Skip to main content

Τι προτείνει ο ΣΕΒΕ για το νέο Αναπτυξιακό

Την ανάγκη τόνωσης της εξωστρέφειας, μέσω του νέου Αναπτυξιακού νόμου, προκρίνει ο ΣΕΒΕ, καταθέτοντας στην υπουργό Οικονομίας, Λ. Κατσέλη, προτάσεις και παρατηρήσεις για το υπό διαβούλευση ν/σ.
Την ανάγκη τόνωσης της εξωστρέφειας, μέσω του νέου Αναπτυξιακού νόμου, προκρίνει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), καταθέτοντας στην υπουργό Οικονομίας, Λ. Κατσέλη, προτάσεις και παρατηρήσεις σχετικά με το σ/ν «Χορήγηση ενισχύσεων σε ιδιωτικές επενδύσεις για την προώθηση της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και την περιφερειακή σύγκλιση και άλλες διατάξεις», το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, που ολοκληρώνεται σήμερα.

Συγκεκριμένα, με σημερινή του επιστολή ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Δ. Λακασάς, υπογραμμίζει πως στα κριτήρια αξιολόγησης και υπαγωγής επιχειρήσεων στο καθεστώς ενισχύσεων του νέου Αναπτυξιακού θα πρέπει να προσμετράται ξεχωριστά η εξωστρέφεια με συντελεστή 25%. «Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να προσμετράται μόνο η αύξηση της εξαγωγικής επίδοσης και όχι η υποκατάσταση των εισαγωγών στον κλάδο, ακόμα και αν πρόκειται για ένα προϊόν που δεν παράγεται στην Ελλάδα», τονίζει ο κ. Λακασάς.

Παράλληλα, ανάμεσα στις προτάσεις του ο ΣΕΒΕ τονίζει πως θα πρέπει να ενταχθεί στο άρθρο 5 του νομοσχέδίου η ανάπτυξη νέων αγορών από ήδη εξαγωγική επιχείρηση, καθώς και το ξεκίνημα εξαγωγικής δραστηριότητας από υφιστάμενη επιχείρηση.

Επιπλέον, τονίζεται πως στις άυλες δαπάνες θα πρέπει να προστεθούν και δαπάνες στήριξης της εξωστρέφειας στις οποίες περιλαμβάνονται δαπάνες προώθησης-προβολής και ενίσχυσης υποδομών για την εξωστρέφεια της επιχείρησης. «Η ένταξη των εν λόγω ενισχυόμενων δαπανών μπορεί να γίνει με βάση τις προδιαγραφές που θα υιοθετηθούν για Ολοκληρωμένα Επιχειρηματικά Σχέδια, στα οποία θα περιλαμβάνονται κυρίως άυλες επενδύσεις για την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων, με έμφαση σε δραστηριότητες σχεδιασμού και διάθεσης προϊόντων. Ιδιαίτερα μάλιστα ενδιαφέρουσα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις θα είναι η στήριξη, μέσω του αναπτυξιακού νόμου, ολοκληρωμένων προγραμμάτων marketing στο πλαίσιο των οποίων θα επιχορηγούνται δαπάνες για σχεδιασμό, έρευνα και ανάπτυξη, πιστοποίηση, προώθηση κ.λπ. προϊόντων, ώστε να γίνουν ελκυστικά και να αποκτούν ανταγωνιστικότητα που θα τους επιτρέπει τη διείσδυσή τους στις ξένες αγορές», επισημαίνει ο ΣΕΒΕ.

Ακόμη, κατατέθηκαν οι ακόλουθες προτάσεις:

- Άρθρο 6.1.δ. και 6.2. (Μορφή των ενισχύσεων)

Η επιδότηση του κόστους των δημιουργούμενων θέσεων απασχόλησης θα πρέπει να παρέχεται συνδυαστικά και να είναι πέραν του ανώτατου επιτρεπόμενου ποσοστού επιχορήγησης.

Επίσης, καθώς οι μορφές ενισχύσεων μπορούν να παρέχονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά, θα πρέπει να εξειδικευτούν οι περιπτώσεις και οι τρόποι συνδυαστικής εφαρμογής, ώστε ο υποψήφιος επενδυτής να αξιολογήσει και να επιλέξει την προσφορότερη γι’ αυτόν μορφή συνδυασμού.

- Άρθρο 7 (Καταβολή των ενισχύσεων)

Πρέπει οπωσδήποτε να τεθούν μέγιστοι χρόνοι καταβολής των ενισχύσεων από την ημερομηνία υποβολής των σχετικών αιτημάτων από τους επενδυτές.

