Η «Ένωση για τη Μεσόγειο» είναι
Διαδικασία της Βαρκελώνης
«Προπομπός» της Ένωσης για τη Μεσόγειο, είναι η «Διαδικασία της Βαρκελώνης», στο πλαίσιο της οποίας εκτελείται η
Ο ρόλος της Ελλάδας
Η Ελλάδα έχει παίξει σημαντικό ρόλογενικά στο θέμα της ΕυρωμεσογειακήςΣυνεργασίας, πού ξεκίνησε από τη Σύνοδοτου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στην Κέρκυρατον Ιούνιο του 1994, επί Ελληνικής Προεδρίαςστην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Ελλάδαστήριξε, εξαρχής, την πρωτοβουλία γιαενδυνάμωση των Ευρωμεσογειακών σχέσεων,εξαιτίας και των πολλαπλών ωφελειώνγια το σύνολο των εταίρων, και συμμετείχεενεργά, στη διαμόρφωση της Ένωσης γιατη Μεσόγειο. Στο πλαίσιο αυτό, επιδίωξεκαι πέτυχε την εκπροσώπησή της σε επίπεδοΑναπληρωτή Γενικού Γραμματέα, στηΓραμματεία της Ένωσης για τη Μεσόγειοκαι έχει, ήδη προχωρήσει στην υποβολήπροτάσεων για την πραγματοποίησησυγκεκριμένων προγραμμάτων, που αφορούντους Θαλάσσιους Διαδρόμους, τη Συνεργασίαστον τομέα της Ηλιακής Ενέργειας καιτη Διαχείριση των Υδάτινων πόρων στηΜεσόγειο κ.α.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με σχετικήανακοινωσή της υπέβαλε σειρά προτάσεωνκαι δράσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιοκαι το Συμβούλιο για την εφαρμογή μιαςενοποιημένης πολιτικής για όλα ταθαλάσσια ζητήματα της περιοχής τηςΜεσογείου.
Μεταξύ άλλων, στις προτάσεις της η Επιτροπή αναφέρεται σε θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και θαλάσσιες στρατηγικές, για ενοποιημένη θαλάσσια επιτήρηση και καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος της λαθρομετανάστευσης, για ερευνητικές δραστηριότητες στο βυθό του Μεσογειακού θαλάσσιου χώρου, ενώ προβλέπει, ότι παρά την κρίση, που τις επηρεάζει, οι θαλάσσιες δραστηριότητες στη Μεσόγειο πρόκειται να αναπτυχθούν, από τη θαλάσσια κυκλοφορία έως την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τον τουρισμό.
Η Επιτροπή, επισημαίνει ακόμη ότι πρέπει κυρίως να επιδιωχθεί η ανάπτυξη διεπιστημονικών παρατηρήσεων του βυθού που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην κατανόηση και την παρακολούθηση των κινδύνων από παλιρροϊκά κύματα (τσουνάμι).
Οικονομική διάσταση Μεσογείου
Παρά την τρέχουσα οικονομική κρίση, εκτιμάται από την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι η θαλάσσια κυκλοφορίαθα συνεχίσει να επεκτείνεται περισσότεροως αποτέλεσμα των αυξημένων μεταφορικώναναγκών για επιβάτες, τουρίστες καιεμπορεύματα, συμπεριλαμβανομένης καιτης ενέργειας.
Επίσης, τα έργα που θα υλοποιηθούν στοπλαίσιο της Ένωσης για τη Μεσόγειο,στους τομείς των Μεταφορών, της Ενέργειας,του Περιβάλλοντος, της Κοινωνίας τηςΠληροφορίας και της Εκπαίδευσηςαναμένεται να δημιουργήσουν νέα δυναμικάανάπτυξης, που θα έχει και κοινωνικό,θετικό αντίκτυπο.
Σημειώνεταιακόμη, ότι σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ,μέσω της Μεσογείου διακινείται το 30%του όγκου του παγκόσμιου παγκόσμιουεμπορίου, που διεξάγεται δια θαλάσσης,από και προς τα περισσότερα από 450 λιμάνιακαι τερματικούς σταθμούς της, καθώς καιτο ένα τέταρτο του δια θαλάσσηςμεταφερόμενου πετρελαίου, παγκοσμίως.