Skip to main content

Τι λέει το ΤΧΣ για την επιστροφή των 1,2 δισ. ευρώ

Η επιστροφή ποσού μικρότερου από το συνολικό ποσό των 10,93 δισ. ευρώ, θα αποτελούσε ουσιώδη παράβαση, αναφέρει η διευθύνουσα σύμβουλος του ΤΧΣ.

Ανακοίνωση-απάντηση σε δημοσιεύματα σχετικά με το θέμα της επιστροφής των μη χρησιμοποιηθέντων ομολόγων του EFSF, εξέδωσε το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).

Ουσιαστικά το ΤΧΣ χαρακτηρίζει  μονόδρομο τη διαδικασία που ακολούθησε, σχετικά με την επιστροφή στον EFSF όλων των αδιάθετων ομολόγων που είχε στο χαρτοφυλάκιο του, ήτοι 1,2 δισ. ευρώ, που πλέον αναζητά το ελληνικό Δημόσιο, εξηγώντας παράλληλα γιατί είναι εύλογο το αίτημα για την επιστροφή τους στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, αναφέρει:

Το ΤΧΣ ιδρύθηκε το 2010, στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Οικονομικής Προσαρμογής για την Ελλάδα, με αρχικό κεφάλαιο 1,5 δισ. ευρώ σε μετρητά. Μετά την απόφαση του Eurogroup της 21ης Φεβρουαρίου 2012 το EFSF εισέφερε στο ΤΧΣ το συνολικό ποσό 48,2 δισ. ευρώ με τη μορφή ομολόγων του EFSF.

Πέραν των κεφαλαιακών εισφορών, το ΤΧΣ είχε εισροές σε μετρητά ύψους 2,12 δισ. ευρώ από: (i) αμοιβές αναδοχής από τις τράπεζες, (ii) τόκους καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδος, (iii) πληρωμή τοκομεριδίων ομολόγων του EFSF, (iv) εξάσκηση των Warrants από επενδυτές, (v) έσοδα από εκκαθαρίσεις και (vi) εφάπαξ  καταβολή από τις συστημικές τράπεζες.

Στο πλαίσιο του σκοπού του, το ΤΧΣ χρησιμοποίησε για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση των τραπεζών το συνολικό ποσό των 39,95 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα: 37,27 δισ. ευρώ σε ομόλογα, 1,5 δισ. ευρώ σε μετρητά από το αρχικό μετοχικό του κεφάλαιο και 1,18 δισ. ευρώ σε μετρητά από ταμειακές του εισροές.

Στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου 2015 αποφασίστηκε ότι όλα τα μη χρησιμοποιηθέντα  ομόλογα του EFSF, τα οποία κατείχε το ΤΧΣ, επιστρέφονται άμεσα στον EFSF. Τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα ανέρχονταν στο ποσό των 10,93 δισ. ευρώ (δηλαδή η διαφορά μεταξύ 48,2 δισ. ευρώ που έλαβε το ΤΧΣ από τον EFSF αφαιρουμένων των 37,27 δισ. ευρώ που χρησιμοποιήθηκαν από το ΤΧΣ).

Σε υλοποίηση της ως άνω απόφασης του Eurogroup η Κύρια Σύμβαση Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (MFFA) τροποποιήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 2015 βάσει της τρίτης Τροποποιητικής Σύμβασης. Το ΤΧΣ είχε επομένως την υποχρέωση να επιστρέψει όλα τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα στον EFSF μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2015. Η επιστροφή ποσού μικρότερου από το συνολικό ποσό των 10,93 δισ. ευρώ, θα αποτελούσε ουσιώδη παράβαση της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (MFFA) και της απόφασης του Eurogroup.

Η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΤΧΣ, κα Α. Σακελλαρίου, δήλωσε ότι: «Η χρήση των πόρων του ΤΧΣ ήταν η δέουσα, βάσει των ενδεδειγμένων πρακτικών συνετούς διαχείρισης διαθεσίμων, λαμβανομένων υπόψη των πληρωμών τοκομεριδίων που λάμβανε το ΤΧΣ από τα ομόλογα του EFSF σε αντίθεση με τα χαμηλά ή μηδενικά έσοδα από τους τόκους των καταθέσεών του στην Τράπεζα της Ελλάδος. Η επιστροφή των μη χρησιμοποιηθέντων ομολόγων ήταν μια ρητή απαίτηση του Eurogroup, η οποία μείωσε ισόποσα το δημόσιο χρέος διατηρώντας παράλληλα τη δυνατότητα για δανεισμό εκ νέου του ποσού αυτού για τον ίδιο σκοπό, δηλαδή αποκλειστικά για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών. Δεδομένης της αποκλειστικής τους χρήσης, η επιστροφή των ομολόγων δεν περιόρισε τους συνολικά διαθέσιμους πόρους για το σκοπό αυτό. Στο πλαίσιο της υποχρεωτικής επιστροφής των ομολόγων, και με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον του Ελληνικού Δημοσίου, αναδείξαμε προς τον EFSF ότι τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα υπερέβαιναν σε αξία τη διαφορά του συνόλου των εισφερθέντων κεφαλαίων από το συνολικό χρησιμοποιηθέν ποσό για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών. Ετέθη συνεπώς το εύλογο αίτημα διαφοροποίησης και επιστροφής του ποσού των 1,19 δισ. ευρώ ώστε να διαμορφωθεί η κατάσταση όπως θα ήταν εάν για τις σχετικές εκταμιεύσεις είχαν χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά ομόλογα του EFSF».

ZENITH