Skip to main content

«Θηλιά» για την Εγνατία Οδός ΑΕ δάνεια ύψους 1,1 δισ. ευρώ

Στα «βαθιά» καλείται να κολυμπήσει με το καλημέρα η νέα διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ. Οι τέσσερις τράπεζες που χορήγησαν στην εταιρεία περίπου 1,1 δισ. ευρώ ζητούν, ευλόγως, να τηρηθούν οι συμβατικές
Στα «βαθιά» καλείται να κολυμπήσει με το καλημέρα η νέα διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ, καθώς τα δάνεια, που λήφθηκαν κατά το προηγούμενο διάστημα με τις ευλογίες του ΥΠΕΧΩΔΕ, για να διευκολυνθεί το δημόσιο στην κατασκευή ορισμένων τμημάτων του πανευρωπαϊκού οδικού άξονα, ήρθε η ώρα να πληρωθούν.

Οι τέσσερις τράπεζες που χορήγησαν στην εταιρεία περίπου 1,1 δισ. ευρώ ζητούν, ευλόγως, να τηρηθούν οι συμβατικές υποχρεώσεις της Εγνατίας όσον αφορά στα χρήματά τους, αλλά το πρόβλημα για την εταιρεία είναι ότι όσο δεν εισέρχονται έσοδα, το ταμείο είναι… μείον.

Η σοβαρή πηγή εσόδων που θα εξασφαλίσει τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας και υποχρεώσεις σε τράπεζες, αφήνοντας και κάποιο επιπλέον ποσό για κάλυψη άλλων αναγκών, εξακολουθεί να παραμένει ανενεργή. Ο λόγος για το δίκτυο των 13 σταθμών διοδίων της Εγνατίας, το οποίο, αν και θα έπρεπε να έχει ενεργοποιηθεί, στο σύνολό του, στις 12 Απριλίου, μέχρι στιγμής δεν έχει λειτουργήσει ούτε καν ένας σταθμός.

Μπορεί η εξέλιξη αυτή να αποδίδεται από τη σημερινή διοίκηση και την προϊστάμενη πολιτική της αρχή, το υπουργείο Υποδομών και Δικτύων, στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και στην προσπάθεια αποφυγής του πολιτικού κόστους που θα επέφερε μια απόφαση επιβολής διοδίων, όμως αυτό ουδόλως συγκινεί τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Ο υφυπουργός Υποδομών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης, προχθές, μόλις, παραδέχθηκε ότι οι πιστωτές ζητούν τα χρήματά τους πίσω και τους δικαιολόγησε πλήρως για τη στάση τους. Αναφέρθηκε μάλιστα σε μια από τις τράπεζες αυτές, αποκαλύπτοντας ότι έχει καταγγείλει τη σύμβαση με επιχείρημα ότι η Εγνατία οδός ΑΕ δεν έχει εκπληρώσει τις συμβατικές υποχρεώσεις της, όσον αφορά στην τοποθέτηση των διοδίων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία χορήγησε πριν τέσσερα χρόνια στην εταιρεία, με υποθήκη τα έσοδα από τα διόδια, 250 εκ. ευρώ, τα οποία έχουν φθάσει σήμερα στα 280 εκ. ευρώ, μαζί με τα τοκοχρεολύσια. Οι δύο πλευρές έχουν ανοικτό δίαυλο επικοινωνίας και η Εγνατία Οδός ΑΕ φέρεται να έχει προτείνει να καταβάλει μηνιαίως, έναντι των υποχρεώσεών της, το ποσό των 1,5 εκ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα προέρχεται από το κεφάλαιό της, καθώς, όπως ήδη προαναφέρθηκε, η εταιρεία δεν έχει έσοδα. Επί του παρόντος η πρόταση συνεχίζει να είναι υπό διαπραγμάτευση.

Η περίπτωση της Πειραιώς, ωστόσο, δεν είναι ο μοναδικός πονοκέφαλος που απασχολεί τη διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ. Μεγάλες πιέσεις έχει αρχίσει να ασκεί κι η Εμπορική Τράπεζα, η οποία της έχει χορηγήσει ένα βραχυχρόνιο δάνειο ύψους 250 εκ. ευρώ, το οποίο, βάσει των όρων της σχετικής σύμβασης, θα έπρεπε η λήπτρια εταιρεία να το επιστρέψει έως την 31η Μαρτίου του 2010. Πριν δεκαπέντε ημέρες δηλαδή. Και σε αυτή την περίπτωση, όμως, το «ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος» είναι στην πρώτη γραμμή της επιχειρηματολογίας της Εγνατίας Οδός ΑΕ, η οποία επιχειρεί να πείσει την Εμπορική να γίνει ένας διακανονισμός που θα της επιτρέψει να εξυπηρετεί τις υποχρεώσεις της κανονικά. Κατά τις ίδιες πηγές έχει προταθεί η αποπληρωμή του δανείου –για το οποίο θα πρέπει να σημειωθεί δόθηκε λίγο πριν τα Χριστούγεννα ένα ποσό ύψους 50 εκ. ευρώ- να γίνει σε 36 μήνες. Η Εμπορική αντιπρότεινε τους 12 μήνες και ως εκ τούτου είναι πιθανό να καταλήξουν σε μια συμφωνία κάπου στη μέση, δηλαδή στα δύο χρόνια.

Υποχρεώσεις υπάρχουν, ωστόσο, και σε τράπεζες που ελέγχονται από το ελληνικό δημόσιο. Έτσι, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο για παράδειγμα έχει χορηγήσει στην Εγνατία Οδός ΑΕ ομολογιακό δάνειο 400 εκ. ευρώ, με δέσμευση από την λήπτρια εταιρεία ότι θα αποπληρώνει τις δόσεις της από τα χρήματα που θα παίρνει από την επιστροφή ΦΠΑ για τα έργα που έχουν εκτελεστεί στον οδικό άξονα. Στο πλαίσιο αυτό πριν περίπου 20 ημέρες το υπουργείο Οικονομικών αποδέσμευσε ποσό 100 εκ. ευρώ, ως επιστροφή ΦΠΑ, εκ των οποίων τα μισά δόθηκαν στο Τ. Τ. για δόσεις έως το τέλος του έτους, ενώ τα υπόλοιπα, κατά πληροφορίες, δίδονται ή δόθηκαν ήδη στην Εμπορική Τράπεζα.

Τα υπόλοιπα περίπου 250 εκ. ευρώ, από το σύνολο του δανεισμού της Εγνατία Οδός ΑΕ, προέρχονται από την Αγροτική Τράπεζα, η οποία για την ώρα πιέζει, αλλά μάλλον προηγούνται οι άλλοι.

Υπενθυμίζεται ότι τα ετήσια έξοδα συντήρησης της Εγνατίας ανέρχονται σε περίπου 80 – 100 εκ. ευρώ, ενώ από τη λειτουργία των διοδίων μόνο στα Μάλγαρα (τα έσοδα του θα περάσουν στην Εγνατία, η οποία θα δίνει ένα μέρος στον ιδιώτη) και στον Πολύμυλο Κοζάνης –τα οποία είναι το πιο πιθανό ότι θα λειτουργούν έως το τέλος του έτους- υπολογίζεται ότι θα συγκεντρώνονται έσοδα περίπου 25 εκ. ευρώ ετησίως. Για τους άλλους σταθμούς διοδίων, τουλάχιστον τρεις θα κατασκευαστούν μέσα στο τρέχον έτος, με προοπτική να λειτουργήσουν αρχές του 2011.

ZENITH