Skip to main content

Χειρόφρενο τράβηξε η αγορά αυτοκινήτου

Τη μεγαλύτερη κάμψη από κάθε άλλο εμπορικό κλάδο της οικονομίας γνωρίζει η αγορά αυτοκινήτου, καθώς το Μάιο οι ταξινομήσεις σημείωσαν υποχώρηση 54,1%, σε ετήσια βάση. Ισχυρό το πλήγμα και για τα προϋπ
Τη μεγαλύτερη κάμψη από κάθε άλλο εμπορικό κλάδο της οικονομίας γνωρίζει η αγορά αυτοκινήτου με βάση τις ταξινομήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων, καθώς το Μάιο σημείωσαν υποχώρηση 54,1%, σε ετήσια βάση, ενώ τον ίδιο μήνα κατέγραψαν μείωση 53,7%, ως προς τον μέσο όρο του μηνός Μαΐου για τα έτη 2004-2009.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), ισχυρό πλήγμα δεχθεί και η πολιτεία, καθώς αναμένεται να συγκεντρωθούν 300 εκατ. ευρώ λιγότερα των προϋπολογισθέντων από τέλος ταξινόμησης και ΦΠΑ.

Ειδικότερα, έως πρόσφατα προέκυπταν έσοδα από τέλος ταξινόμησης και ΦΠΑ πλέον των 1,6 δισ. ευρώ ετησίως για το δημόσιο, ενώ για το 2010 τα αντίστοιχα έσοδα έχουν προϋπολογιστεί σε 970 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η κατακόρυφη πτώση της αγοράς αυτοκινήτου το 2010 οδηγεί σε αντίστοιχη κατακρήμνιση των εσόδων από τέλος ταξινόμησης και ΦΠΑ, που δεν θα ξεπεράσουν τελικά τα 700 εκατ. ευρώ, προκαλώντας υστέρηση κατά 300 εκ. ευρώ, ακόμη και ως προς τα χαμηλά μεγέθη που τέθηκαν στον προϋπολογισμό.

Όπως τονίζει ο ΣΕΑΑ, η πολιτεία πρέπει, μετά τα φορολογικά μέτρα και στα πλαίσια μέτρων στήριξης /ανάπτυξης, να συνεργαστεί με τον κλάδο του αυτοκινήτου, αφού από αυτόν προκύπτει σχεδόν το 5% των τακτικών εσόδων του προϋπολογισμού (ή το 10%, αν συνυπολογιστεί η φορολογία στα καύσιμα), που επί το παρόντος μειώνονται συνεχώς.

Την ίδια στιγμή, ο Σύνδεσμος έχει επεξεργαστεί προτάσεις προς την Πολιτεία που θα στηρίξουν εν μέρει την αγορά, προκαλώντας αύξηση των εσόδων και συγκρατώντας την απασχόληση. Η επιτυχία αυτών των προτάσεων έχει κριθεί σε πολλές άλλες χώρες της ΕΕ, η οποία άλλωστε συστήνει τη λήψη σχετικών μέτρων. Η ύπαρξη έξυπνης φορολογίας στην αγορά των αυτοκινήτων μπορεί να είναι εργαλείο για τη μερική ανάταξη της αγοράς, η οποία προφανώς δεν μπορεί να λειτουργεί για πολύ ακόμη με κάμψη της τάξης του 55-60%, όπως χαρακτηριστικά προτείνει.

Στην τυχόν επιπλέον αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα, προκειμένου να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας, ο ΣΕΑΑ τονίζει ότι πρέπει να αποφευχθεί σε κάθε περίπτωση, αφού η Ελλάδα είναι ήδη η τρίτη ακριβότερη χώρα της ΕΕ σε φόρους βενζίνης και δεν είναι δυνατό να επιβαρυνθεί περαιτέρω η χρήση του αυτοκινήτου.

Η αγορά αυτοκινήτου ευρύτερα απασχολεί περισσότερα από 90.000 άτομα, ενώ, αν συνυπολογιστούν τα πρατήρια καυσίμων, οι εργαζόμενοι φθάνουν τους 120.000. Από έρευνα πεδίου στα επίσημα δίκτυα διανομής και συντήρησης, προέκυψε ότι η απασχόληση μειώθηκε σχεδόν 10% από τον Νοέμβριο του 2008 ως τον Μάρτιο του 2010.

ZENITH