκηση διαχειρίζεται τους φόρους που αυτοί καταβάλλουν.

  • Νέος, ενιαίος Κώδικας όλης της Φορολογικής Νομοθεσίας και της Διαδικασίας συνεχής ενημέρωση και διαθεσιμότητα στο διαδίκτυο. 

  • Κώδικας Συμπεριφοράς και Δεοντολογίας για τους υπαλλήλους.

  • Και η Αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών, ένα από τα σπουδαιότερα εργαλεία για την αποτελεσματικότητα του ΥΠΟΙΚ  σε όλους τους τομείς.


Όπως τόνισε ο γγ του ΥΠΟΙΚ, φορολογική διοίκηση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών ασκείται σήμερα σε δύο επίπεδα:  α) το επιτελικό της Κεντρικής Υπηρεσίας και β) το εκτελεστικό των 283 ΔΟΥ/200 τελωνεία / 130 χημεία και περίπου 100 κτηματικές υπηρεσίες.

Το σενάριο του υπουργείου εξετάζει την αναδιοργάνωση με ενοποίηση όλων των κλάδων ΜΟΝΟ σε επίπεδο επιτελικών και περιφερειακών υπηρεσιών και διακριτή δράση των τοπικών μονάδων όπως είναι σήμερα. Με αυτό το μοντέλο αναμένεται να επιτευχθεί μείωση μέχρι και 50% της Κεντρικής Υπηρεσίας και του αριθμού των τοπικών μονάδων μέχρι και 30%.

Η κάθε ΔΟΥ σήμερα έχει τοπική αρμοδιότητα, που αντιστοιχεί σε 1/283 τμήμα της επικράτειας, το τελωνείο σε 1/200, το χημείο σε 1/130 κλπ. Η οργάνωση αυτή, υπογραμμίζει, εμφανίζει πρόβλημα συντονισμού, διότι μία επιτελική Υπηρεσία καλείται να στοχοθετεί, κατευθύνει, παρακολουθεί, συντονίζει, ελέγχει και αξιολογεί όλες τις ΔΟΥ της χώρας, στα θέματα της αρμοδιότητάς της. Στην πραγματικότητα, επικεντρώνει το ενδιαφέρον της σε ένα μικρότερο αριθμό Δ.Ο.Υ, οι οποίες αποφέρουν μεγαλύτερα έσοδα για τον κρατικό προϋπολογισμό.

Η αναγκαιότητα της δημιουργίας μίας ενδιάμεσης Υπηρεσίας Περιφερειακής Διοίκησης, έχει ήδη αποδειχθεί μέσω παρακολούθησης διεθνών πρακτικών (μοντέλα άλλων κρατών) και θεωρητικών επιστημονικών προσεγγίσεων. Η Υπηρεσία αυτή θα αποτελεί τον ενδιάμεσο κρίκο στην επικοινωνία της διοίκησης και των τοπικών υπηρεσιών ΔΟΥ. Σημειώνει, δε, ότι η διαμόρφωση της ενδιάμεσης υπηρεσίας προτείνεται να είναι ανάλογη με τη νέα διοικητική διαίρεση της χώρας, σύμφωνα με τον Καλλικράτη, καθώς αριθμός των ΠΦΚ θα είναι τόσος όσος και ο αριθμός των περιφερειών , 7 ή 13.

Με την πρόταση αυτή το υπουργείο αναμένει τα εξής:

Με την προτεινόμενη μεταβολή η Κεντρική Υπηρεσία να συντονίζει, να παρακολουθεί, να στοχοθετεί, να αξιολογεί, να ελέγχει μικρότερο αριθμό υπηρεσιών 7 ή 13, ενώ θα συντομεύει το χρόνο εκκαθάρισης των δηλώσεων με τη διασπορά της μηχανογράφησης σε 7 ή 13 παραρτήματα.