- Άρθρο 9 (Αρμοδιότητες και διαδικασίες υποβολής, εξέτασης και εφαρμογής των ενισχύσεων)

- 9.1.α: Θεωρούμε πολύ θετική την αρμοδιότητα που δίνεται στην Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης (ΕΜΑ) του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

- 9.5.ζ: Θεωρούμε λάθος την υπογραφή των αποφάσεων υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων από τον Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στην ΕΜΑ, στη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό αναιρείται στην ουσία η ίδια η ΕΜΑ. Οι αποφάσεις υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων αρμοδιότητάς της θα πρέπει να υπογράφονται από τον Υφυπουργό  Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που προΐσταται της εν λόγω ΕΜΑ του ΥΠΟΙΑΝ.

- 9.5.η: Πιστεύουμε ότι θα είναι εις βάρος του στόχου της περιφερειακής σύγκλισης η προτεινόμενη κατανομή των ετησίως εγκεκριμένων κονδυλίων για τον αναπτυξιακό νόμο. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι το 48% από το σύνολο του 60% θα δοθεί σε επενδυτικά σχέδια ανεξαρτήτως γεωγραφικής περιοχής, με φυσικό αποτέλεσμα τα αντίστοιχα κονδύλια να καταλήγουν στην περιφέρεια Αττικής, όπου υπάρχει μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων. Οι περιφέρειες που εμπίπτουν στην κεντρική ΕΜΑ του ΥΠΟΙΑΝ με έδρα τη Θεσσαλονίκη αντιπροσωπεύουν το 19,7% του ΑΕΠ, οπότε θα πρέπει αυτό το ποσοστό να διασφαλιστεί τουλάχιστον για τις κάτω από 3 εκατ. € επενδύσεις και αντίστοιχο τουλάχιστον ποσοστό να αντιστοιχεί  για 20% και για τις άνω των 3 εκατ.€ από το υπόλοιπο 40%, ποσοστό τουλάχιστον 8% να πηγαίνει για την ΕΜΑ με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

- 9.6. Επειδή θεωρούμε ότι η εξωστρέφεια πρέπει να είναι από τους κεντρικούς στόχους του αναπτυξιακού νόμου, πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει εκπρόσωπος του ΣΕΒΕ στην Γνωμοδοτική Επιτροπή Επενδύσεων της ΕΜΑ του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και στις Περιφερειακές Γνωμοδοτικές Επιτροπές Επενδύσεων των περιφερειών Ηπείρου, Θεσσαλίας, Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, όπου ο ΣΕΒΕ έχει παραρτήματα. Πιστεύουμε ακόμα ότι  σε όλες τις γνωμοδοτικές επιτροπές θα πρέπει να υπάρχουν εκπρόσωποι εξαγωγικών φορέων.

- Άρθρο 11 (Ειδικά καθεστώτα)

Τα ειδικά καθεστώτα υπάρχουν ως πρόβλεψη στους αναπτυξιακούς νόμους εδώ και πάρα πολλά χρόνια, πλην όμως δεν έχουν ενεργοποιηθεί μέχρι σήμερα σχεδόν ποτέ. Με δεδομένη την ύπαρξη των περιφερειακών προγραμμάτων ίσως η σχετική πρόβλεψη να είναι χωρίς αντικείμενο.

- Άρθρο 13 (Συμβούλιο Παρακολούθησης και Αξιολόγησης της Εφαρμογής του Επενδυτικού Νόμου)

Στο Συμβούλιο Παρακολούθησης και Αξιολόγησης της Εφαρμογής του Επενδυτικού Νόμου, πιστεύουμε ότι πρέπει να οριστεί οπωσδήποτε εκπρόσωπος του ΣΕΒΕ, καθώς αποτελεί ένα δραστήριο φορέα, με συστηματικές και συνεχείς παρεμβάσεις στην Πολιτεία για θέματα εξαγωγών και ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας. Ο ΣΕΒΕ έχει πάνω από 600 ενεργά άμεσα μέλη, 3000 έμμεσα μέλη και παραρτήματα στην Ήπειρο, στο Βόρειο Αιγαίο και στη Θράκη. Η συνεισφορά του στο αναπτυξιακό γίγνεσθαι και ιδιαίτερα στην προώθηση των εξαγωγών και την περιφερειακή ανάπτυξη έχουν αναγνωρισθεί και συμμετέχει ισότιμα με άλλους φορείς σε πολλά Εθνικά Συμβούλια, Επιτροπές κ.λπ.

ZENITH