Skip to main content

Το ΔΝΤ σαρώνει τα πάντα

Πέρα από κάθε πρόβλεψη κινούνται οι προϋποθέσεις που επέβαλε το ΔΝΤ και η Ευρωζώνη ως προαπαιτούμενο για την ενεργοποίηση του σχεδίου διάσωσης της ελληνικής οικονομίας.
Πέρα από κάθε πρόβλεψη κινούνται οι προϋποθέσεις που επέβαλε το ΔΝΤ και η Ευρωζώνη ως προαπαιτούμενο για την ενεργοποίηση του σχεδίου διάσωσης της ελληνικής οικονομίας.

Πρόκειται κυριολεκτικά για ένα σάρωμα στις εργασιακές σχέσεις, στο ασφαλιστικό, στην εισοδηματική πολιτική και στο φορολογικό, τα οποία ανατρέπονται πλήρως. Το σχετικό σχέδιο νόμου κατατέθηκε στη Βουλή υπό τον τίτλο «μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας, από τα κράτη-μέλη της ζώνης του ευρώ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο».

 Εκτός από τη συγκεκριμενοποίηση της έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις(από 4 έως 10% στα κέρδη του 2009, εφόσον υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ), το νέο «φασούλι» που προέκυψε με την κατάθεση του ν/σ είναι ότι δεν δικαιούνται των μειωμένων δώρων και επιδομάτων όσοι συνταξιούχοι δεν ξεπερνούν τα 60 έτη.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, με το σχέδιο νόμου «προτείνονται μέτρα και πολιτικές που έχουν ως στόχο το εθνικό συμφέρον και την προστασία των Ελλήνων πολιτών».

Το πρόγραμμα σταθερότητας που σχεδιάστηκε και τα πρόσθετα μέτρα που προτείνονται με το σχέδιο νόμου θέτουν σε εφαρμογή το μηχανισμό στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, με την παροχή χρηματοδότησης ύψους 110 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 80 δισ. ευρώ αφορούν διμερή δάνεια από τις χώρες-μέλη της ΕΕ και τα 30 δισ. ευρώ από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Το πρόγραμμα προβλέπει μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που ανέρχονται σε έντεκα μονάδες του ΑΕΠ ή περίπου 30 δισ. ευρώ έως το 2013, με στόχο το έλλειμμα να είναι κάτω του 3% του ΑΕΠ το 2014.

Επίσης, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, το μακροοικονομικό σενάριο προβλέπει ύφεση 4% το 2010 και επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το 2012 και μετά.

Με το άρθρο πρώτο του σχεδίου νόμου περιγράφεται και θεσμοθετείται ο μηχανισμός και το πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής που συμπεριλαμβάνει και το μνημόνιο οικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής και το μνημόνιο συνεννόησης στις συγκεκριμένες προϋποθέσεις οικονομικής πολιτικής, το οποίο συνέταξε το υπουργείο Οικονομικών με τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Οι διατάξεις του άρθρου δεύτερου αποτελούν το νόμο πλαίσιο για την εφαρμογή του προγράμματος.

Με τις διατάξεις του άρθρου τρίτου μειώνονται περαιτέρω τα επιδόματα στο στενό δημόσιο τομέα και οι εν γένει αποδοχές στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Τα πάσης φύσεως επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές γενικά για τους λειτουργούς υπαλλήλους και το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου του δημοσίου, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ, αλλά και των Ενόπλων Δυνάμεων της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος μειώνονται κατά 8%.

Επίσης κατά 8% μειώνονται και τα έξοδα παράστασης του προέδρου της Δημοκρατίας, των προέδρων της κυβέρνησης και της Βουλής, του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και των υπουργών και των υφυπουργών.

Εξάλλου, τα επιδόματα εορτών, Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και το επίδομα αδείας ορίζονται στα 500, 250 και 250 ευρώ αντιστοίχως για όλους τους δικαιούχους και καταβάλλονται μόνον εφόσον οι πάσης φύσεως μικτές τακτικές αποδοχές, επιδόματα και αμοιβές συνυπολογιζομένων και των επιδομάτων εορτών και αδείας, δεν υπερβαίνουν κατά μήνα τα 3.000 ευρώ (υπολογιζόμενες οι αποδοχές σε δωδεκάμηνη βάση).

Στην περίπτωση που ξεπερνούν το όριο των 3.000 ευρώ περικόπτονται τα επιδόματα αναλόγως.

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση το επίδομα εορτών, Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας που καταβάλλεται σε όλους τους συνταξιούχους από το δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία κύριας ασφάλισης καθορίζεται στα 400 ευρώ για το επίδομα Χριστουγέννων και τα 200 ευρώ για το δώρο Πάσχα και το επίδομα αδείας αντιστοίχως.