Μειώνει το λειτουργικό κόστος των υπηρεσιών αφού τις 283 φορολογικές υπηρεσίες, τις άλλες τόσες τελωνειακές, τις χημικές, της πληροφορικής κλπ τους βάζει κάτω από την ίδια στέγη των  ενοποιημένων υπηρεσιών και είτε διατηρεί τις τοπικές φορολογικές μονάδες.

Σημειώνεται ότι όσες νέες τοπικές μονάδες (ΔΟΥ) παραμείνουν θα λειτουργούν μόνο με on-line σύνδεση με τα Περιφερειακά Φορολογικά Κέντρα, αφού ο ρόλος τους στο νέο μοντέλο θα είναι η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση.

Μέσω των τοπικών ΔΟΥ που θα υπάγονται σε κάθε ΠΦΚ και θα έχουν κοινή χωρική αρμοδιότητα με αυτή του ΠΦΚ, ο πολίτης θα μπορεί να εξυπηρετείται σε οποιαδήποτε ΔΟΥ από αυτές που ανήκουν στο ίδιο ΠΦΚ, με τον ίδιο τρόπο που μέχρι σήμερα εξυπηρετείτο από μία.

Ταυτόχρονα, η λύση αυτή δίνει την ευελιξία στη φορολογική διοίκηση να αυξάνει ή να μειώνει τον αριθμό των ΔΟΥ, χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες και κόστος τεχνικών εργασιών για διασπάσεις ή συνενώσεις.

Επίσης απομακρύνει το φορολογικό  έλεγχο της κάθε μικρής κοινωνίας από την τοπική ΔΟΥ με ότι αυτό συνεπάγεται, στην έδρα της περιφέρειας με αποτέλεσμα το δραστικό περιορισμό εξαρτήσεων και συναλλαγών.


Σύμφωνα με τον κ. Γεωργακόπουλο η Κεντρική Διοίκηση πρέπει να είναι μικρή, ευέλικτη, επιτελική και  αποτελεσματική  και για την υπηρεσία, αλλά και για τον πολίτη.

Στην κατεύθυνση αυτή Δημιουργούνται νέες μονάδες:

  • Δ/νση Εσωτερικού Ελέγχου
   
  • Δ/νση Εσωτερικών Υποθέσεων με ταυτόχρονη κατάργηση της Οικονομικής Επιθεώρησης, της οποίας σήμερα το έργο κρίνεται αναποτελεσματικό σε όλους τους τομείς.

  • Αναβάθμιση του Ειδικού Νομικού Γραφείου Φορολογίας. Το Γραφείο αυτό θα είναι υπεύθυνο για το συντονισμό στην επίλυση φορολογικών διαφορών και τη νομική υπεράσπιση των προσφυγών των Π.Κ..

  • Επανασύσταση του ΕΘΕΚ ( ως ελεγκτική μονάδα που έχει τον έλεγχο και επανέλεγχο όλων των μεγάλων επιχειρήσεων όλης της Ελλάδας) με ταυτόχρονη κατάργηση των σημερινών ΔΕΚ Αθηνών και ΔΕΚ Θες/νίκης.

  • Ανάπτυξη συστήματος πληροφόρησης της Διοίκησης (MIS)

Παράλληλα το υπουργείο προχωρά στη δημιουργία Περιφερειακών Κέντρων ΥΠΟΙΚ, που το έργο τους υποστηρίζεται από μονάδα πληροφορικής. Τα Κέντρα αυτά σύμφωνα με το προτεινόμενο μοντέλο είναι κέντρα:

  • Ελέγχου /Συντονισμού/ υποστήριξης

  • Όλης της διαδικασίας παραλαβής φορολογικών δηλώσεων όλων των ειδών, που παραλαμβάνονται από τις ΔΟΥ, που υπάγονται στην περιφέρεια

  • α) Της επεξεργασίας όλων των δηλώσεων, β) Της Εκκαθάρισης τους, γ) Της Είσπραξης, δ) Των Ενημερώσεων, ε) Της Εκπαίδευσης, στ) Των Ελέγχων και της Εισαγωγής στοιχείων στο σύστημα για τη δημιουργία του οικονομικού προφίλ όλων των φορολογουμένων.

