Skip to main content

Την πλάτη της Τουρκίας βλέπει ο ελληνικός τουρισμός

Τη στιγμή που ο ελληνικός τουρισμός περιμένει μείωση των εσόδων κατά 7-9%, η γειτονική χώρα αναμένει αύξηση 20% των αφίξεων.
Άκρως δυσοίωνα είναι τα μηνύματα για τη θέση του ελληνικού τουρισμού, έναντι των άμεσων ανταγωνιστών του, καθώς οι εισπράξεις του αναμένεται να υποστούν μείωση της τάξης του 7-9% και οι αφίξεις να κυμανθούν στα επίπεδα του 2009, τη στιγμή που στην Τουρκία αναμένεται αύξηση των αφίξεων σε υψηλό διψήφιο ποσοστό, μέχρι και 20%.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και πρώτο αντιπρόεδρο του ΣΕΤΕ, Ανδρέα Ανδρεάδη, οι τουριστικές εισπράξεις της χώρας μας (μετά από την πτώση κατά 12% το 2009) θα υποστούν και νέα μείωση κατά το τρέχον έτος, που θα κυμανθεί μεταξύ 7-9%.

Παράλληλα, σε επίπεδο αφίξεων εκτιμά ότι θα υπάρξουν μικρές αποκλίσεις στα επίπεδα του 2009 (που ήταν μειωμένες κατά περίπου 6,5% σε σχέση με το 2008) και αυτά σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία τα έσοδα από τον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να παρουσιάσουν σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2009, ενώ και οι αφίξεις θα αυξηθούν κατά 3-4% (Στοιχεία Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού). Στη γειτονική Τουρκία αναμένεται αύξηση των αφίξεων σε υψηλό διψήφιο ποσοστό μέχρι και 20%.

Για τη σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού - Τουρισμού ο κ. Ανδρεάδης σημειώνει ότι εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να μην συνειδητοποιεί προς ποια κατεύθυνση πρέπει να επικεντρώσει τις λιγοστές δυνάμεις και πόρους της. Όπως σημειώνει αναλώνεται σε φιλότιμες πλην ερασιτεχνικές και μη αποδοτικές προσπάθειες επισκέψεων και επαφών των πολιτικών προϊσταμένων στην αλλοδαπή, αγνοώντας ότι τέτοιες ενέργειες δεν προσδίδουν προστιθέμενη αξία, δεν επιφέρουν κάτι στην αναστροφή της μείωσης του τουρισμού μας.

Το χειρότερο, δε, αναφέρει ο κ. Ανδρεάδης, διαφημίζουν θριαμβευτικά τη μείωση της τιμής του εξαγόμενου τουριστικού μας προϊόντος, χωρίς καμία σοβαρή προσέγγιση της σχέσης ποιότητας - τιμής, ούτε και των παραμέτρων που διαμορφώνουν αυτήν την σχέση. Φαίνεται, λοιπόν, ότι όπως και η προηγούμενη, δεν έχει ούτε την γνώση, ούτε καθαρή εικόνα για το τι πρέπει να κάνει και για τους μηχανισμούς που μπορεί να ανακινήσουν την τουριστική μας μηχανή. Το 2010 έχει ήδη διαμορφωθεί για τις τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα αναγκαστούν να αλλάξουν χέρια ή να κλείσουν. Οι ευθύνες είναι τεράστιες γιατί σε αντίθεση με τη βιομηχανία και το εμπόριο, η τουριστική ύφεση, στον βαθμό που την υφίσταται η χώρα, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, σύμφωνα με τον κ. Ανδρεάδη.

Παράλληλα υπογραμμίζει ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία του τουρισμού όπως και η προηγούμενη κατάφερε κάτι «σημαντικό»: Να υποτιμήσει το εξαγόμενο τουριστικό προϊόν της χώρας κατά περίπου 15% σε δύο χρόνια, με αποτέλεσμα η συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ να συρρικνωθεί στο τέλος του 2010 σε ποσοστό κάτω του 15% έναντι του 18% του ΑΕΠ το 2008.

Ο κ. Ανδρεάδης καλεί τον Πρωθυπουργό να συνειδητοποιήσει την λάθος επιλογή του και να επανιδρύσει το ταχύτερο τα Υπουργεία Τουρισμού και Ναυτιλίας, τους δύο ακρογωνιαίους τομείς της οικονομίας της χώρας, εκεί από όπου θα προέλθει η ανάπτυξη. Για να μην χαθεί το 2011, ο κ. Ανδρεάδης επισημαίνει την ανάγκη της άμεσης δημιουργίας επαγγελματικού φορέα προβολής διαφήμισης στα πλαίσια του Maison de la France ή Visit Britain. Ο φορέας αυτός πρέπει να είναι έτοιμος ως τον Οκτώβριο, για να ξεκινήσει για πρώτη φορά στα Ελληνικά δεδομένα, επαγγελματική προβολή και διαφήμιση της χώρας.

ZENITH