Από την παραπάνω εφαρμογή εξαιρούνται οι ασφαλισμένοι του ΟΓΑ.

Τα δώρα και επιδόματα, με τη νέα τους μειωμένη μορφή, δικαιούνται μόνον όσοι έχουν υπερβεί το 60ό έτος της ηλικίας τους. Από αυτό το όριο ηλικίας εξαιρούνται όσοι δικαιούχοι εξ ιδίου δικαιώματος λαμβάνουν πολεμική σύνταξη ή σύνταξη λόγω ανικανότητας ή λόγω αναπηρίας ή συνταξιοδοτήθηκαν αναγκαστικά δυνάμει ειδικών διατάξεων, καθώς και οι δικαιούχοι εκ μεταβιβάσεως, εφόσον οι τελευταίοι:

α) δεν έχουν υπερβεί το 18ο έτος ή αν σπουδάζουν, το 24ο

β) είναι ανίκανοι για άσκηση οποιουδήποτε βιοποριστικού επαγγέλματος σε ποσοστό μεγαλύτερο του 67%.

Επίσης ορίζεται ότι τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα που έχουν θεμελιωθεί ή θεμελιώνονται έως την 31 Δεκεμβρίου 2010 δεν θίγονται από την παραμονή των υπαλλήλων στην υπηρεσία μετά την ανωτέρω ημερομηνία και τυχόν συνταξιοδοτικές μεταβολές δεν επηρεάζουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησής τους.

Εξάλλου, αναστέλλεται η καταβολή της δεύτερης δόσης της έκτακτης ενίσχυσης που χορηγήθηκε βάσει του νόμου 3808/2009 και ο χρόνος καταβολής του θα επανακαθοριστεί με απόφαση του υπουργού Οικονομικών.

Με το άρθρο τέταρτο του σχεδίου νόμου αυξάνονται οι έμμεσοι φόροι, ενώ με το άρθρο 5 επιβάλλεται έκτακτη εισφορά κοινωνικής ευθύνης στα κέρδη των επιχειρήσεων, ανάλογα με τη φοροδοτική τους ικανότητα.

Η έκτακτη εισφορά κοινωνικής ευθύνης θα επιβάλλεται στα κέρδη των επιχειρήσεων κατά το 2009, εφόσον υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ.

Αναλυτικότερα:

-Για συνολικά καθαρά κέρδη έως 300.000 ευρώ η έκτακτη εισφορά θα υπολογίζεται με συντελεστή 4%

-Για καθαρά κέρδη από 301.000 έως 1.000.000 ευρώ ο συντελεστής της έκτακτης εισφοράς είναι 6%

-Για καθαρά κέρδη από 1.000.001 έως και 5.000.000 ευρώ η έκτακτη εισφορά θα υπολογίζεται με συντελεστή 8%

-Για καθαρά κέρδη από 5.000.001 και άνω η έκτακτη εισφορά θα υπολογίζεται με συντελεστή 10%.

Στο νομοσχέδιο διευκρινίζεται ότι το ποσό της έκτακτης εισφοράς περιορίζεται αναλόγως σε κάθε περίπτωση ώστε το εναπομείναν συνολικό καθαρό εισοδήματα ή τα κέρδη της επιχείρησης να μην υπολείπεται του ποσού των 100.000 ευρώ.

Ο υπολογισμός της έκτακτης εισφοράς θα γίνει από τις εφορίες, οι οποίες και θα αποστείλουν εκκαθαριστικό σημείωμα στις επιχειρήσεις, ενώ το ποσό θα καταβάλλεται σε 12 ίσες μηνιαίες δόσεις.

Επιβάλλεται επίσης ειδικός φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.

Εξάλλου, σε παράρτημα (ΙΙΙ) που φέρει τον τίτλο "Ελλάδα - μνημόνιο οικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής" η κυβέρνηση προβλέπει μια εκτεταμένη περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής με ρυθμό ανάπτυξης του πραγματικού ΑΕΠ να μειώνεται το 2010-2011, αλλά να ανακάμπτει σταδιακά στη συνέχεια.

Το οικονομικό πρόγραμμα, προστίθεται, βασίζεται στην υπόθεση αρνητικής ανάπτυξης κατά 4% το 2010 και κατά 2,5% το 2011. Επισημαίνεται, επίσης, ότι η δημοσιονομική προσαρμογή θα πρέπει να γίνει ο ακρογωνιαίος λίθος του προγράμματος.

Η Voria.gr δημοσιεύει το πλήρες κείμενο στο link που ακολουθεί για την καλύτερη και πληρέστερη ενημέρωση σας: http://www.mnec.gr/export/sites/mnec/el/nomothesia/nomosxedia/Documents/2010_05_04_SxedioNomou.pdf .

ZENITH