Τα ΠΚ έχουν την ευθύνη:

  • της καλής εκτέλεσης της συμφωνίας της επίτευξης στόχων για όλες τις μονάδες που υπάγονται σε αυτό.

  • της ποιότητας και ποσότητας των εργασιών όλων των μονάδων.

  • σύνταξης του ετήσιου απολογισμού δράσης.

  • της παρακολούθησης της διαδικασίας και αναφοράς στη Δ/νση Εσωτερικού Ελέγχου

  • της συμπεριφοράς όλων των υπαλλήλων της περιφέρειάς του.

  • της επίλυσης διοικητικών διαφορών.

  • της επίλυσης φορολογικών διαφορών.

Τα Τοπικά Κέντρα ΥΠΟΙΚ ή οι σημερινές ΔΟΥ, όσες παραμείνουν, έχουν σαν αποστολή την εξυπηρέτηση του πολίτη με την ολοκλήρωση μίας ή πολλών συναλλαγών από μία θέση εργασίας, χωρίς αυτός να χρειάζεται να μετακινηθεί, καθώς και την ταχεία διεκπεραίωση των αιτημάτων του.

Ως εκ τούτου, οι υπηρεσίες που θα προσφέρονται είναι:

α) Απλές συναλλακτικές δραστηριότητες

β) Υπηρεσίες με μεγάλη συχνότητα συναλλαγών, που αφορούν μεγάλο αριθμό πολιτών.

γ) Δραστηριότητες που είναι αυτοματοποιημένες, μηχ/αφημένες.

δ) Διαδικασίες πρωτοκόλλου.

Τέλος, το Τοπικό Κέντρο λειτουργεί ως τμήμα του Περιφερειακού, στελεχώνεται με αριθμό υπαλλήλων που είναι ανάλογος του αριθμού των συναλλαγών του, με Προϊστάμενο και Επιμελητή και είναι άρτια εξοπλισμένα με τον πιο σύγχρονο ηλεκτρονικό εξοπλισμό.

Τρόπος Λειτουργίας:

Όλες οι συναλλαγές εισάγονται στο τοπικό σύστημα, διαβιβάζονται ηλεκτρονικά στο ΠΚ και από εκεί στο Κεντρικό Σύστημα για τις περαιτέρω εργασίες και κυρίως για τη δημιουργία του ηλεκτρονικού προφίλ του κάθε φορολογούμενου.

Τις υποθέσεις πολιτών που δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν από το ΤΚ αναλαμβάνει το ΠΚ και ανάλογα με την υπόθεση είτε δέχεται στην έδρα του τον πολίτη με ραντεβού είτε στέλνει ειδικό εμπειρογνώμονα να τη χειριστεί επιτόπου.

Τα ΤΚ είναι μικρές καλά εξοπλισμένες μηχανογραφικά μονάδες που μπορούν να συσταθούν χωρίς ιδιαίτερο κόστος σε όλες τις άγονες, ορεινές συνοριακές και δύσκολες από πλευράς μετακίνησης περιοχές με δύο έως πέντε υπαλλήλους.
Στόχος η εξυπηρέτηση του πολίτη εκεί που μένει ισότιμα, γρήγορα με διαφάνεια.
Η ηλεκτρονική συναλλαγή βάζει τέλος στο γρηγορόσημο.

Τέλος σε άσκοπες αντιπαραγωγικές μετακινήσεις από ΔΟΥ σε ΔΟΥ, από γραφείο σε γραφείο και από όροφο σε όροφο.

Με μία υπογραφή διεκπεραιώνονται οι υποχρεώσεις.

Καθιερώνεται το σύστημα υπογραφής συμβολαίου στόχων μεταξύ της Κεντρικής Διοίκησης και των Περιφερειακών Διοικήσεων.

ZENITH